Avfall fra samferdsel
Publisert:
Kasserte dekk, blybatterier og vrakede biler er noe av avfallet som oppstår som følge av at vi kjører bil. I denne artikkelen ser vi på noe av avfallet som er knyttet til biltransport og andre former for samferdsel.
- Tallene er hentet fra
- Bilparken
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2019
121 838 personbiler og 15 296 varebiler ble vraket mot pant i 2018. Totalt antall vrakede biler for 2018 er omtrent på samme nivå som de tre foregående årene, viser figur 1. Antall vrakede varebiler er det høyeste noen gang målt. I 1996 gjorde en midlertidig forhøyet vrakpant til at det ble vraket hele 211 300 personbiler og 12 200 varebiler. Året etter, i 1997, var antallet biler vraket mot pant det laveste noen gang.
Figur 1. Biler vraket mot pant
Personbiler | Varebiler | |
1985 | 50699 | 2856 |
1986 | 77722 | 4334 |
1987 | 71335 | 3987 |
1988 | 69946 | 4212 |
1989 | 63224 | 4044 |
1990 | 51623 | 3306 |
1991 | 51854 | 3101 |
1992 | 53741 | 3155 |
1993 | 55168 | 3129 |
1994 | 53339 | 3035 |
1995 | 60857 | 3528 |
1996 | 211311 | 12188 |
1997 | 42152 | 2930 |
1998 | 76221 | 4224 |
1999 | 91941 | 5525 |
2000 | 89677 | 5960 |
2001 | 90734 | 5986 |
2002 | 99522 | 6976 |
2003 | 95224 | 7117 |
2004 | 101915 | 6965 |
2005 | 95589 | 6455 |
2006 | 98359 | 6965 |
2007 | 93193 | 6692 |
2008 | 98552 | 8601 |
2009 | 87137 | 7360 |
2010 | 90758 | 7904 |
2011 | 107787 | 9733 |
2012 | 107373 | 10205 |
2013 | 137239 | 13666 |
2014 | 130966 | 13419 |
2015 | 122566 | 13235 |
2016 | 121484 | 13397 |
2017 | 121385 | 14818 |
2018 | 121838 | 15296 |
Stabil alder på bilene ved vraking
Alderen på bilene som ble vraket i 2018, var henholdsvis 18 år for personbiler og 15 år for varebiler, viser figur 2. På 30 år har gjennomsnittsalderen ved vraking økt med 4 år for personbiler og med 2 år for varebiler.
Figur 2. Gjennomsnittsalder ved vraking. Personbiler og varebiler
Personbiler | Varebiler | |
1985 | 14.0 | 13.0 |
1986 | 14.0 | 13.0 |
1987 | 14.0 | 13.0 |
1988 | 14.0 | 13.0 |
1989 | 15.0 | 13.0 |
1990 | 15.0 | 13.0 |
1991 | 16.0 | 13.0 |
1992 | 16.0 | 14.0 |
1993 | 16.5 | 13.8 |
1994 | 17.0 | 14.2 |
1995 | 17.4 | 14.5 |
1996 | 17.4 | 14.5 |
1997 | 17.4 | 14.2 |
1998 | 17.3 | 14.2 |
1999 | 17.5 | 14.6 |
2000 | 17.6 | 15.0 |
2001 | 17.8 | 15.4 |
2002 | 18.0 | 15.7 |
2003 | 18.4 | 16.0 |
2004 | 18.6 | 16.0 |
2005 | 18.9 | 16.0 |
2006 | 19.0 | 15.5 |
2007 | 18.9 | 15.3 |
2008 | 18.7 | 15.5 |
2009 | 18.5 | 14.9 |
2010 | 18.4 | 14.9 |
2011 | 19.2 | 16.2 |
2012 | 18.1 | 15.0 |
2013 | 18.4 | 15.4 |
2014 | 18.5 | 15.6 |
2015 | 18.4 | 15.5 |
2016 | 18.3 | 15.3 |
2017 | 18.2 | 15.2 |
2018 | 18.1 | 15.1 |
Det er i Finnmark de beholder personbilene lengst før vraking, i hele 20 år og 4 måneder i 2018. Oslo er fortsatt det fylket hvor personbilene er yngst ved vraking – 16 år og 10 måneder i 2018.
Innsamlet mengde blybatterier har økt
18668 tonn blybatterier ble samlet inn i 2018, viser tall fra Miljødirektoratet. Det er 6 prosent mer enn i 2017, men mindre sammenlignet med toppåret 2016, da hele 19583 blybatterier ble samlet inn. En god del mer blybatterier ble samlet inn sammenlignet med det som ble tilført markedet gjennom salg, viser figur 3. Tallene kommer fra godkjente returselskaper for batterier.
