18 elbiler per ladepunkt
Publisert:
Elbiler har tilgang til ladestasjoner i de fleste kommuner. I snitt deler 18 elbiler hvert allment tilgjengelig ladepunkt. Samtidig bygger mange kommuner også ut lade- og landstrømanlegg for ferger og skip.
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2019
Regjeringen har ambisjoner om en halvering av klimagassutslippene fra transportsektoren innen 2030 sammenlignet med 2005. Det skal blant annet skje gjennom innfasing av transportmidler med null- og lavutslippsteknologi som for eksempel hel- eller delektriske kjøretøy, ferger og skip. Disse kjøretøyene og fartøyene trenger en ladeinfrastruktur.
Sju prosent elektriske biler
Ved utgangen av 2018 var det registrert litt over 195 000 elektriske personbiler. Dette er 41 prosent flere enn året før, men fortsatt utgjør elektriske personbiler bare sju prosent av bilparken. I tillegg kommer rundt 190 000 hybrider som også har behov for lading.
De fleste elbileiere har mulighet til å lade hjemme. I 2018 ladet nesten alle elbileiere hovedsakelig hjemme. Bare 13 prosent brukte allment tilgjengelige ladestasjoner ukentlig eller oftere. Elbilistene må likevel ha enkel og tilstrekkelig tilgang til ladestasjoner og ladepunkter, særlig på lengre turer som for eksempel sommer- eller påskeferier.
Ladestasjoner for elbil nesten over alt
Allment tilgjengelige ladestasjoner finnes over hele landet med noen få unntak. I 2018 var det flest registrerte elektrisk drevne personbiler i Akershus med nærmere 40 400. Oslo og Hordaland hadde nest flest registrerte elektriske personbiler med henholdsvis knapt 36 200 og snaut 29 600. Desidert færrest er det fortsatt i Finnmark med beskjedne 280. Det finnes flest elbiler i det sentrale østlandsområdet og det reflekteres også gjennom størst utbredelse av ladestasjoner der.
Antallet allment tilgjengelige ladepunkt steg fra 2016 til 2018. Ved utgangen av 2018 var det 10 865 ladepunkter mot 7 701 i 2016, en økning på 41 prosent. Begge måletidspunktene inkluderer ladepunkter med varierende ladeeffekt. Men i samme periode doblet antallet elbiler seg fra 97 532 til 195 351. Antallet elbiler per ladepunkt økte derfor fra 13 til 18.
Det var betydelig variasjon i antallet elbiler per allment tilgjengelige ladepunkt. Blant større kommuner skiller Sarpsborg og Hamar seg ut med under 10 elbiler per ladepunkt. I Sandnes og Asker må henholdsvis 68 og 49 elbiler dele hvert ladepunkt.
Ladeanlegg for elektriske ferger
Innfasing av elektrisk drevne ferger og hurtigbåter er en sentral del av arbeidet med å nå Regjeringens mål om fossilfri kollektivtransport innen 2025 og halvering av utslippene fra innenriks skipsfart innen 2030.
Virkemidler som brukes for å stimulere denne utviklingen er krav om lav- og nullutslippsløsninger for ferge- og hurtigbåtsamband ved statlige og fylkeskommunale innkjøp av transporttjenester, offentlige støtte til utvikling av elektrisk drevne ferger og hurtigbåter og støtte til etablering av dedikerte ladeanlegg i tilknytning til fergesambandene og båtrutene.
I alt er det rundt 140 fergesamband i Norge i dag. 17 av disse er riksveifergesamband administrert av Statens vegvesen. De resterende er fylkeskommunale og kommunale samband. I tillegg kommer rundt 100 fylkeskommunal hurtigbåtsamband, og et omtrent tilsvarende antall kommunale ruter trafikkert med mindre båter.
En kartlegging foretatt av Kystverket viser at det var 15 dedikerte ladeanlegg for elektriske ferger i Norge i april 2019, fordelt på til sammen 8 fergesamband. Det er ventet at antallet ladeanlegg for ferger vil øke betraktelig de neste årene som følge av statlig støtte til hel- eller delelektrifisering av norske fergestrekninger og hurtigbåtruter.
Landstrømanlegg ved 92 kaier
Etablering av landstrømanlegg i norske havner er også en viktig del av satsingen på reduserte utslipp fra skipsfart. Skip som ligger til kai har behov for energi til lys, oppvarming, drift av hjelpesystemer, bevertning og lignende. Tradisjonelt har dette energibehovet blitt dekket av hjelpemotorer drevet med oljebaserte drivstoff. Bruk av landstrøm bidrar både til økt energieffektivitet og reduserte klimagassutslipp når skip ligger ved kai. Elektrisitet fra landstrømanlegg kan i tillegg brukes til å lade batterier om bord i hel- eller delektriske skip.
Kartleggingen foretatt av Kystverket i april 2019 viser at det var etablert i alt 92 landstrømanlegg med elektrisk spenning på minimum 400 volt i havner fra nord til sør i Norge på det tidspunktet. Av disse var 6 anlegg høyspente og 65 anlegg lavspente. 21 av anleggene i kartleggingen hadde ukjent spenningsgrad. Kartet under viser plasseringen av landstrømanleggene og ladeanleggene for ferger som var med i Kystverkets oversikt.
Oppdragsgiver: Samferdselsdepartementet
Faktasider
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste