13826_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbrukn/arkiv
13826
To av tre foretak har Internett
statistikk
2000-02-29T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon;Virksomheter, foretak og regnskap
no
iktbrukn, Bruk av IKT i næringslivet, informasjons- og kommunikasjonsteknologi, føretak, elektronisk kommunikasjon, internettbruk, websider, næringsfordelt IKT-bruk, netthandel, sikkerhetsløysingarInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Virksomheter og foretak, Virksomheter, foretak og regnskap, Teknologi og innovasjon
false

Bruk av IKT i næringslivet1999

Innhald

Publisert:

Du er inne i ei arkivert publisering.

Gå til den nyaste publiseringa

To av tre foretak har Internett

To av tre foretak med minst ti sysselsatte hadde tilgang til Internett ved utgangen av 1999. Store foretak er på Internett i større grad enn de små foretakene. Andelen med Internett er høyest innenfor bank- og finansnæringen og lavest innenfor detaljhandel.

 Andel foretak med tilgang til Internett. 1998-2000. Prosent

 Andel foretak med tilgang til Internett ved utgangen av 1999, etter foretakenes størrelse målt i sysselsetting. Prosent

Størst andel med Internett finner vi i Troms og Akershus, mens andelen er lavest i Finnmark og Hedmark.

66 prosent av norske foretak med minst ti sysselsatte hadde tilgang til Internett ved utgangen av 1999. Andelen økte sterkt i løpet av siste år og gikk opp fra 40 prosent ved utgangen av 1998. Ifølge foretakenes planer vil også inneværende år gi vekst i Internett-oppkoplingen. 11 prosent av foretakene oppgir at de har planer om tilgang til Internett i løpet av 2000.

Tilgangen til Internett varierer mye etter foretakenes størrelse. Ved utgangen av 1999 hadde 87 prosent av foretakene med 100 sysselsatte eller mer tilgang til nettet. For foretak med 10-19 sysselsatte var andelen på bare 58 prosent. Også et mindre utvalg av de minste foretakene med under ti sysselsatte var med i undersøkelsen. Av disse oppga ikke mer enn 33 prosent å ha tilgang til Internett ved utgangen av 1999.

Andelen med Internett er høyest innenfor bank og forsikring. I denne næringen hadde 93 prosent av foretakene Internett ved utgangen av 1999. Deretter følger engroshandel og industri med henholdsvis 78 og 75 prosent. På den annen side var det bare 38 prosent av foretakene innenfor detaljhandel som oppga å ha tilgang til Internett. Lav var andelen også innenfor hotell- og restaurtantnæringen med 53 prosent. I begge disse næringene er imidlertid andelen foretak som har planer om Internett i 2000 noe høyere enn gjennomsnittet.

 Andel foretak med tilgang til Internett ved utgangen av 1999, etter næringsområde. Prosent

 Andel foretak med tilgang til Internett ved utgangen av 1999, etter fylke. Prosent

Troms på topp - Finnmark på bunn

I Troms hadde 77 prosent av foretakene tilgang til Internett ved utgangen av 1999. Deretter fulgte Akershus og Oslo med henholdsvis 74 og 72 prosent. Lavest andel med Internett finner vi i Finnmark og Hedmark. I disse fylkene var Internett-bruken vesentlig lavere enn ellers i landet. I Finnmark hadde bare 48 prosent av foretakene tilgang til Internett i 1999, mens andelen i Hedmark var 51 prosent. Ifølge planene for inneværende år vil 16 prosent av foretakene i Hedmark skaffe Internett i løpet av 2000 og dermed ta noe innpå landsgjennomsnittet. I Finnmark er imidlertid planene for 2000 på samme nivå som landsgjennomsnittet (11 prosent).

Næringsstruktur og størrelsesfordelingen av foretakene varierer mellom fylkene. Forskjellen mellom fylkene i Internett-tilgang bør delvis ses på denne bakgrunn.

 Barrierer mot bruk av Internett. Andel foretak som oppgir ulike barrierer har stor betydning. Prosent

Frykt for tapt arbeidstid, hacking og virus

For de foretakene som ikke bruker Internett oppgis tapt arbeidstid ved bruk og risiko for hacking og virus som de viktigste barrierene. Henholdsvis 15 og 14 prosent av foretakene oppgir at disse årsakene har stor betydning for at foretaket ikke bruker Internett. Også utgifter til utvikling og vedlikehold oppgis som en viktig barriere mot Internett-bruken. Derimot er det bare 3 prosent av foretakene som oppgir "for teknisk komplisert" som viktig årsak til at de ennå ikke er på nett.

I mange foretak er det bare en del av PC-ene som er koplet opp mot Internett. Bare ett av tre foretak med Internett oppgir at alle PC-ene var på nett ved utgangen av 1999. For 45 prosent av foretakene var imidlertid under halvparten av PC-ene nettkoplet.

Bruken av Internett er ovenfor målt med utgangspunkt i antall foretak. Store foretak med høy Internett-bruk betyr imidlertid mye for sysselsettingen. Undersøkelsen forteller derfor at 82 prosent av de sysselsatte ved utgangen av 1999 jobbet i foretak med tilgang til Internett (i foretak med minst ti sysselsatte).

Undersøkelsen har også kartlagt i hvilken grad foretakene har egen hjemmeside på Internett og til hvilke formål Internett brukes. Likeledes er utbredelsen av elektronisk handel kartlagt. Resultater fra disse områdene vil bli publisert i egne artikler henholdsvis 7. og 14. mars.

Tabeller: