10 billioner i fordringer
Publisert:
Ved utgangen av 1. kvartal 2017 er statsforvaltningens fordringer beregnet til 10 400 milliarder. Det er første gang statens finansielle eiendeler overstiger 10 billioner.
- Tallene er hentet fra
- Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld
- Artikkelen er en del av serien
- Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld (arkiv)
Statens fordringer er dominert av investeringene i utenlandske aksjer og obligasjoner gjennom Statens pensjonsfond utland (Oljefondet). Ved utgangen av 1. kvartal 2017 var Oljefondet verdsatt til om lag 8 000 milliarder kroner – noe som tilsvarte mer enn 80 prosent av statens totale finansformue. I tillegg til Oljefondet hadde staten over 200 milliarder i formue gjennom Statens pensjonsfond Norge.
Figur 1. Nettofordringer fordelt på objekt
Bankinnskudd mv | Aksjer og kapitalinnskudd | Obligasjoner, sertifikater og utlån | |
1. kv. 1997 | 19.6 | 27.4 | -1.0 |
2. kv. 1997 | 18.7 | 29.2 | 2.0 |
3. kv. 1997 | 20.4 | 28.9 | 1.2 |
4. kv. 1997 | 17.3 | 28.6 | 6.2 |
1. kv. 1998 | 17.1 | 32.3 | 4.9 |
2. kv. 1998 | 17.3 | 34.2 | 4.9 |
3. kv. 1998 | 15.0 | 32.6 | 5.9 |
4. kv. 1998 | 13.7 | 35.6 | 8.2 |
1. kv. 1999 | 11.1 | 36.6 | 9.6 |
2. kv. 1999 | 12.2 | 36.6 | 8.9 |
3. kv. 1999 | 12.2 | 37.3 | 8.8 |
4. kv. 1999 | 14.4 | 38.2 | 8.4 |
1. kv. 2000 | 13.5 | 36.9 | 11.2 |
2. kv. 2000 | 13.6 | 37.1 | 12.3 |
3. kv. 2000 | 15.7 | 37.4 | 12.7 |
4. kv. 2000 | 19.0 | 40.4 | 11.3 |
1. kv. 2001 | 19.3 | 38.5 | 13.6 |
2. kv. 2001 | 18.3 | 47.8 | 19.3 |
3. kv. 2001 | 17.7 | 45.5 | 19.4 |
4. kv. 2001 | 15.8 | 50.1 | 21.3 |
1. kv. 2002 | 15.1 | 52.8 | 22.5 |
2. kv. 2002 | 13.8 | 47.7 | 24.1 |
3. kv. 2002 | 13.5 | 43.9 | 23.7 |
4. kv. 2002 | 13.5 | 45.5 | 22.7 |
1. kv. 2003 | 13.8 | 46.2 | 22.8 |
2. kv. 2003 | 13.4 | 52.8 | 25.5 |
3. kv. 2003 | 15.6 | 52.9 | 24.0 |
4. kv. 2003 | 16.3 | 56.7 | 23.3 |
1. kv. 2004 | 15.9 | 59.9 | 25.8 |
2. kv. 2004 | 16.5 | 59.1 | 27.6 |
3. kv. 2004 | 15.1 | 58.8 | 29.9 |
4. kv. 2004 | 14.7 | 58.6 | 31.1 |
1. kv. 2005 | 15.3 | 60.2 | 32.5 |
2. kv. 2005 | 15.1 | 63.5 | 34.6 |
3. kv. 2005 | 14.5 | 68.0 | 36.3 |
4. kv. 2005 | 16.6 | 69.1 | 36.6 |
1. kv. 2006 | 14.8 | 72.5 | 38.8 |
2. kv. 2006 | 15.9 | 68.7 | 39.0 |
3. kv. 2006 | 15.3 | 70.3 | 44.3 |
4. kv. 2006 | 17.4 | 75.1 | 42.8 |
1. kv. 2007 | 15.0 | 75.6 | 47.0 |
2. kv. 2007 | 16.6 | 80.0 | 46.8 |
3. kv. 2007 | 16.8 | 80.4 | 42.8 |
4. kv. 2007 | 16.3 | 82.5 | 41.0 |
1. kv. 2008 | 15.2 | 75.3 | 39.6 |
2. kv. 2008 | 16.8 | 80.0 | 35.5 |
3. kv. 2008 | 16.8 | 73.9 | 33.4 |
4. kv. 2008 | 13.0 | 70.9 | 40.3 |
1. kv. 2009 | 12.9 | 69.1 | 34.9 |
2. kv. 2009 | 12.4 | 88.0 | 36.3 |
3. kv. 2009 | 12.8 | 97.7 | 35.4 |
4. kv. 2009 | 14.0 | 105.1 | 35.3 |
1. kv. 2010 | 15.2 | 106.8 | 36.0 |
2. kv. 2010 | 16.5 | 101.0 | 38.9 |
3. kv. 2010 | 16.3 | 105.1 | 39.1 |
4. kv. 2010 | 14.3 | 110.8 | 39.0 |
1. kv. 2011 | 14.3 | 109.9 | 39.6 |
2. kv. 2011 | 15.3 | 105.2 | 40.7 |
3. kv. 2011 | 15.3 | 94.9 | 42.5 |
4. kv. 2011 | 13.2 | 104.6 | 42.3 |
1. kv. 2012 | 14.9 | 109.8 | 39.7 |
2. kv. 2012 | 15.8 | 105.3 | 42.6 |
3. kv. 2012 | 14.1 | 110.4 | 43.8 |
4. kv. 2012 | 15.3 | 111.8 | 41.9 |
1. kv. 2013 | 15.1 | 123.9 | 44.7 |
2. kv. 2013 | 14.9 | 127.1 | 47.0 |
3. kv. 2013 | 13.2 | 135.1 | 49.9 |
4. kv. 2013 | 12.8 | 139.6 | 55.1 |
1. kv. 2014 | 13.6 | 138.9 | 55.6 |
2. kv. 2014 | 13.7 | 148.0 | 60.7 |
3. kv. 2014 | 12.9 | 148.2 | 61.1 |
4. kv. 2014 | 13.8 | 166.6 | 68.9 |
1. kv. 2015 | 14.4 | 185.2 | 72.7 |
2. kv. 2015 | 13.6 | 183.0 | 71.1 |
3. kv. 2015 | 12.4 | 177.3 | 78.9 |
4. kv. 2015 | 13.1 | 191.7 | 79.9 |
1. kv. 2016 | 14.5 | 180.1 | 78.1 |
2. kv. 2016 | 15.0 | 182.8 | 79.6 |
3. kv. 2016 | 15.3 | 184.1 | 76.4 |
4. kv. 2016 | 15.1 | 198.1 | 75.7 |
1. kv. 2017 | 16.2 | 204.5 | 74.1 |
Store verdier i statlige selskaper
En betydelig del av statens formue er også knyttet til aksjer og kapitalinnskudd i selskaper som staten eier direkte. For eksempel SDØE, Statkraft, Statnett, NSB og Avinor, som alle er heleid av staten, i tillegg til børsnoterte selskaper som Statoil, Norsk Hydro, Telenor og DnB, der staten er en av flere eiere. Noe av statens formue består også av utlån til de statlige låneinstituttene. Disse låner deretter ut til spesielle grupper eller formål. Statens lånekasse og Husbanken er to eksempler på dette.
Figur 2. Netto fordringsendring i offentlig forvaltning. Sum siste fire kvartaler
Kursgevinster (nettoomvurderinger) | Overskudd (nettofinansinvesteringer) | |
1. kv. 1997 | 2.1 | 6.7 |
2. kv. 1997 | 3.9 | 6.8 |
3. kv. 1997 | 4.0 | 7.7 |
4. kv. 1997 | 3.6 | 7.7 |
1. kv. 1998 | 4.4 | 7.4 |
2. kv. 1998 | 2.4 | 6.5 |
3. kv. 1998 | -0.3 | 4.9 |
4. kv. 1998 | 2.0 | 4.4 |
1. kv. 1999 | 1.3 | 2.3 |
2. kv. 1999 | 0.7 | 2.0 |
3. kv. 1999 | 4.7 | 2.6 |
4. kv. 1999 | 3.6 | 4.6 |
1. kv. 2000 | 3.9 | 7.7 |
2. kv. 2000 | 3.5 | 10.4 |
3. kv. 2000 | 5.0 | 12.0 |
4. kv. 2000 | 5.5 | 14.1 |
1. kv. 2001 | 2.5 | 15.5 |
2. kv. 2001 | 11.7 | 17.7 |
3. kv. 2001 | 2.3 | 19.6 |
4. kv. 2001 | 3.7 | 15.3 |
1. kv. 2002 | 5.3 | 13.8 |
2. kv. 2002 | -12.7 | 11.7 |
3. kv. 2002 | -11.8 | 8.8 |
4. kv. 2002 | -13.9 | 8.2 |
1. kv. 2003 | -12.7 | 8.0 |
2. kv. 2003 | 2.7 | 5.4 |
3. kv. 2003 | 8.0 | 6.1 |
4. kv. 2003 | 11.6 | 6.0 |
1. kv. 2004 | 16.1 | 5.3 |
2. kv. 2004 | 8.0 | 9.0 |
3. kv. 2004 | 8.8 | 9.0 |
4. kv. 2004 | 5.3 | 11.6 |
1. kv. 2005 | 4.1 | 12.0 |
2. kv. 2005 | 9.2 | 11.2 |
3. kv. 2005 | 13.2 | 12.8 |
4. kv. 2005 | 14.9 | 13.8 |
1. kv. 2006 | 15.8 | 15.7 |
2. kv. 2006 | 6.5 | 17.1 |
3. kv. 2006 | 6.2 | 18.1 |
4. kv. 2006 | 7.9 | 17.6 |
1. kv. 2007 | 3.3 | 17.3 |
2. kv. 2007 | 9.3 | 18.0 |
3. kv. 2007 | -0.6 | 17.4 |
4. kv. 2007 | -5.0 | 17.2 |
1. kv. 2008 | -16.0 | 18.5 |
2. kv. 2008 | -15.9 | 18.6 |
3. kv. 2008 | -19.2 | 19.0 |
4. kv. 2008 | -20.5 | 18.6 |
1. kv. 2009 | -21.1 | 16.4 |
2. kv. 2009 | -10.0 | 15.1 |
3. kv. 2009 | 4.5 | 11.5 |
4. kv. 2009 | 11.0 | 10.2 |
1. kv. 2010 | 25.8 | 10.2 |
2. kv. 2010 | 9.7 | 9.8 |
3. kv. 2010 | 7.2 | 11.5 |
4. kv. 2010 | 8.2 | 11.0 |
1. kv. 2011 | 4.8 | 11.4 |
2. kv. 2011 | 2.8 | 12.1 |
3. kv. 2011 | -8.0 | 12.4 |
4. kv. 2011 | -5.1 | 13.0 |
1. kv. 2012 | 0.1 | 13.1 |
2. kv. 2012 | 1.4 | 13.8 |
3. kv. 2012 | 12.2 | 13.7 |
4. kv. 2012 | 4.2 | 14.0 |
1. kv. 2013 | 10.9 | 13.4 |
2. kv. 2013 | 16.8 | 12.4 |
3. kv. 2013 | 23.2 | 11.6 |
4. kv. 2013 | 32.9 | 11.5 |
1. kv. 2014 | 22.9 | 11.6 |
2. kv. 2014 | 31.6 | 10.7 |
3. kv. 2014 | 21.2 | 10.1 |
4. kv. 2014 | 37.6 | 8.8 |
1. kv. 2015 | 56.9 | 7.4 |
2. kv. 2015 | 38.4 | 6.4 |
3. kv. 2015 | 39.4 | 6.2 |
4. kv. 2015 | 27.5 | 5.9 |
1. kv. 2016 | -8.0 | 5.9 |
2. kv. 2016 | 1.9 | 5.2 |
3. kv. 2016 | -1.2 | 4.4 |
4. kv. 2016 | 0.7 | 3.0 |
1. kv. 2017 | 26.0 | 3.3 |
Tre ganger BNP
Økningen i statens finanseiendeler har bidratt til at nettofordringene, det vil si fordringer fratrukket gjeld, i offentlig forvaltning samlet ved utgangen av 1. kvartal 2017 var på nesten 9 400 milliarder kroner – en verdi som tilsvarer om lag tre ganger BNP. Økningen fra samme kvartal i fjor var på over 900 milliarder. Av dette kan 90 prosent tilskrives kursgevinster – mens resten skyldes overskuddet i inntektsregnskapet. Oljefondets verdi, målt i innenlandsk valuta, vil være sterkt påvirket av at den norske kronen styrker eller svekker seg målt mot valutaen i de landene fondet investerer i. Disse kurssvingningene kan være svært store fra kvartal til kvartal.
Faktaside
Kontakt
-
Frode Borgås
-
Eivind Andreas Sirnæs Egge
-
Christopher Okazaki Hansen
-
SSBs informasjonstjeneste