Uendret tolvmånedersvekst
Publisert:
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 3,4 prosent fra september 2017 til september 2018, mens KPI-JAE steg 1,9 prosent i samme periode. Fra august til september 2018 gikk KPI opp 0,6 prosent, mens KPI-JAE gikk opp 0,5 prosent.
- Tallene er hentet fra
- Konsumprisindeksen
- Artikkelen er en del av serien
- Konsumprisindeksen (arkiv)
Figur 1. Konsumprisindeks. Endring fra samme måned året før
KPI | KPI-JAE | |
Sep. 2016 | 3.6 | 3 |
Okt. 2016 | 3.7 | 3 |
Nov. 2016 | 3.6 | 2.6 |
Des. 2016 | 3.5 | 2.5 |
Jan. 2017 | 2.8 | 2.1 |
Feb. 2017 | 2.5 | 1.6 |
Mar. 2017 | 2.4 | 1.7 |
Apr. 2017 | 2.2 | 1.7 |
Mai 2017 | 2.1 | 1.6 |
Juni 2017 | 1.9 | 1.6 |
Juli 2017 | 1.5 | 1.2 |
Aug. 2017 | 1.3 | 0.9 |
Sep. 2017 | 1.6 | 1 |
Oct. 2017 | 1.2 | 1.1 |
Nov. 2017 | 1.1 | 1 |
Des. 2017 | 1.6 | 1.4 |
Jan. 2018 | 1.6 | 1.1 |
Feb. 2018 | 2.2 | 1.4 |
Mar. 2018 | 2.2 | 1.2 |
Apr. 2018 | 2.4 | 1.3 |
Mai 2018 | 2.3 | 1.2 |
Juni 2018 | 2.6 | 1.1 |
Juli 2018 | 3 | 1.4 |
Aug. 2018 | 3.4 | 1.9 |
Sep. 2018 | 3.4 | 1.9 |
Tolvmånedersendringen i KPI forble på 3,4 prosent i september, slik som i august. Den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersendringen var prisene på elektrisitet inkludert nettleie, som var 31,9 prosent høyere i september i år mot september i fjor.
Videre bidro også prisene på matvarer samt drift av personlige transportmidler til tolvmånedersendringen, med prisoppganger på henholdsvis 3,4 og 5,6 prosent siste tolv måneder. Prisene på klær, som var 3 prosent lavere i september i år mot september i fjor, dempet veksten i KPI siste tolv måneder.
Tolvmånedersendringen i KPI-JAE endte på 1,9 prosent i september, uendret fra august.
Figur 2. Månedsendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper
August 2018 - september 2018 | August 2017 - september 2017 | |
Andre varer og tjenester | -0.1 | -0.1 |
Hotell- og restauranttjenester | 0.1 | -0.2 |
Utdanning | 4.8 | 4.3 |
Kultur og fritid | 0.5 | 0.1 |
Post- og teletjenester | 0 | -0.2 |
Transport | 0 | 0.3 |
Helsepleie | -0.2 | -0.4 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 3.6 | 0.4 |
Bolig, lys og brensel | 0.2 | 0.6 |
Klær og skotøy | 5.2 | 10.4 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 0 | -0.2 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -0.4 | -0.6 |
Totalindeks KPI - JAE | 0.5 | 0.5 |
Totalindeks KPI | 0.6 | 0.6 |
Månedsendring: Prisoppgang på klær
Fra august til september gikk KPI opp med 0,6 prosent. Prisene på klær, som har gått opp to måneder på rad, bidro mest til månedsendringen i KPI fra august til september. Prisene på klær gikk opp 5,9 prosent sist måned, og er omtrent tilbake på samme nivå som i mai. Prisoppgangen er vanlig for perioden og kan ses i sammenheng med avslutning av sommersalget, samt inntog av høst- og vintervarer.
Videre bidro også prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler til månedsendringen, med en samlet prisoppgang for gruppen på 6,7 prosent i september etter tilbudsaktivitet i august.
En mindre prisnedgang på mat bidro til å dempe oppgangen i KPI i september.
Figur 3. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. September 2017 – September 2018
September 2017 – september 2018 | |
Andre varer og tjenester | 1.4 |
Hotell- og restauranttjenester | 3.5 |
Utdanning | 6.5 |
Kultur og fritid | 3.1 |
Post- og teletjenester | 1 |
Transport | 3.5 |
Helsepleie | 2.1 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 3.2 |
Bolig, lys og brensel | 6.1 |
Klær og skotøy | -3.7 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 2.5 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 3.4 |
Totalindeks KPI - JAE | 1.9 |
Totalindeks KPI | 3.4 |
Faktaside
Kontakt
-
Konsumprisindeksen
-
Camilla Rochlenge
-
Silje Skjolden Thorsnes
-
Kjersti Nyborg Hov
-
Kristian H. Myklatun
-
SSBs informasjonstjeneste