Færre seilaser med los om bord
Publisert:
Den tradisjonsrike losen kan bli et sjeldnere syn på skip langs Norskekysten dersom utviklingen fortsetter. I 2016 ble det gjennomført nær 39 000 seilaser med los om bord i norske farvann, 7 prosent færre enn året før.
- Tallene er hentet fra
- Kystverkets virksomhet (opphørt)
- Artikkelen er en del av serien
- Kystverkets virksomhet (arkiv)
Fartøy over en viss størrelse er lospliktige når de seiler i norsk indre farvann. Antall lospliktige seilaser har økt de siste årene, fra 100 000 i 2012 til 116 000 i 2016. Samtidig har andelen av disse seilasene med los om bord gått ned fra 44 til 33 prosent. Dette viser siste utgave av statistikken Kystverkets virksomhet.
Flere seilaser med farledsbevis
En navigatør med gyldig farledsbevis kan i mange tilfeller ivareta losplikten uten bruk av los. Tallene for Kystverkets virksomhet viser at en stadig større andel av de lospliktige seilasene blir utført av navigatører med farledsbevis.
Andelen lospliktige seilaser ivaretatt med farledsbevis økte fra 53 prosent i 2012 til 66 prosent i 2016, en økning fra 53 000 til 72 000 seilaser. Antallet seilaser med farledsbevis økte dermed vesentlig mer enn antallet lospliktige seilaser i alt i denne perioden.
Figur 1. Lospliktige seilaser, etter lospliktutøvelse
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Navigatør med farledsbevis ombord | 53328 | 61339 | 68029 | 72926 | 76242 |
Los ombord | 44522 | 43773 | 44427 | 41946 | 38911 |
Dispensasjon fra losplikt | 2363 | 2265 | 2277 | 1442 | 1202 |
Økt trafikk for sjøtrafikksentralene
Kystverkets sjøtrafikksentraler ga samlet sett mer enn 408 000 seilingsklareringer i 2016. Det er en vekst på nesten 11 prosent fra 2015 som i sin helhet skyldes utvidelsen av tjenesteområdet til Horten sjøtrafikksentral.
Fra 1. oktober 2015 overtok Horten sjøtrafikksentral ansvaret for å overvåke og regulere skipstrafikken i Oslo havn, og har dermed ansvaret for hele farvannet fra Færder og inn til Oslo. Utvidelsen resulterte i at Horten sjøtrafikksentral ga nærmere 155 000 seilingsklareringer i 2016, en økning på 35 prosent fra året før.
Horten passerte dermed Kvitsøy i Rogaland som overvåker trafikken fra Bømlafjorden i nord til Jærens Rev i sør. Kvitsøy sjøtrafikksentral ga nærmere 152 000 seilingsklareringer i 2016, omtrent det samme som året før.
Figur 2. Seilingsklareringer, etter sjøtrafikksentral
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Fedje¹ | 49026 | 49840 | 93251 | 93466 | 93258 |
Kvitsøy | 129744 | 130160 | 155438 | 151796 | 151631 |
Horten² | 103956 | 106090 | 103580 | 114268 | 154716 |
Brevik | 8063 | 8289 | 8608 | 9063 | 8571 |
Kontakt
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste