Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Godstransportprisene stod stille
Totalindeksen for godstransport på vei økte 0,1 prosent fra 2. kvartal 2015 til 2. kvartal 2016. Sammenlignet med 1. kvartal 2016 økte prisene også 0,1 prosent.
Indeks | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2. kvartal 2016 | 1. kvartal 2016 - 2. kvartal 2016 | 2. kvartal 2015 - 2. kvartal 2016 | |
Godstransport på vei | 113,7 | 0,1 | 0,1 |
Lufttransport med passasjerer | 123,4 | -2,5 | 3,6 |
Lagring | 103,2 | 0,2 | 4,4 |
Lasting og lossing, totalindeks | 111,4 | -0,1 | 0,4 |
Post og distribusjonsvirksomhet | 106,4 | 0,0 | 3,7 |
Det var frakt av tørrgods i bulk og annen transport som trakk indeksen opp. Indeksen for disse frakttypene økte henholdsvis 0,4 og 1,8 prosent sammenlignet med 2. kvartal året før. Prisene for frakt av fryste eller kjølte varer, oljeprodukt, andre væsker eller gasser i bulk og stykkgods/containergods gikk ned.
Dyrere lagring
Prisene på lagringstjenester økte med 4,4 prosent fra 2. kvartal 2015 til samme kvartal året etter. Sammenlignet med 1. kvartal 2016 var oppgangen 0,2 prosent. Tørrlagring og fryse- og kjølelagring stod for prisøkningen i denne perioden, begge delindeksene økte 4,4 prosent. Delindeksen for annen lagring var stabil.
Sammenlignet med 2. kvartal 2015 økte prisene for lasting og lossing 0,4 prosent. Indeksen sank 0,1 prosent fra 1. kvartal.
Dyrere post- og distribusjonstjenester
Totalindeksen for post- og distribusjonstjenester økte 3,7 prosent fra 2. kvartal i 2015, men sammenlignet med 1. kvartal 2016 var prisnivået stabilt. Prisene på landsdekkende posttjenester steg 3,8 prosent sammenlignet med 2. kvartal 2015, men sank 0,1 prosent sett i forhold til foregående kvartal. Prisene for andre post- og budtjenester økte 0,5 prosent fra 1. til 2. kvartal 2016 og 3,2 prosent siden 2. kvartal 2015.
Turbulente flybillettpriser
Prisene i næringshovedgruppen lufttransport med passasjerer steg 3,6 prosent fra 2. kvartal 2015 til 2. kvartal året etter. Sammenlignet med 1. kvartal 2016 gikk prisene ned 2,5 prosent. Billetter som har liten eller ingen fleksibilitet etter kjøp, sees på som rettet mot private reisende, mens fleksible billetter antas rettet mot forretningsreisende. Priser for private reiser økte 5,8 prosent, mens prisene for forretningsreiser minket 0,5 prosent sammenlignet med samme kvartal 2015. Sammenlignet med 1. kvartal 2016 sank prisene henholdsvis 2,3 og 3,2 prosent for de to typene reiser.
Statistikken publiseres nå sammen med Produsentprisindekser for tjenester.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42