Påsketilbud på matvarer i mars
Publisert:
Konsumprisindeksen (KPI) gikk ned med 0,3 prosent fra februar til mars 2021, mens KPI-JAE økte med 0,3 prosent. Fra mars 2020 til mars 2021 gikk KPI opp 3,1 prosent, mens KPI-JAE steg 2,7 prosent i samme periode.
- Tallene er hentet fra
- Konsumprisindeksen
- Artikkelen er en del av serien
- Konsumprisindeksen (arkiv)
Myndighetenes tiltak for å begrense koronapandemien fortsetter å påvirke KPI. Selv om de fleste tjenestene er tilgjengelige, og inngår som normalt i KPI, blir blant annet flere tjenester knyttet til reiseliv fortsatt særskilt behandlet. I mars utgjør disse om lag 2,5 prosent samlet av KPIs vekt.
Figur 1. 12-månedersendring, KPI og KPI-JAE
KPI | KPI-JAE | |
Mar. 2019 | 2.9 | 2.7 |
Apr. 2019 | 2.9 | 2.6 |
Mai 2019 | 2.5 | 2.3 |
Juni 2019 | 1.9 | 2.3 |
Juli 2019 | 1.9 | 2.2 |
Aug. 2019 | 1.6 | 2.1 |
Sep. 2019 | 1.5 | 2.2 |
Okt. 2019 | 1.8 | 2.2 |
Nov. 2019 | 1.6 | 2 |
Des. 2019 | 1.4 | 1.8 |
Jan. 2020 | 1.8 | 2.9 |
Feb. 2020 | 0.9 | 2.1 |
Mar. 2020 | 0.7 | 2.1 |
Apr. 2020 | 0.8 | 2.8 |
Mai 2020 | 1.3 | 3 |
Juni 2020 | 1.4 | 3.1 |
Juli 2020 | 1.3 | 3.5 |
Aug. 2020 | 1.7 | 3.7 |
Sep. 2020 | 1.6 | 3.3 |
Okt. 2020 | 1.7 | 3.4 |
Nov. 2020 | 0.7 | 2.9 |
Des. 2020 | 1.4 | 3 |
Jan. 2021 | 2.5 | 2.7 |
Feb. 2021 | 3.3 | 2.7 |
Mar. 2021 | 3.1 | 2.7 |
Fall i prisene på strøm og matvarer i mars
Fra februar til mars 2021 falt KPI med 0,3 prosent.
- Dette er den største nedgangen målt i en mars-måned for KPI siden 2003 ifølge førstekonsulent Trym Kristian Økland.
Det var særlig prisutviklingen på strøm og matvarer som bidro til nedgang i månedsendringen. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt 9,8 prosent mens matvarer viste en nedgang på 0,8 prosent i mars, blant annet som følge av tilbud på typiske påskevarer.
Nedgangen i KPI ble dempet av prisoppganger på klær og skotøy, i tillegg til møbler og annet interiør. Prisen på klær og skotøy steg 2,5 prosent etter vintersalget. Gruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler viste prisøkning på 4,5 prosent i mars, og fortsatte dermed oppgangen fra salget i januar.
Figur 2. Månedsendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper
Februar 2021 - mars 2021 | Februar 2020 - mars 2020 | |
Andre varer og tjenester | 0 | 0 |
Hotell- og restauranttjenester | 0.5 | 0.4 |
Utdanning | 0 | 0 |
Kultur og fritid | -0.1 | -1 |
Post- og teletjenester | -0.3 | -0.5 |
Transport | 0.1 | 0.2 |
Helsepleie | 0.7 | 0.1 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 1.9 | 1.4 |
Bolig, lys og brensel | -1.6 | -0.9 |
Klær og skotøy | 2.5 | 4.9 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | -0.3 | -0.4 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -0.6 | -0.3 |
Totalindeks KPI - JAE | 0.3 | 0.3 |
Totalindeks KPI | -0.3 | 0 |
Elektrisitetsprisene preget tolvmånedersveksten
KPI steg med 3,1 prosent fra mars 2020 til mars 2021. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie bidro mest til oppgangen. Til tross for nedgangen i mars, var prisene 37,3 prosent høyere sammenlignet med mars i fjor.
Oppgangen i KPI ble dempet av nedgangen i de estimerte prisene på passasjertransport med fly i mars og det var særlig de estimerte flytakstene på innenriksflyginger som bidro med en nedgang på 16,9 prosent. Prisene på andre tobakksprodukter, hovedsakelig snus, sank med 13,1 prosent i perioden, og må ses i sammenheng med avgiftsreduksjoner fra nyttår. Prisene på klær og skotøy falt med 2,0 prosent i samme periode.
Veksttakt ned i KPI, uendret KPI-JAE
Den løpende tolvmånedersveksten i KPI sank med 0,2 prosent fra februar til mars. Nedgangen i veksttakten var hovedsakelig forårsaket av utviklingen på strømprisene. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt 9,8 prosent fra februar til mars i år, mens de falt 7,3 prosent i tilsvarende periode i fjor. I tillegg bidro prisutviklingen på klær og skotøy, samt for matvarer til nedgangen i veksttakten.
Prisutviklingen på bøker bidro til å dempe nedgangen i veksttakten. Prisene på bøker økte 4,5 prosent fra februar til mars i år, mens det ble registrert en prisnedgang på 18,2 prosent i samme periode i 2020. Dette kan blant annet ses i sammenheng med tidspunktet for det årlige Mammutsalget som i år startet i midten av februar.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 2,7 prosent i mars, uendret fra februar.
Figur 3. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. Mars 2020 - Mars 2021
Mars 2020 - mars 2021 | |
Andre varer og tjenester | 3.1 |
Hotell- og restauranttjenester | 1.8 |
Utdanning | 2.1 |
Kultur og fritid | 4.4 |
Post- og teletjenester | 2.2 |
Transport | 2 |
Helsepleie | 3.3 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 7.6 |
Bolig, lys og brensel | 5.7 |
Klær og skotøy | -2 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | -1.6 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -0.3 |
Totalindeks KPI - JAE | 2.7 |
Totalindeks KPI | 3.1 |
Faktaside
Kontakt
-
Konsumprisindeksen
-
Gunnar Larsson
-
Hamdi A. Mohamed
-
SSBs informasjonstjeneste