Strømpriser preget KPI i november
Publisert:
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 3,5 prosent fra november 2017 til november 2018, mens KPI-JAE steg 2,2 prosent i samme periode. Fra oktober til november 2018 gikk KPI opp 0,5 prosent, mens KPI-JAE gikk opp 0,3 prosent. Endringene i KPI skyldes først og fremst strømprisene.
- Tallene er hentet fra
- Konsumprisindeksen
- Artikkelen er en del av serien
- Konsumprisindeksen (arkiv)
Strømprisene bidro igjen mest til tolvmånedersendringen i KPI, som endte på 3,5 prosent i november. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie var 26,8 prosent høyere i november i år enn i november i fjor. Videre bidro prisene på matvarer, med en prisøkning på 4,2 prosent i samme periode.
Figur 1. 12-månedersendring, KPI og KPI-JAE
KPI | KPI-JAE | |
Nov. 2016 | 3.6 | 2.6 |
Des. 2016 | 3.5 | 2.5 |
Jan. 2017 | 2.8 | 2.1 |
Feb. 2017 | 2.5 | 1.6 |
Mar. 2017 | 2.4 | 1.7 |
Apr. 2017 | 2.2 | 1.7 |
Mai 2017 | 2.1 | 1.6 |
Juni 2017 | 1.9 | 1.6 |
Juli 2017 | 1.5 | 1.2 |
Aug. 2017 | 1.3 | 0.9 |
Sep. 2017 | 1.6 | 1 |
Okt. 2017 | 1.2 | 1.1 |
Nov. 2017 | 1.1 | 1 |
Des. 2017 | 1.6 | 1.4 |
Jan. 2018 | 1.6 | 1.1 |
Feb. 2018 | 2.2 | 1.4 |
Mar. 2018 | 2.2 | 1.2 |
Apr. 2018 | 2.4 | 1.3 |
Mai 2018 | 2.3 | 1.2 |
Juni 2018 | 2.6 | 1.1 |
Juli 2018 | 3 | 1.4 |
Aug. 2018 | 3.4 | 1.9 |
Sep. 2018 | 3.4 | 1.9 |
Okt. 2018 | 3.1 | 1.6 |
Nov. 2018 | 3.5 | 2.2 |
Strømprisene har vært mye omtalt i KPI gjennom 2018. Mer omtale av prisene i høst se SSBs statistikk om elektrisitetspriser.
Prisene på klær og skotøy dempet oppgangen i KPI, med priser som var 2,6 prosent lavere i november i år mot tilsvarende periode i fjor.
Tolvmånedersendring opp 0,4 prosentpoeng
Tolvmånedersendringen i KPI gikk opp fra 3,1 prosent i oktober til 3,5 prosent i november. Den viktigste årsaken til oppgangen på 0,4 prosentpoeng var prisutviklingen på flybilletter. Prisene på flybilletter hadde en beskjeden nedgang på 0,7 prosent fra oktober til november i år, mot en kraftigere nedgang på 26,7 prosent fra oktober til november i fjor. Videre bidro også prisutviklingen på matvarer til oppgangen i tolvmånedersveksten.
Tolvmånedersendringen i KPI-JAE endte på 2,2 prosent i november, opp 0,6 prosentpoeng fra oktober.
Figur 2. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. November 2017 - November 2018
November 2017 - november 2018 | |
Andre varer og tjenester | 1.4 |
Hotell- og restauranttjenester | 3 |
Utdanning | 6.5 |
Kultur og fritid | 3 |
Post- og teletjenester | 0.9 |
Transport | 4.8 |
Helsepleie | 2.7 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 2.6 |
Bolig, lys og brensel | 5.3 |
Klær og skotøy | -2.6 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 2.6 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 4.3 |
Totalindeks KPI - JAE | 2.2 |
Totalindeks KPI | 3.5 |
Månedsendring: Prisoppgang på matvarer i november
KPI steg 0,5 prosent fra oktober til november, og oppgang i strømprisene var også den viktigste bidragsyteren på månedsbasis. I tillegg ble det målt prisoppgang på matvarer i november hvor prisene på lammekjøtt sto bak mye av oppgangen. Historisk har prisene på lammekjøtt vist seg å stige i november. Videre ble det også registrert en mindre prisoppgang på sjokolade.
Figur 3. Månedsendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper
Oktober 2018 - november 2018 | Oktober 2017 - november 2017 | |
Andre varer og tjenester | 0.2 | -0.3 |
Hotell- og restauranttjenester | 0 | 0.5 |
Utdanning | 0 | 0 |
Kultur og fritid | 0.2 | 0.6 |
Post- og teletjenester | -0.1 | 0 |
Transport | 0.3 | -0.8 |
Helsepleie | 0.8 | 0.3 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | -0.8 | -1.3 |
Bolig, lys og brensel | 0.9 | 1.2 |
Klær og skotøy | 0.7 | 1.1 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 0 | 0 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 1.4 | -0.5 |
Totalindeks KPI - JAE | 0.3 | -0.3 |
Totalindeks KPI | 0.5 | 0.1 |
Faktaside
Kontakt
-
Konsumprisindeksen
-
Camilla Rochlenge
-
Silje Skjolden Thorsnes
-
Kjersti Nyborg Hov
-
Kristian H. Myklatun
-
SSBs informasjonstjeneste