53829_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpisvalbard/aar
53829
Økte transportpriser på Svalbard
statistikk
2011-12-15T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk;Svalbard
no
kpisvalbard, Konsumprisindeks for Svalbard (opphørt), KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, varegrupper (for eksempel matvarer, bolig, tranport), tjenestegrupper (for eksempel teletjenester, hoteller og restauranter)Priser og prisindekser, Konsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser, Svalbard
false

Konsumprisindeks for Svalbard (opphørt)2010/2011

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økte transportpriser på Svalbard

Konsumprisindeksen for Svalbard steg med 2,3 prosent fra oktober 2010 til september 2011. Det var særlig prisutviklingen for gruppen transport som bidro til oppgangen, mens prisene på audiovisuelt utstyr trakk i motsatt retning.

Konsumprisindeksen, etter COICOP. Endring i prosent. Oktober 2010-september 2011

Konsumprisindeksen for Svalbard (KPI-S) var 122,9 (mars 2001 = 100) i september 2011 og 120,1 i oktober 2010. Dette er en oppgang på 2,3 prosent. Blant konsumområdene som bidro mest til den samlede prisveksten var transport samt bolig, lys og brensel. Prisene på audiovisuelt utstyr gikk derimot ned, og trakk indeksen i motsatt retning.

Indekstall (mars 2001=100) og tolvmånedersendring i prosent for Svalbard. 2003-2011
  Indeks Svalbard Prosentvis endring
Oktober 2003  102,1 12,1
Oktober 2004  103,1 1,0
Oktober 2005  104,6 1,5
Oktober 2006  105,8 1,1
Oktober 2007  108,4 2,5
Oktober 2008  114,5 5,6
Oktober 2009  117,6 2,7
Oktober 2010  120,1 2,1
September 2011  122,9 2,3
1  Endring fra mars 2001.

Transporttjenester opp 5,6 prosent

Prisene på transporttjenester steg med 5,6 prosent fra oktober 2010 til september 2011, det var hovedsakelig prisene på flyreiser som stod bak denne oppgangen. For kjøp av egne transportmidler ble det også målt prisoppgang på 4,3 prosent i samme periode.

Prisene innenfor bolig, lys og brensel steg samlet med 3,2 prosent fra oktober 2010 til september 2011. Betalt husleie bidro mest innad i konsumgruppen med en økning på 4,1 prosent. Vedlikehold og reparasjon av bolig viste prisoppgang på 3,5 prosent.

Oppgang målt i prisene for blant annet forsikring og personlig pleie, på henholdsvis 2,6 og 3,3 prosent, bidro til at gruppen andre varer og tjenester samlet steg med 2,7 prosent fra oktober 2010 til september 2011. Prisene på gruppen restauranttjenester og hotellovernattinger økte samlet sett med 3,3 prosent, der restauranttjenester hadde en prisoppgang på 3,1 prosent og bidro til mesteparten av oppgangen. Prisene på klær steg med 2,9 prosent i samme periode.

Det er også målt prisoppgang i gruppene annet utstyr til fritid og hage, tjenester knyttet til fritid og kultur, samt alkoholfrie drikkevarer.

Prisnedgang for audiovisuelt utstyr

Det er i hovedsakelig audiovisuelt utstyr, med en nedgang på 6,1 prosent, som bidro til å dempe oppgangen i KPI-S siste året.

Prisnivået på Svalbard

Prisnivåindeksen på Svalbard var 83,4 i 2010. Fremskrevet med årets KPI-S ligger denne på 84 i 2011. Dette viser en prisnivåforskjell der Svalbard ligger 16 prosent under fastlandet i 2011.

Ny innsamlingsperiode fra 2011

Fra og med 2011 er prisene i KPI-S samlet inn i september mot tidligere i oktober.

Tabeller: