Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økte matvarepriser på Svalbard
Konsumprisindeksen for Svalbard (KPI-S) steg med 2,1 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010. Det var særlig prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer som bidro til oppgangen, mens prisene på audiovisuelt utstyr trakk i motsatt retning.
KPI-S var 120,1 (mars 2001=100) i oktober 2010 og 117,6 i oktober 2009. Dette er en oppgang på 2,1 prosent. Blant konsumområdene som hadde størst prisoppgang og samtidig bidro mest til den samlede prisveksten, var matvarer og alkoholfrie drikkevarer samt bolig, lys og brensel, i lag med transport. Prisene på audiovisuelt utstyr gikk derimot ned, og trakk indeksen i motsatt retning.
Indeks Svalbard | Prosentvis endring | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oktober 2003 | 102,1 | 12,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktober 2004 | 103,1 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktober 2005 | 104,6 | 1,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktober 2006 | 105,8 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktober 2007 | 108,4 | 2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktober 2008 | 114,5 | 5,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktober 2009 | 117,6 | 2,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktober 2010 | 120,1 | 2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Endring fra mars 2001. |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer opp 6,1 prosent
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte med 6,1 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010.
Det var særskilt økte priser på frukt på 25,1 prosent som bidro til denne oppgangen. Også prisene på grønnsaker, inkludert poteter og andre rotfrukter, samt melk, ost og egg, økte i denne perioden. Oppgangen var på henholdsvis 12,7 og 7,0 prosent.
Prisene innenfor bolig, lys og brensel steg samlet med 3,7 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010. Betalt og beregnet husleie bidro mest innad i konsumgruppen med økninger på henholdsvis 3,4 og 4,1 prosent.
Drift og vedlikehold av transportmidler viste en prisoppgang på 3,0 prosent fra oktober 2009 til oktober 2010. Prisene på transporttjenester gikk opp med 1,7 prosent i samme periode, og det var hovedsakelig prisene på flyreiser som stod bak denne oppgangen.
Det er målt prisoppgang på tjenester knyttet til fritid og kultur samt på alkoholholdige drikkevarer som vin og øl. Restauranttjenester og hotellovernattinger har også blitt dyrere det siste året.
Prisnedgang for audiovisuelt utstyr
Det er i hovedsakelig audiovisuelt utstyr som, med en nedgang på 6,1 prosent, bidro til å dempe oppgangen i KPI-S siste året. I tillegg gikk prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler samt bøker og teletjenester ned i denne perioden.
Tabeller
Tabell 1: Utvalgte konsumgrupper. COICOP. Svalbard. 2003-2010. Prosent
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42