Rapporter 2003/02
En analyse av prisutviklingen i kiosker og bensinstasjoner
Redusert matmoms
Denne rapporten inneholder en analyse av prisutviklingen på en rekke matvarer og alkoholfrie drikkevarer som omsettes både i dagligvareforretninger og i kiosker og bensinstasjoner. Formålet er å se i hvor stor grad kiosker og bensinstasjoner reduserte prisene ved innføringen av halvert matmoms fra 1. juli 2001. Som sammenligningsgrunnlag er tilsvarende beregning foretatt på dagligvareforretninger. Datamaterialet som ligger til grunn for undersøkelsen er hentet fra konsumprisindeksen (KPI) for perioden juni 2000 til juli 2002. Utgangspunktet for analysen er den delen av vareutvalget i KPI innen matvarer og alkoholfrie drikkevarer som omsettes i kiosker og bensinstasjoner. Vareutvalget er delt inn i fem hovedgrupper.
Resultatene viser at kiosker og bensinstasjoner så vel som dagligvareforretninger har tilpasset seg momsreformen i form av prisreduksjoner. Størrelsen på prisreduksjonene varierer imidlertid både mellom de ulike hovedgruppene og mellom næringene. Analysene viser blant annet at prisene på meieriprodukter falt med omkring 10 prosent i både kiosker og bensinstasjoner og dagligvareforretninger fra juni til juli 2001. Prisene på sjokolade og andre sukkervarer falt med 6,6 prosent i kiosker og bensinstasjoner og 8,6 prosent i dagligvareforretninger i samme periode. I kiosker og bensinstasjoner ble prisene på andre matvarer redusert med 9,5 prosent i juli 2001 sammenlignet med 9,8 prosent i dagligvareforretninger. Prisene på alkoholfrie drikkevarer falt med 6,3 prosent i kiosker og bensinstasjoner, mens prisene i dagligvareforretninger gikk ned med 9,7 prosent. Prisene på brød og kornprodukter ble redusert med 8,1 prosent i kiosker og bensinstasjoner, sammenlignet med 10 prosent i dagligvareforretninger. Analysen viser dermed at dagligvareforretninger i noe større grad enn kiosker og bensinstasjoner reduserte prisene på sjokolade og andre sukkervarer, alkoholfrie drikkevarer og brød og kornprodukter ved iverksettelsen av momshalveringen 1. juli 2001. Prisene på meieriprodukter og andre matvarer ble i kiosker og bensinstasjoner og dagligvareforretninger redusert tilnærmet like mye.
Rapporten tar også for seg prisutviklingen i kiosker og bensinstasjoner og dagligvareforretninger i forkant og etterkant av momsreduksjonen per 1. juli 2001, og peker på mulige årsaker til enkelte prisendringer. Undersøkelsen viser at prisene på varene innen gruppene meieriprodukter og brød og kornprodukter økte noe mer i kiosker og bensinstasjoner enn i dagligvareforretninger i løpet av året før momsreformen, mens prisene på sjokolade og andre sukkervarer steg mest i dagligvareforretninger i løpet av denne perioden. Prisene på varene innen gruppene alkoholfrie drikkevarer, brød og kornprodukter og andre matvarer ble registrert med større prisoppgang i dagligvareforretninger enn i kiosker og bensinstasjoner i løpet av året etter momshalveringen.
Undersøkelsen gir ikke et uttømmende bilde av hvordan kiosker og bensinstasjoner tilpasset seg momsreformen. Vareutvalget som danner utgangspunktet for analysen er ikke det totale antall varer som omsettes i kiosker og bensinstasjoner, ettersom de først og fremst rapporterer priser på deres primærvarer. Analysen av prisutviklingen på varene er basert på prisendringer, den sier imidlertid ikke noe om prisnivået.
Prosjektstøtte: Rapporten er finansiert av Landbruksdepartementet og Finansdepartementet.
Om publikasjonen
- Tittel
-
Redusert matmoms. En analyse av prisutviklingen i kiosker og bensinstasjoner
- Ansvarlig
-
Ingvild Johansen
- Serie og -nummer
-
Rapporter 2003/02
- Utgiver
-
Statistisk sentralbyrå
- Emne
-
Konsumpriser
- ISBN (elektronisk)
-
82-537-5223-7
- ISBN (trykt)
-
82-537-5222-9
- ISSN
-
1892-7513
- Antall sider
-
22
- Målform
-
Bokmål
- Om Rapporter
-
I serien Rapporter publiseres analyser og kommenterte statistiske resultater fra ulike undersøkelser. Undersøkelser inkluderer både utvalgsundersøkelser, tellinger og registerbaserte undersøkelser.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste