Digitale ferdigheter i ulike aldersgrupper
Unge og høyt utdannede er flinkest foran PC-en
Publisert:
Seks av ti nordmenn mellom 16 og 34 år har gode digitale ferdigheter, viser tall fra SSB. I aldersgruppen 55-74 år er andelen under halvparten så stor. Kvinner har mer erfaring med sosiale medier som Facebook, mens menn er mer vant til å løse oppgaver digitalt.
Nordmenn er blant de beste i Europa på digitale ferdigheter, ifølge en indikator basert på SSB-undersøkelsen Bruk av IKT i husholdningene. Digital erfaring kommer, ikke overraskende, mye an på alder og utdanningsnivå. De yngre og de med høyere utdanning har mer digital erfaring enn eldre og de med lavere utdanning. Hele 59 prosent i aldersgruppen 16-34 år har gode samla digitale ferdigheter, mot bare 24 prosent i gruppen 55-74 år. 34 prosent mellom 55 og 74 år har mangelfulle digitale ferdigheter, og 9 prosent bruker ikke internett regelmessig. I aldersgruppen 16-34 år er så godt som alle internettbrukere, og bare 15 prosent har mangelfulle ferdigheter.
Sammenhengen mellom utdanning og IKT-kunnskap finnes over hele Europa
57 prosent av nordmenn mellom 16 og 74 år med høgskole- eller universitetsutdanning har gode digitale ferdigheter. Bare 12 prosent i denne gruppen har mangelfulle ferdigheter. Dette er nokså likt gjennomsnittet i EU, der 52 prosent av dem med høyere utdanning har gode digitale ferdigheter og 13 prosent har mangelfulle ferdigheter.
Nordmenn med ungdomsskole som høyeste utdanning har dårligere digitale ferdigheter enn nordmenn med høyere utdanning, men bedre ferdigheter enn den gjennomsnittlige europeer med ungdomsskoleutdanning. 40 prosent av nordmenn med ungdomsskoleutdanning har gode ferdigheter, og 31 prosent har mangelfulle ferdigheter. I EU har bare 14 prosent med lav utdanning gode digitale ferdigheter.
Sammenhengen mellom utdanning og digitale ferdigheter er fremdeles til stede dersom vi justerer for alder. Nordmenn med høyere utdanning i aldersgruppen 55-74 år har en større andel med gode digitale ferdigheter (41 prosent) enn de med ungdomsskoleutdanning i aldersgruppen 35-54 år (29 prosent). Denne sammenhengen kan også observeres i befolkningens netthandelsvaner.
Enten eller for 75-åringene
Aldersgruppen 75-79 år skiller seg ut ved at hele 44 prosent ikke har brukt internett de siste tre månedene. I aldersgruppen 65-74 år har bare 14 prosent holdt seg unna nettet. Andelen med grunnleggende eller bedre digitale ferdigheter er bare 10 prosentpoeng større i gruppen 65-74 år enn i den eldste aldersgruppen. Det kan tyde på at ferdighetsnivået er mer polarisert blant de eldste – det vil si at de enten har gode kunnskaper eller nærmest mangler IKT-erfaring. Andelen med mangelfulle digitale ferdigheter – det vil si de som har en viss digital erfaring – er 46 prosent i gruppen 65-74 år, mot bare 25 prosent i gruppen 75-79 år.
Figur 1. Digitale ferdigheter, etter alder. 2016
Gode ferdigheter | Grunnleggende ferdigheter | Mangelfulle ferdigheter | Ingen ferdigheter/Ikke brukt internett | |
16-24 år | 63 | 24 | 13 | 0 |
25-34 år | 56 | 27 | 17 | 0 |
35-44 år | 57 | 23 | 19 | 1 |
45-54 år | 42 | 36 | 20 | 1 |
55-64 år | 35 | 36 | 25 | 4 |
65-74 år | 10 | 30 | 46 | 14 |
75-79 år | 4 | 26 | 25 | 44 |
Kvinner mer ivrige på digital kommunikasjon
Samlet sett har menn noe mer digital erfaring enn kvinner, men forskjellene er små. 47 prosent av menn mellom 16 og 74 år har gode generelle digitale ferdigheter, mot 44 prosent av kvinnene. Kvinner gjør det imidlertid bedre enn menn i den delen av undersøkelsen som gjelder kommunikasjonsferdigheter: 83 prosent av kvinner har gode ferdigheter, mot 78 prosent av menn. Det kommer blant annet av at flere kvinner enn menn bruker sosiale medier, og det er også mer vanlig for kvinner å laste opp egenprodusert innhold på nett.
Derimot har flere menn enn kvinner gode ferdigheter i digital oppgaveløsning og i programvarebruk. Her er andelen henholdsvis 74 og 57 prosent, mot 70 og 52 prosent for kvinner.
Figur 2. Andel med over grunnleggende ferdigheter, etter kjønn og utdanningsnivå. 16-74 år. 2016
Generelle digitale ferdigheter | Bruk av programvare | Digital oppgaveløsning | Digital kommunikasjon | Informasjonssøking | |
Menn | 47 | 57 | 74 | 78 | 85 |
Kvinner | 44 | 52 | 70 | 83 | 89 |
Ungdomsskole | 40 | 44 | 68 | 82 | 82 |
Videregående | 33 | 41 | 66 | 72 | 81 |
Høgskole/Universitet | 57 | 70 | 78 | 86 | 94 |
Kontakt
-
Torstein Otterlei Fjørtoft
-
SSBs informasjonstjeneste