Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Strandsonen bygges ut raskest rundt byene
1,3 prosent av kystlinja, tilsvarende om lag 1 100 km, har gått fra å være uberørt til å bli utsatt for ny byggevirksomhet i perioden 1985 til 2004. I byer og bynære kommuner er nedbyggingstakten større. Her ble 2,1 prosent av kystlinja endret fra uberørt til bygningspåvirket. Rapportering fra kommunene gjennom KOSTRA ,viser at det er langt tettere mellom dispensasjonene for bygging i strandsonen i de sentrale områdene enn ellers langs kysten.
Viktige begreper
Strandsonen er området innenfor 100 meter fra kystlinja målt i horisontalplanet. Med bygningspåvirket kystlinje menes at det finnes bygninger i tilhørende strandsone. Andel bygningspåvirket kystlinje er beregnet med utgangspunkt i angitt beliggenhet for bygninger fra Grunneiendoms-, adresse- og bygningsregisteret (GAB), samt kystlinje fra kartserien N50. Begge datagrunnlag utarbeides og administreres av Statens kartverk. Utviklingen over tid er gjort ut fra "tatt i bruk-dato" på nybygg. Bare rene nybygg er tatt med. Tilbygg og påbygg på eksisterende bygningsmasse er ikke regnet med i endringstallene. |
Alle skal ha mulighet til å drive friluftsliv som helsefremmende , trivselsskapende og miljøvennlig aktivitet i nærmiljøet og i naturen for øvrig . Dette er det strategiske målet for resultatområdet Friluftsliv i miljøvernpolitikken. Kystområdene har stor verdi for friluftslivet. Samtidig er dette områder under stort utbyggingspress, noe som bidrar til at tilgjengeligheten for friluftsliv begrenses.
Flere miljøpolitiske nøkkeltall er utarbeidet som måleredskap for å følge utviklingen i forhold til de nasjonale resultatmålene for friluftsliv, gitt i Stortingsmelding nr. 25 (2002-2003) Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand. Tilgjengelighet til 100-metersbeltet langs kysten er et slikt nøkkeltall.
Hovedlandets kystlinje er 83 281 km lang, medregnet øyer, fjorder og bukter. Dette tilsvarer litt mer enn to ganger jordas omkrets ved ekvator. De fleste av tettstedene og mye av de bebygde arealene ellers, inklusive hytter og fritidshus, er konsentrert nettopp langs kysten.
Nasjonal målsetting i fare?
Det er et uttalt nasjonalt resultatmål at områder av verdi for friluftslivet skal sikres. Til tross for dette bygges det stadig i strandsonen. 23,5 prosent av kystlinjas totale lengde ligger mindre enn 100 meter fra nærmeste bygning (registrert i GAB per 1. januar 2004). Dette tilsvarer ½ gang rundt ekvator. For strekningen Halden i sørøst til og med Hordaland i vest, en strekning som er særlig i søkelyset for miljøpolitikken, er hele 39,1 prosent av kystlinja mindre enn 100 meter fra nærmeste bygning. Dette indikerer at allmennhetens tilgang til strandsonen stedvis kan være betydelig begrenset. Det er særlig ved de store tettstedene og fritidshusområdene i Sør-Norge at det er bygd i strandsonen (se figurene 1 og 2).
Kommunene innerst i Oslofjorden har høyest andel nedbygd kystlinje. Oslo tettsted legger beslag på en vesentlig del av disse arealene.
Størst press rundt de store byene
Det er størst andel bygningspåvirket kystlinje innenfor 100 meter fra bygninger nær de store byene. Vi har fordelt tallene på kommuner etter sentralitet, det vil si etter reisetid til tettsteder av en viss størrelse. Sentrale kommuner har mer utbygd kystlinje enn mindre sentrale kommuner (figur 3). 39,1 prosent av kystlinja i de mest sentrale kommunene er bygningspåvirket, mens tilsvarende for de minst sentrale kommunene er 17,3 prosent. Det har også skjedd mer bygging i 100-metersbeltet i de mest sentrale kommunene i perioden 1985 til 2004, sammenlignet med mindre sentrale kommuner.
Med sentralitet menes en kommunes geografiske beliggenhet i forhold til et senter hvor det finnes funksjoner av høy orden (sentrale funksjoner). Kommunene er klassifisert etter reisetid (med raskeste transportmiddel unntatt fly) mellom kommunens befolkningstyngdepunkt og tettsteder av ulik størrelse. En kommune er: Sentral - maksimum 75 minutter (Oslo 90 minutter) til et tettsted med minst 50 000 innbyggere Noe sentral - maksimum 60 minutter til et tettsted med minst 15 000 innbyggere Mindre sentral - maksimum 45 minutter til et tettsted med minst 5 000 innbyggere Minst sentral - når kommunen ikke oppfyller noen av kravene ovenfor |
Utbyggingen i strandsonen skjer til tross for at plan- og bygningsloven § 17-2 ("strandloven") har et generelt forbud mot bygging i 100-metersbeltet langs sjøen. Nybygging og andre tiltak kan derfor bare gjennomføres etter dispensasjon, hvis ikke området er regulert til byggeformål. Tall over dispensasjoner innvilget i strandsonen i områder med byggeforbud, rapportert gjennom KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering), viser at antall innvilgede dispensasjoner per kilometer kystlinje er fem ganger så høyt i de mest sentrale områdene sammenlignet med de minst sentrale områdene. Dette skjer til tross for at en mindre andel av dispensasjonssøknadene innvilges i de sentrale områdene. Dette tyder på at selv om kommunene i sentrale områder er litt strengere enn ellers i landet, er presset så stort at antall dispensasjoner bidrar til at nedbygging av uberørt strandsone går raskest i de sentrale områdene. Det framgår imidlertid ikke om dispensasjonene gjelder i allerede bebygde områder eller på uberørt grunn, så det vil være usikkerhet knyttet til å beregne hvordan dispensasjonene vil påvirke andelen av kysten som er uberørt.
De fleste dispensasjonssøknader innvilges
KOSTRA-tallene viser at de aller fleste dispensasjonssøknadene innvilges. Selv om antall innvilgede dispensasjoner er flere per kilometer kystlinje i de sentrale områdene, er likevel andelen av søknadene som ble innvilget lavere. Om en ser på landsdelene, ser en at kommunene langs kysten fra Østfold til Hordaland var litt mer restriktive enn kommuner lenger nord. Langs kysten nord for Hordaland er andelen uberørt strandsone større enn kysten Østfold-Rogaland (se tabell 1). En kan dermed anta at konfliktnivået mellom utbyggingsinteresser og andre interesser ofte er mindre, noe som kan gjøre det lettere å innvilge dispensasjon. Det var også langt færre dispensasjoner sett i forhold til kystlinje nord for Hordaland. I perioden 2001-2003 var det registrert 0,2 dispensasjoner per mil kystlinje i nord for Hordaland, mot 0,87 strekningen Østfold-Hordaland.
Vi har ingen sikre forklaringer på hvorfor så stor andel av søknadene blir innvilget. Det kan henge sammen med liberal praksis, men det kan også skyldes at kommunene utøver restriksjonene i forkant av søknadene ved at de "siler ut" søknader gjennom informasjon eller forhåndskonferanser med potensielle søkere. Med andre ord at de søknadene som kommunen faktisk registrerer, i stor grad er de som har reelle muligheter for å bli godtatt.
Fra og med 2003 ble rapporteringen justert til bare å omfatte nybygg. Antall søknader som ble rapportert gikk derfor ned med ca. 25 prosent i forhold til årene forut. Andelen som ble innvilget var imidlertid klart høyere i 2003 enn i de to foregående årene. En forklaring på dette kan være at dispensasjon knyttet til nybygg er mer omfattende enn justeringer på eksisterende bygg.
Det vil være et etterslep mellom dispensasjon og faktisk bygging. Tallene gir dermed en klar indikasjon på at bygging i strandsonen vil fortsette.
Dispensasjoner fra bygging i strandsonen. Antall søknader og
behandlingsresultat, etter fylke. 2001-2003 |
Antall dispensasjonssøknader | Andel innvilget. Prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 20031 | 2001 | 2002 | 20031 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hele landet | 1 636 | 1 570 | 1 175 | 67 | 69 | 74 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kysten østfold t.o.m. Hordaland | 1 085 | 1 016 | 676 | 61 | 65 | 66 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kysten Sogn og Fjordane t.o.m. Finnmark | 551 | 554 | 499 | 79 | 76 | 84 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
østfold | 85 | 97 | 45 | 75 | 68 | 71 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Akershus | 41 | 23 | 30 | 49 | 65 | 63 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Oslo | 0 | .. | 0 | . | . | . | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Buskerud | 14 | 24 | 2 | 64 | 21 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Vestfold | 86 | 161 | 42 | 59 | 66 | 74 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Telemark | 118 | 96 | 44 | 48 | 43 | 32 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Aust-Agder | 206 | 121 | 85 | 56 | 72 | 76 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Vest-Agder | 142 | 149 | 89 | 73 | 67 | 65 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Rogaland | 117 | 106 | 100 | 44 | 52 | 56 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Hordaland | 276 | 239 | 239 | 70 | 76 | 73 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Sogn og Fjordane | 129 | 89 | 73 | 81 | 79 | 81 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Møre og Romsdal | 124 | 135 | 123 | 72 | 72 | 85 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Sør-Trøndelag | 71 | 66 | 34 | 82 | 80 | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Nord-Trøndelag | 38 | 41 | 31 | 79 | 63 | 68 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Nordland | 96 | 119 | 110 | 80 | 80 | 78 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Troms | 71 | 83 | 122 | 83 | 82 | 89 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Finnmark Finnmárku | 22 | 21 | 6 | 73 | 52 | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
Fra og med 2003 er det bare spurt om dispensasjoner knyttet til nybygg. Før 2003 gjaldt
spørsmålet alle dispensasjoner i strandsonen. |
Kontakt
-
Tom Anders Engebakken
E-post: tom.engebakken@ssb.no
tlf.: 47 46 47 66
-
Jørn Kristian Undelstvedt
E-post: jorn.kristian.undelstvedt@ssb.no
tlf.: 94 50 68 64