Publikasjon

Discussion Papers no. 748

Is the relationship between schooling and disability pension receipt causal?

This publication is in English only

Åpne og les publikasjonen i PDF (4.8 MB)

Overgangen fra syvårig til niårig obligatorisk skolegang på 1960-tallet i Norge har ikke hatt noen innvirkning på andel uførepensjonsmottakere.

Det viser forskningsstudien «Is the relationship between schooling and disability pension receipt causal?» av Taryn Ann Galloway og Christian N. Brinch ved Statistisk sentralbyrå. Forskerne har studert overgangen fra syvårig til niårig obligatorisk skolegang i Norge i 1960-årene for å se om det har hatt noen innvirkning på uførepensjonering blant de berørte fødselskohortene. 

Andelen som blir uførepensjonerte, varierer med fullført utdanning og er klart høyest blant personer med bare grunnskole- eller folkeskoleutdanning. En mulig forklaring er at utdanning har en effekt på sannsynligheten for å bli mottaker av uførepensjon. Andre forklaringer kan være at personer med dårlig helse velger å ta lite utdanning eller at noen grupper vil tendere til å ta lite skole og bli mottakere av uførepensjon, uten at det trenger å være noen direkte årsakssammenheng. Dersom forklaringen er en effekt av utdanning på uførepensjon, skulle man forvente at flere år i obligatorisk grunnskole skulle lede til færre uførepensjonsmottakere og lavere offentlige utgifter til trygdeordninger.

Forskernes analyse viser at utvidelsen av obligatorisk skolegang fra syv til ni år i Norge på 1960-tallet ikke har hatt noen statistisk signifikant effekt på bruken av uførepensjon for 50-åringer.  På grunn av statistisk usikkerhet, kan studien ikke utelukke en liten effekt av utdanning på uførepensjonering. En slik effekt kan likevel i beste fall bare forklare en mindre del av det observerte forholdet mellom utdanning og uforepensjonering.

Mer informasjon: christian.brinch@ssb.no , tel. 21 09 43 03

Les mer om publikasjonen