Bruksområder for blybatterier er som startbatteri i biler og andre fossildrevne kjøretøy, og til drift av trucker og elbiler. Kasserte blybatterier regnes som farlig avfall, da det kan gjøre skade på miljøet hvis avfallet ikke blir forsvarlig tatt hånd om. Innsamling og behandling av batterier blir regulert gjennom avfallsforskriftens kapittel 3.
Figur 3. Solgte og innsamlede mengder blybatterier
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Tilført markedet | 12260 | 17570 | 11990 | 11740 | 14560 | 14700 | 15300 | 15600 | 15900 | 16159 | 16558 | 16448 | 17265 | 17565 | 16143 | 17203 | 15728 | 15727 | 16976 | 16136 | 17828 | 17010 | 16856 | 17059 |
Innsamlet mengde | 11700 | 12700 | 12300 | 13600 | 14200 | 14400 | 14600 | 14700 | 15900 | 15556 | 16352 | 15854 | 16766 | 17284 | 15948 | 16589 | 15739.74 | 16125.83 | 17115 | 17825 | 18779 | 19583 | 17543 | 18668 |
Mer kasserte dekk enn noen gang
60 438 tonn kasserte dekk ble samlet inn i 2018, ifølge Norsk Dekkretur. Figur 4 viser at det er den største mengden innsamlede dekk noensinne. Størstedelen av den kasserte dekkmengden går til energigjenvinning. Om lag 20 prosent går til materialgjenvinning i form av gummigranulat på kunstgressbaner. Tallene omfatter person- og varebildekk, motorsykkeldekk og lastebil-/bussdekk. Innsamling og behandling av kasserte dekk blir regulert gjennom avfallsforskriften kapittel 5.
Figur 4. Innsamlet mengde dekk i Norge
Innsamlet mengde | |
1995 | 16100 |
1996 | 15605 |
1997 | 16278 |
1998 | 30670 |
1999 | 48375 |
2000 | 29258 |
2001 | 34367 |
2002 | 33503 |
2003 | 38943 |
2004 | 42055 |
2005 | 41642 |
2006 | 41832 |
2007 | 47748 |
2008 | 50695 |
2009 | 48275 |
2010 | 48663 |
2011 | 50156 |
2012 | 49000 |
2013 | 51621 |
2014 | 52028 |
2015 | 55494 |
2016 | 56618 |
2017 | 57462 |
2018 | 60438 |
Tall på kasserte fritidsbåter
Siden 1. oktober 2017 har det eksistert en nasjonal tilskuddsordning for innlevering av kasserte fritidsbåter til kommunalt eller annet godkjent anlegg og behandling av disse. Vrakpantordningen gjelder fritidsbåter med skroglengde under 15 fot. Ifølge Miljødirektoratet ble det i 2017 samlet inn 279 båter, og 11687 båter i 2018. Hensikten med ordningen er å stimulere til innsamling av, og materialgjenvinning av fritidsbåter, framfor at de skal komme på avveie i naturen og bidra til forurensning og spredning av mikroplast.
Mindre avfall fra flyplasser
Det ble generert totalt 10 387 tonn avfall fra norske flyplasser i 2018, ifølge tall fra Avinor (2019a). Oslo lufthavn sto for 6 677 tonn av de totale mengdene (Avinor, 2019b). Sammenlignet med 2017 har avfallsmengdene gått kraftig ned, og det har sammenheng med en stor opprydding av forurenset masse som ble gjennomført i 2017, og som derfor ga forhøyede tall dette året.
Avfallstallene for 2016-2018 kan ikke direkte sammenlignes med tidligere årganger som vises i tabell 1 på grunn av ny definisjon på sortert avfall fra 2016, og at totale avfallsmengder for Oslo lufthavn ikke lenger inkluderer avfall fra eksterne aktører som opererer på lufthavnen. Mengdene omfatter avfall fra publikumsarealer med sikkerhetskontroll, servering, butikker og ventearealer, i tillegg til renhold av fly, fra verksted, garasjer, kontorarealer og bygging (Avinor, 2019a).
Avfallsforskriften (2004). Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (FOR-2004-06-01-930). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-930
Avinor (2019a). Års- og samfunnsansvarsrapport 2018. Hentet fra https://avinor.no/globalassets/_konsern/om-oss/rapporter/avinors-ars--og-samfunnsansvarsrapport-2018.pdf
Avinor (2019b). Miljøårsrapport 2018. Hentet fra https://avinor.no/globalassets/_oslo-lufthavn/om-oslo-lufthavn/om-oss/rapporter/miljoarsrapporter/miljoarsrapport-2018-norsk-versjon.pdf
Miljødirektoratet (u.å). Vrakpant på båt - levering av båtvrak. Hentet fra https://www.miljodirektoratet.no/verktoy/vrakpant-pa-bat/
Norsk Dekkretur (u.å). Statistikk. Hentet fra https://www.dekkretur.no/gjenvinning/statistikk/
Faktasider
Kontakt
-
Marit Slåen Sæther
-
SSBs informasjonstjeneste