Flere skip i handelsflåten
Publisert:
Det var i alt 1514 skip i handelsflåten ved utgangen av 2019. Dette er en økning på 67 skip i forhold til året før. Skipstypen bulkskip har hatt den største økningen i antall skip.
- Tallene er hentet fra
- Handelsflåten, norskregistrerte skip
- Artikkelen er en del av serien
- Handelsflåten, norskregistrerte skip (arkiv)
Tall fra statistikken Handelsflåten viser at antall skip i handelsflåten har økt med mer enn 10 prosent de siste fem årene. Samlet bruttotonnasje er opp med 19 prosent i samme periode, fra i overkant av 15 millioner bruttotonn i 2014 til 18 millioner bruttotonn i 2019. 1362 av de drøyt 1500 skipene, som var registrert i skipsregistrene NOR og NIS i 2019, var norskeide.
Flere bruttotonn registrert i NIS
De siste to årene har bruttotonnasjen til den NIS-registrerte delen av handelsflåten økt med 9 prosent. Utenlandskeide skip registrert i NIS sto for det meste av denne økningen.
Figur 1. Tonnasje i norsk handelsflåte siste ti år
NOR | NIS - Norskeid | NIS - Utenlandskeid | |
2010 | 1917 | 10443 | 3350 |
2011 | 1996 | 10062 | 3528 |
2012 | 2096 | 10223 | 3378 |
2013 | 2038 | 10848 | 3110 |
2014 | 2003 | 10174 | 2987 |
2015 | 2004 | 10579 | 3075 |
2016 | 1982 | 11479 | 2943 |
2017 | 1980 | 11769 | 3042 |
2018 | 1826 | 11242 | 3817 |
2019 | 1901 | 11839 | 4276 |
Figur 1 viser at de utenlandskeide NIS-skipene i handelsflåten utgjorde nærmere 4,3 millioner bruttotonn i 2019, mot 3 millioner i 2017. Bruttotonnasjen for de norskeide NIS-skipene var omtrent uendret på 11,8 millioner bruttotonn i samme periode. Siden 2010 har imidlertid bruttotonnasjen for norskeide NIS-skip i handelsflåten økt med 1,4 millioner bruttotonn, mot en økning på 0,9 millioner bruttotonn for de utenlandskeide.
Til sammenligning har bruttotonnasjen til skipene i handelsflåten registrert i NOR vært stabil på rundt 2 millioner bruttotonn de siste 10 årene.
Flere bulkskip i handelsflåten
Antall bulkskip i den norskregistrerte handelsflåten økte fra 188 skip i 2018 til 214 skip i utgangen av 2019. Denne skipstypen hadde den største økningen, både prosentvis og i antall skip. Majoriteten av de registrerte bulkskipene var norskeide, og omtrent likt fordelt mellom de to skipsregistrene NOR og NIS.
Figur 2. Handelsflåten siste tre år, etter skipstyper
2017 | 2018 | 2019 | |
Tank | 217 | 232 | 248 |
Bulk | 196 | 188 | 214 |
Stykkgods | 301 | 304 | 314 |
Passasjer | 430 | 434 | 451 |
Offshore | 256 | 242 | 240 |
Spesialfartøy | 41 | 48 | 47 |
Passasjerskip utgjorde den største gruppen av skip i den norskregistrerte handelsflåten med nærmere 30 prosent av skipene i 2019. Nesten alle passasjerskipene var norskeid og registrert i NOR.
Antall norskeide skip i NIS gikk opp fra 450 skip i 2018 til 492 i 2019, og utgjorde rundt en tredel av skipene i handelsflåten registrert i NIS disse to årene.
Faktaside
Kontakt
-
Torstein Otterlei Fjørtoft
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste