Redusert matmoms

Prisnedgang i kiosker og bensinstasjoner

Publisert:

Kiosker og bensinstasjoner reduserte prisene på en rekke matvarer i forbindelse med halveringen av matmomsen 1. juli 2001. Meieriprodukter ble satt mest ned i pris. Prisnedgangen i kiosker og på bensinstasjoner var noe mindre enn i dagligvareforretninger for enkelte av varegruppene.

Resultatene er hentet fra en undersøkelse Statistisk sentralbyrå har gjennomført på oppdrag fra Landbruksdepartementet. Formålet med undersøkelsen var å se hvordan kiosker og bensinstasjoner tilpasset seg momsreformen fra 1. juli 2001. Momsreformen innebar blant annet en halvering av momsen på næringsmidler fra 24 til 12 prosent, hvor hensikten var å bidra til lavere priser. Isolert sett tilsvarer momsreduksjonen en prisnedgang på 9,7 prosent.

Prisreduksjon i juli 2001 for ulike varegrupper. Prosent

Mest reduksjon på meieriprodukter, minst på alkoholfrie drikkevarer

Resultatet av undersøkelsen viser at fra juni til juli 2001 ble prisene på meieriprodukter og andre matvarer redusert mest, med en prisnedgang på henholdsvis 10,2 og 9,5 prosent. Prisene på brød og kornprodukter falt med 8,1 prosent, mens prisene på sjokolade og andre sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer viste minst nedgang med prisreduksjoner på respektive 6,6 og 6,3 prosent. Sammenlignet med dagligvareforretninger ble prisene på meieriprodukter og andre matvarer i kiosker og på bensinstasjoner redusert i tilnærmet samme størrelsesorden. Derimot reduserte dagligvareforretninger prisene på brød og kornprodukter, sjokolade og andre sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer i noe større grad enn kiosker og bensinstasjoner.

Undersøkelsen viser videre at prisene på varene innenfor gruppene meieriprodukter og brød og kornprodukter økte mer i kiosker og på bensinstasjoner enn i dagligvareforretninger i løpet av året før momsreformen, mens prisene på sjokolade og andre sukkervarer steg mest i dagligvareforretninger i løpet av denne perioden.

I løpet av året etter momshalveringen hadde prisene på varene innenfor gruppene alkoholfrie drikkevarer, brød og kornprodukter og andre matvarer en større prisoppgang i dagligvareforretninger enn i kiosker og på bensinstasjoner.

For mer detaljert informasjon se rapporten Redusert matmoms - en analyse av prisutviklingen i kiosker og på bensinstasjoner .

Kontakt