Kjørelengder i Norge
Liten andel utenlandske biler på norske veier
Publisert:
Utenlandske biler sto for rundt 1 prosent av den samlede kjørelengden med personbiler i Norge i 2009. For lastebiler og turbusser var utenlandsandelen rundt 6 prosent. En stor del av kjøringen i Norge foregår på veier utenfor tettbygde strøk.
Ser vi alle typer norske og utenlandske kjøretøyer under ett, tilbakela de til sammen 43,8 milliarder kilometer på norske veier i 2009. Denne samlede kjørelengden tilsvarer omtrent 150 turer fram og tilbake til sola. Utenlandske kjøretøyer sto kun for rundt 1,3 prosent av kjøringen i Norge, viser nye beregninger fra Statistisk sentralbyrå.
Størst andel utenlandske lastebiler og turbusser
For små kjøretøyer, som personbiler og varebiler, utgjorde andelen kjøring med utenlandske biler omtrent 1 prosent av den samlede kjøringen, mens for større kjøretøyer som lastebiler, trekkbiler og turbusser var andelen rundt 6 prosent. Ser vi alle godsbilene under ett, sto utenlandske kjøretøyer for 2,3 prosent av kjøringen i Norge.
Personbilene dominerer i trafikken
Norske og utenlandske personbiler tilbakela 32,6 milliarder kilometer på norske veier i 2009 og sto dermed for 73 prosent av den samlede kjøringen her i landet. Små og store godsbiler sto for 21 prosent av kjøringen på veiene våre i 2009, mens bussene kun sto for rundt 1 prosent av kjøringen i Norge samme år. Tre firedeler av kjøringen med godsbiler i 2009 ble gjort med godsbiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn, altså med varebiler. Den siste firedelen ble utført med godsbiler med en totalvekt over 3,5 tonn, det vil si lastebiler og trekkbiler.
Vi sykler en halv kilometer hver dag
Motorsyklene og mopedene tilbakela til sammen 1,2 milliarder kilometer på norske veier i 2009 og sto dermed for rundt 3 prosent av den samlede kjøringen dette året. Med utgangspunkt i tall fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen har Statistisk sentralbyrå beregnet at det ble syklet 718 millioner kilometer på norske veier i 2009. Det innebærer at hver innbygger over tolv år i gjennomsnitt syklet nærmere en halv kilometer på offentlig vei hver dag.
Hvordan beregnes kjørelengden?De årlige kjørelengdene for norske og utenlandske kjøretøyer er beregnet ved å kombinere kjørelengder basert på måleravlesninger av norske kjøretøyer med informasjon fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen, ulike transportundersøkelser og trafikktellingene til Statens vegvesen. Nyttige lenkerSe også Developing a modelling system to supplement and distribute road traffic volumes from odometer readings for mer informasjon om modellen som ligger til grunn for beregningene av norske og utenlandske kjøretøyers kjøring i Norge og http://www.ssb.no/klreg/ for den årlige statistikken over norske kjøretøyers kjøring i Norge og utlandet. |
Mest kjøring utenfor tettbygde strøk
I alt 21 prosent av den samlede kjøringen i Norge i 2009 foregikk på motorveier. Rundt 30 prosent av kjøringen fant sted på andre veier innenfor tettbygde områder, mens 49 prosent av kjøringen ble gjort på andre veier utenfor tettbygde områder. Store kjøretøyer, som godsbiler med totalvekt over 3,5 tonn og busser, bruker i noe større grad motorveier og andre veier utenfor tettbygde strøk enn personbiler og varebiler, men forskjellene i kjøremønster er ikke store mellom kjøretøygruppene.
Lite kjøring med andre drivstoff
Mer enn halvparten av den samlede kjøringen med norske kjøretøyer ble gjennomført med diesel som drivstoff i 2009. Dette var det andre året på rad norske kjøretøyer drevet med diesel kjørte lenger enn kjøretøyer drevet med bensin eller andre drivstoff. Tyngre kjøretøyer og varebiler er i all hovedsak dieseldrevne, men nærmere 60 prosent av kjøringen med personbiler ble fortsatt foretatt med bensindrevne biler i 2009. Personbilene som var fem år eller yngre i 2009, var derimot i all hovedsak dieseldrevne. Kjøretøyer som ble drevet av andre drivstoff enn bensin eller diesel, sto for mindre enn 1 prosent av den samlede kjøringen med norske kjøretøyer i 2009.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste