12316_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpisvalbard/aar
12316
Økte matvarepriser på Svalbard
statistikk
2010-12-16T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk;Svalbard
no
kpisvalbard, Konsumprisindeks for Svalbard (opphørt), KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, varegrupper (for eksempel matvarer, bolig, tranport), tjenestegrupper (for eksempel teletjenester, hoteller og restauranter)Priser og prisindekser, Konsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser, Svalbard
false

Konsumprisindeks for Svalbard (opphørt)2009/2010

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økte matvarepriser på Svalbard

Konsumprisindeksen for Svalbard (KPI-S) steg med 2,1 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010. Det var særlig prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer som bidro til oppgangen, mens prisene på audiovisuelt utstyr trakk i motsatt retning.

Konsumprisindeksen, etter COICOP. Endring i prosent. Oktober 2009-oktober 2010

KPI-S var 120,1 (mars 2001=100) i oktober 2010 og 117,6 i oktober 2009. Dette er en oppgang på 2,1 prosent. Blant konsumområdene som hadde størst prisoppgang og samtidig bidro mest til den samlede prisveksten, var matvarer og alkoholfrie drikkevarer samt bolig, lys og brensel, i lag med transport. Prisene på audiovisuelt utstyr gikk derimot ned, og trakk indeksen i motsatt retning.

Indekstall (mars 2001=100) og tolvmånedersendring i prosent for Svalbard. 2003-2010
 
  Indeks Svalbard Prosentvis endring
 
Oktober 2003  102,1 12,1
Oktober 2004  103,1 1,0
Oktober 2005  104,6 1,5
Oktober 2006  105,8 1,1
Oktober 2007  108,4 2,5
Oktober 2008  114,5 5,6
Oktober 2009  117,6 2,7
Oktober 2010  120,1 2,1
 
1  Endring fra mars 2001.

Matvarer og alkoholfrie drikkevarer opp 6,1 prosent

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte med 6,1 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010.

Det var særskilt økte priser på frukt på 25,1 prosent som bidro til denne oppgangen. Også prisene på grønnsaker, inkludert poteter og andre rotfrukter, samt melk, ost og egg, økte i denne perioden. Oppgangen var på henholdsvis 12,7 og 7,0 prosent.

Prisene innenfor bolig, lys og brensel steg samlet med 3,7 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010. Betalt og beregnet husleie bidro mest innad i konsumgruppen med økninger på henholdsvis 3,4 og 4,1 prosent.

Drift og vedlikehold av transportmidler viste en prisoppgang på 3,0 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010. Prisene på transporttjenester gikk opp med 1,7 prosent i samme periode, og det var hovedsakelig prisene på flyreiser som stod bak denne oppgangen.

Det er målt prisoppgang på tjenester knyttet til fritid og kultur samt på alkoholholdige drikkevarer som vin og øl. Restauranttjenester og hotellovernattinger har også blitt dyrere det siste året.

Prisnedgang for audiovisuelt utstyr

Det er i hovedsakelig audiovisuelt utstyr som, med en nedgang på 6,1 prosent, bidro til å dempe oppgangen i KPI-S siste året. I tillegg gikk prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler samt bøker og teletjenester ned i denne perioden.

Tabeller

 Tabell 1: Utvalgte konsumgrupper. COICOP. Svalbard. 2003-2010. Prosent