Innhald
Publisert:
Du er inne i ei arkivert publisering.
Flere foretak på nett
Nesten tre av fire foretak med minst 10 sysselsatte hadde tilgang til Internett ved utgangen av 2000. Andelen økte fra 66 prosent i 1999. For de minste foretakene er tilgangen til Internett betydelig lavere og Internett brukes spesielt lite i detaljhandelen.
74 prosent av norske foretak med minst 10 sysselsatte hadde tilgang til Internett ved utgangen av 2000. Andelen økte fra 66 prosent ved utgangen av 1999. Det betyr imidlertid at veksten i antall nettkoplede foretak var betydelig lavere i 2000 enn i 1999. Veksten ser ut til å bli moderat også i inneværende år. Ifølge foretakenes planer vil nye 7 prosent av foretakene kople seg til Internett i løpet av 2001.
Av de foretakene som ikke har Internett, oppgis frykt for tapt arbeidstid som den viktigste barrieren. 22 prosent av foretakene oppgir at dette har stor betydning for at de ikke er på nett. Til sammenlikning oppleves imidlertid tapt arbeidstid som en mindre viktig barriere for de foretakene som faktisk bruker Internett. Blant disse er det ikke mer enn 8 prosent som mener at dette har stor betydning. Videre legger 16 prosent av foretakene uten Internett også stor vekt på risiko for virus og hacking med videre. 19 prosent ser rett og slett få fordeler med bruk av Internett. På den annen side er det ikke mer enn 4 prosent av foretakene som oppgir "for teknisk komplisert" som en viktig årsak til at de ennå ikke er på nett.
Tilgangen til Internett varierer fortsatt mye etter foretakenes størrelse. Ved utgangen av 2000 hadde 92 prosent av foretakene med 100 sysselsatte eller mer, tilgang til nettet. For foretak med 10-19 sysselsatte var andelen på bare 67 prosent, men disse foretakene hadde den sterkeste veksten siste år. Også et mindre utvalg av de minste foretakene med under 10 sysselsatte var med i undersøkelsen. Av disse oppgav ikke mer enn 38 prosent å ha tilgang til Internett ved utgangen av 2000 - opp fra 33 prosent i 1999.
Andelen foretak med Internett er høyest innenfor bank og forsikring. I denne næringen hadde praktisk talt alle foretakene Internett ved utgangen av 2000. Deretter følger engroshandel med 87 prosent. På den annen side var det fortsatt bare 47 prosent av foretakene innenfor detaljhandel som oppgav å ha tilgang til Internett. I denne næringen finner vi til gjengjeld de mest ambisiøse planene for inneværende år.
I mange foretak er det bare en del av PCene som er koplet opp mot Internett. Bare vel to av ti foretak oppgir at alle ansatte brukte PC med Internett ved utgangen av 2000. I drøyt 40 prosent av foretakene brukte imidlertid mindre enn en av fire ansatte PC med Internett.
Bruken av Internett er ovenfor målt med utgangspunkt i antall foretak. Store foretak med høy internettbruk betyr imidlertid mye for sysselsettingen. Undersøkelsen forteller derfor at 87 prosent av de sysselsette ved utgangen av 2000 jobbet i foretak med tilgang til Internett (i foretak med minst 10 sysselsatte).
Undersøkelsen har også kartlagt i hvilken grad foretakene har egen hjemmeside på Internett og til hvilke formål Internett brukes. Likeledes er utbredelsen av elektronisk handel kartlagt. Resultater fra disse områdene vil bli publisert i egne artikler henholdsvis 15. og 22. mars.
Tabeller:
- Tabell 1 Andel foretak med tilgang til Internett, etter foretakenes størrelse målt ved antall sysselsatte. Prosent
- Tabell 2 Andel foretak med tilgang til Internett, etter næringsområde. Prosent
- Tabell 3 Barrierer mot bruk av Internett. Andel foretak uten tilgang til Internett som oppgir ulike barrierer, etter betydning. Prosent
Kontakt
-
Yun Walther-Zhang
E-post: yun.walther-zhang@ssb.no
tlf.: 40 90 25 38