KPI opp 1,2 prosent siste tolv måneder
Publisert:
Konsumprisindeksen (KPI) steg 1,2 prosent fra oktober 2016 til oktober 2017, mens KPI-JAE steg 1,1 prosent i samme periode. Fra september til oktober 2017 gikk KPI opp 0,1 prosent.
- Tallene er hentet fra
- Konsumprisindeksen
- Artikkelen er en del av serien
- Konsumprisindeksen (arkiv)
Figur 1. Konsumprisindeks. Endring fra samme måned året før
KPI | KPI-JAE | |
Okt. 2015 | 2.4 | 3.1 |
Nov. 2015 | 2.7 | 3.2 |
Des. 2015 | 2.3 | 3 |
Jan. 2016 | 2.9 | 3.1 |
Feb. 2016 | 3.2 | 3.4 |
Mar. 2016 | 3.3 | 3.4 |
Apr. 2016 | 3.3 | 3.2 |
Mai 2016 | 3.4 | 3.2 |
Juni 2016 | 3.7 | 3.1 |
Juli 2016 | 4.4 | 3.7 |
Aug. 2016 | 4 | 3.3 |
Sep. 2016 | 3.6 | 3 |
Okt. 2016 | 3.7 | 3 |
Nov. 2016 | 3.6 | 2.6 |
Des. 2016 | 3.5 | 2.5 |
Jan. 2017 | 2.8 | 2.1 |
Feb. 2017 | 2.5 | 1.6 |
Mar. 2017 | 2.4 | 1.7 |
Apr. 2017 | 2.2 | 1.7 |
Mai 2017 | 2.1 | 1.6 |
Juni 2017 | 1.9 | 1.6 |
Juli 2017 | 1.5 | 1.2 |
Aug. 2017 | 1.3 | 0.9 |
Sep. 2017 | 1.6 | 1 |
Okt. 2017 | 1.2 | 1.1 |
Fra september til oktober gikk konsumprisindeksen opp 0,1 prosent. Den viktigste bidragsyteren i positiv retning er flyreiser, med en prisøkning på 16,9 prosent. Prisen gikk opp for både innenlands- og utenlandsreiser, som må sees i sammenheng med høstferien. En prisnedgang på drivstoff og elektrisitet bidro til å dempe oppgangen i KPI.
Figur 2. Månedsendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper
September 2017 – oktober 2017 | September 2016 – oktober 2016 | |
Andre varer og tjenester | 0.5 | -0.1 |
Hotell- og restauranttjenester | 0.1 | 0.2 |
Utdanning | 0 | 0 |
Kultur og fritid | -0.4 | 0.3 |
Post- og teletjenester | 0.2 | 0.5 |
Transport | 0.1 | 0 |
Helsepleie | 0.1 | 0.2 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 0.6 | 0.6 |
Bolig, lys og brensel | -0.2 | 1.4 |
Klær og skotøy | -0.1 | 2.1 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | -0.2 | 0.2 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 0.3 | -0.5 |
Totalindeks KPI - JAE | 0.3 | 0.2 |
Totalindeks KPI | 0.1 | 0.5 |
Lav konsumprisvekst siste tolv måneder
KPI steg med 1,2 prosent fra oktober 2016 til oktober 2017. Det er den laveste tolvmånedersveksten siden februar 2013. En moderat økning i beregnet husleie for selveiere samt prisøkning på restauranttjenester og drivstoff er de viktigste bidragsyterne til oppgangen i KPI de siste tolv månedene. Prisnedgang på møbler og matvarer bidrar til å dempe oppgangen i KPI.
Strømpriser bak nedgang i tolvmånedersvekst
Fra september til oktober gikk tolvmånedsveksten i KPI ned fra 1,6 til 1,2 prosent. Den viktigste årsaken til nedgangen er elektrisitet inkludert nettleie. Denne komponenten gikk ned 2,6 prosent fra september til oktober i år, mens den i samme periode i fjor gikk opp med 8,8 prosent. Nedgangen i elektrisitetsprisene i år må sees i sammenheng med en kombinasjon av høyere fyllingsgrad i vannmagasinene og mildere vær enn tilsvarende periode i fjor. Dette bidro til at tolvmånedersveksten i KPI-JEL holdt seg uendret på 1,3 prosent fra september til oktober.
Tolvmånedersveksten for KPI-JAE var 1,1 prosent, en oppgang på 0,1 prosentpoeng fra september.
Figur 3. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. Oktober 2016 – oktober 2017
Oktober 2016 – Oktober 2017 | |
Andre varer og tjenester | 2.3 |
Hotell- og restauranttjenester | 3.2 |
Utdanning | 4.3 |
Kultur og fritid | 2 |
Post- og teletjenester | 0.8 |
Transport | 2.9 |
Helsepleie | 0.9 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | -2.8 |
Bolig, lys og brensel | 1.7 |
Klær og skotøy | -0.9 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 1.7 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -1.2 |
Totalindeks KPI - JAE | 1.1 |
Totalindeks KPI | 1.2 |
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
-
Konsumprisindeksen
-
Camilla Rochlenge
-
Tarik Ogbamichael
-
Kristian H. Myklatun
-
Kjersti Nyborg Hov
-
Silje Skjolden Thorsnes
-
SSBs informasjonstjeneste