13467_not-searchable
/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/famvern/arkiv
13467
Flere ansatte i familievernet
statistikk
2008-10-09T10:00:00.000Z
Sosiale forhold og kriminalitet
no
famvern, Familievern, familievernsaker, familievernkontor, behandlingssamtaler, familierelaterte problemer, familiekonflikter, familieterapi, samlivsterapi, parterapi, familierådgivning, meklinger, samværrett, familieverntjenester, driftsutgifterBarne- og familievern, Sosiale forhold og kriminalitet
false

Familievern2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Flere ansatte i familievernet

Familievernet behandlet omtrent like mange saker i 2007 som året før, men brukte 32 prosent flere timer på utadrettet virksomhet, som kurs og veiledning. Fra 2006 til 2007 økte antall stillinger i familievernet med 12 prosent.

Familievernet arbeidet i 2007 med 29 416 saker, og dette er på samme nivå som året før. Region Øst hadde flest familievernsaker i løpet av fjoråret, med 11 600. Region Nord hadde som tidligere år flest saker per 1 000 innbygger, åtte per 1 000 innbygger, mens Region Vest lå, som årene før, lavest med i underkant av fem saker per 1 000 innbygger.

Antall saker familievernet har arbeidet med i løpet av året i perioden 2001-2007

Nær 276 millioner til familievernet

Det statlige barne- og familievernet brukte 275,7 millioner kroner på familievernet i 2007, en økning på over 3 prosent fra 2006. Kostnaden var nesten 9 400 kroner per sak. Region Vest hadde den høyeste sakskostnaden, vel 10 300 kroner, mens region Øst hadde de laveste kostnadene, med nær 8 800 kroner per familievernsak.

Familievernet - hva driver de med

Familievernet er en spesialtjeneste som har familierelaterte problemer som sitt fagfelt. Familievernkontorene gir tilbud om behandling og rådgivning der det foreligger vansker, konflikter eller kriser i familien. Flere familievernkontor gir også forebyggende tilbud til par og personer som ønsker det. Familievernkontorene skal foreta mekling etter lov om ekteskap § 26 og barneloven § 51 fjerde ledd. Mange familievernkontorer driver også utadrettet virksomhet om familierelaterte tema. Dette kan bestå av veiledning av studenter og andre, samlivskurs, samt informasjon og undervisning rettet mot hjelpeapparatet og publikum.

Problemer i parforholdet

I 2007 var det 22 000 nye saker i familieverntjenesten, 1,7 prosent færre enn året før. I omkring halvparten av disse, 48 prosent, var problemer i parforholdet viktigste grunn for henvendelsen. Samarbeid om barn var nest vanligste årsak til å kontakte et familievernkontor, med 29 prosent av sakene. Individuelt problem og relasjon mellom barn og foreldre var henvendelsesgrunn for henholdsvis 11 og 10 prosent av sakene, mens relasjon med andre var oppgitt i 3 prosent av sakene. Dette gir et tilsvarende bilde som i 2006.

Ofte time innen to uker

De fleste nye sakene familievernet tok fatt på i 2007, vel 74 prosent, hadde første samtale innen en måned fra primærklienten tok kontakt med familievernet for første gang. Totalt fikk 38 prosent time innen to uker. Region Nord har kortest ventetid, der fikk 46 prosent time på familievernkontor innen to uker fra henvendelsen. For de nye sakene familievernet arbeidet med i 2007 var ventetiden i snitt 22 dager, det samme som i 2006. Det er imidlertid store fylkesvise forskjeller i ventetid, fra 17 dager i Finnmark til 28 dager i Sør-Trøndelag, samt mellom familievernkontorene.

Av de vel 22 800 avsluttede sakene i familievernet i 2007, brukte halvparten under to måneder fra saken startet til den ble avsluttet. Gjennomsnittlig varighet fra første samtale til avslutning av saken var 121 dager, mot 116 dager de to foregående årene. Det var store regionale og fylkesvise forskjeller i den gjennomsnittlige varigheten på familievernsakene. Region Midt-Norge hadde som de to foregående årene den lengste varigheten, i 2007 med gjennomsnittlig 145 dager for sine avsluttede behandlingssaker, mens sakene i Region Nord i snitt hadde en varighet på 90 dager.

De aller fleste, over 87 prosent av de ferdigbehandlede sakene i 2007, ble avsluttet ved enighet mellom klient og kontor. Klienten uteble fra behandlingen i nær 13 prosent av de avsluttede sakene.

Flere ansatte i familievernet

Det var 432,5 årsverk i familievernet ved utgangen av 2007, og 14 ubesatte stillinger. Dette gir totalt 446,5 stillinger i familievernet, en økning på 11,5 prosent fra 2006. Fra 2005 til 2006 var det imidlertid en nedgang i antall stillinger i familievernet på 5 prosent. Beregnes antall årsverk per 10 000 innbygger, er det ikke store forskjeller mellom regionene. Region Nord ligger på topp, som i 2006, med 1,3 årsverk per 10 000 innbygger, mens region Øst har 0,9.

Av de ansatte på familievernkontorene var 38 prosent sosionomer, 26 prosent psykologer, 18 prosent hadde annen faglig utdannelse, og 19 prosent hadde merkantil stilling.

Besatte stillinger i familievernet i perioden 2001-2007

Mer tid på forebygging, kurs og veiledning

I gjennomsnitt arbeidet familievernets ansatte med 68 saker hver i løpet av 2007, mot 76 saker året før. Familievernsakene utgjør bare en av mange oppgaver familievernet arbeider med, og gir derfor ikke et helhetlig bilde av familievernets faktiske arbeidsmengde. De jobber i tillegg med kurs og veiledning for studenter, hjelpeapparat og publikum ellers. Antall timer brukt til dette var i 2007 nær 19 500 timer, en økning på 32 prosent fra året før.

Mekling for foreldre er også en av familievernets viktigste oppgaver. Meklingsstatistikken for 2007 er publisert på eget område.

Tabeller: