Påsken preget konsumprisene
Publisert:
KPI steg 0,2 prosent fra mars til april, hovedsakelig som følge av høyere priser på flyreiser i tilknytning til påsken. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,2 prosent i april, mens KPI-JAE viste en oppgang på 1,7 prosent de siste tolv månedene.
- Tallene er hentet fra
- Konsumprisindeksen
- Artikkelen er en del av serien
- Konsumprisindeksen (arkiv)
Figur 1. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. April 2016 – april 2017
12-månedersendring april 2016-april 2017 | |
Andre varer og tjenester | 2.6 |
Hotell- og restauranttjenester | 4 |
Utdanning | 5.3 |
Kultur og fritid | 3.1 |
Post- og teletjenester | 0.9 |
Transport | 3.6 |
Helsepleie | 2.9 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | -0.5 |
Bolig, lys og brensel | 3.8 |
Klær og skotøy | 2.8 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 2 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -2.1 |
Totalindeks KPI - JAE | 1.7 |
Totalindeks KPI | 2.2 |
Figur 2. Månedsendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper
Mars 2017 – April 2017 | Mars 2016 – April 2016 | |
Andre varer og tjenester | 0.5 | 0.1 |
Hotell- og restauranttjenester | 0.5 | 0.1 |
Utdanning | 0 | 0 |
Kultur og fritid | 1.4 | 0.8 |
Post- og teletjenester | -1 | 0 |
Transport | 1.1 | -1.9 |
Helsepleie | -0.4 | 0.1 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | -0.2 | 0.4 |
Bolig, lys og brensel | 0 | 0.2 |
Klær og skotøy | 1.8 | 1.2 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | -0.2 | 0.1 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -2.1 | 3 |
Totalindeks KPI - JAE | 0.3 | 0.3 |
Totalindeks KPI | 0.2 | 0.4 |
Prisene på reiser og mat trakk i hver sin retning
Fra mars til april steg konsumprisindeksen (KPI) med 0,2 prosent. Økte priser på flyreiser og pakketurer bidro mest til oppgangen. I motsatt retning trakk matvareprisene som bar preg av tilbudsaktivitet på flere varer, der spesielt sjokolade og frukt hadde en markant prisnedgang. Prisoppgang på fly- og pakkereiser, samt nedgangen i matvareprisene kan i hovedsak sees i sammenheng med påsken.
Svak nedgang i veksttakten fra mars til april
De siste 12 månedene har KPI steget 2,2 prosent, ned 0,2 prosentpoeng fra mars. Nedgangen i veksttakten må sees i sammenheng med at påsken falt i april i år mot mars i fjor. Matvareprisene bar preg av påsketilbud i april i år. I april i fjor var det en prisoppgang etter påsketilbud i mars. Drivstoffprisene viste en større nedgang fra mars til april i år enn for tilsvarende periode i fjor og bidro også til nedgangen i veksttakten.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,7 prosent i april, uendret fra mars. Avviket i veksten mellom KPI og KPI-JAE skyldes hovedsakelig utviklingen i strømprisene.
- Se flere tall og tabeller i Konsumprisindeksen
Kontakt
-
Konsumprisindeksen
-
Camilla Rochlenge
-
Kjersti Nyborg Hov
-
Tarik Ogbamichael
-
Silje Skjolden Thorsnes
-
Kristian H. Myklatun
-
SSBs informasjonstjeneste