Nedgang i godstransport med utenlandske lastebiler
Publisert:
Det samlede transportarbeidet ved kjøring til, fra og innen Norge med utenlandske og norske lastebiler utgjorde i alt 30,1 milliarder tonnkilometer i 2019. Av dette utgjorde transportarbeidet utført med utenlandske lastebiler 8,8 milliarder tonnkilometer. Det er 3,2 prosent mindre enn i 2018.
- Tallene er hentet fra
- Godstransport med lastebil
- Artikkelen er en del av serien
- Godstransport med lastebil (arkiv)
Norske lastebiler stod for 19,4 milliarder tonnkilometer ved kjøring i Norge, og 1,9 milliarder mellom Norge og utlandet. Utenlandske lastebilers andel av transportarbeidet på vei i 2019 var 29,2 prosent mot 29,9 i 2018. Norske lastebiler fraktet nesten 244,2 millioner tonn gods til, fra og i Norge i 2019. Det er 4,2 prosent mindre enn i 2018. Av all innenlands og utenlands godstransport utgjorde de utenlandske lastebilenes andel kun 4,6 prosent i 2019. Året før var andelen nesten den samme, 4,5 prosent.
Figur 1. Godstransport med utenlandske lastebiler til, fra og i Norge. Transportert mengde (tonn) etter type kjøring
Kabotasjekjøring i Norge | Tredjelandskjøring mellom Norge og utlandet | Kjøring fra Norge til bilens registreringsland | Kjøring til Norge fra bilens registreringsland | |
2010 | 4.9 | 23.1 | 26.1 | 45.9 |
2011 | 7.1 | 23.0 | 26.2 | 43.8 |
2012 | 7.1 | 24.6 | 23.1 | 45.2 |
2013 | 10.6 | 35.7 | 20.0 | 33.7 |
2014 | 12.7 | 34.7 | 21.4 | 31.2 |
2015 | 10.0 | 35.9 | 18.2 | 35.9 |
2016 | 11.6 | 36.2 | 20.8 | 31.4 |
2017 | 11.6 | 45.2 | 14.9 | 28.3 |
2018 | 10.6 | 46.0 | 14.7 | 28.7 |
2019 | 12.5 | 44.0 | 15.2 | 28.4 |
Svenske lastebiler dominerer i tonn
Svenske lastebiler transporterte i alt 3,1 millioner tonn gods til, fra og i Norge i 2019, omtrent det samme som i 2018. Polske lastebiler øker stadig markedsandelen og var med sine 2,6 millioner tonn gods nest størst blant utenlandske lastebiler som kjørte til, fra og i Norge i 2019. Lastebiler fra baltiske land fraktet til sammen 3,3 millioner tonn gods mot 3,2 i 2018.
For transportarbeidet ser bildet litt annerledes ut. Det er polske lastebiler som utfører mest transportarbeid med sine 2,4 milliarder tonnkilometer til, fra og innen i Norge i 2019.
Figur 2. Godstransport med utenlandske lastebiler registrert i EU/EØS-landene i Norge. Transportert mengde etter utvalgte land. 2019
2018 | |
Østerrike | 38.9 |
Tsjekkia | 47.7 |
Ungarn | 69.9 |
Slovakia | 183.7 |
Romania | 208.3 |
Finland | 307.9 |
Tyskland | 374.5 |
Nederland | 380.5 |
Estland | 590.6 |
Danmark | 845.5 |
Latvia | 1202.7 |
Litauen | 1503.4 |
Polen | 2613.2 |
Sverige | 3118.8 |
Mindre tredjelandskjøring
Utenlandske lastebiler fraktet 7 prosent mindre gods mellom Norge og et annet land enn bilens hjemland i 2019. 44 prosent av godset som ble fraktet mellom Norge og utlandet, var tredjelandskjøring.
Transportarbeidet i forbindelse med tredjelandskjøring med utenlandske biler utgjorde i alt 4,6 milliarder tonnkilometer i 2019, 0,3 milliarder tonn mindre enn i 2018. De utenlandske bilene stod for 51,8 prosent av transportarbeidet med lastebil i forbindelse med tredjelandskjøring i 2019.
Øker kabotasje i Norge
Fra 2018 til 2019 økte kabotasje med utenlandske lastebiler målt i tonn og tonnkilometer i Norge med henholdsvis 14,7 og 3,3 prosent. Selv om dette er en økning fra året før, utgjorde kabotasjetransport fortsatt bare beskjedne 0,6 prosent av den innenlandske transporten med lastebil målt i tonn, og 3,2 prosent målt i tonnkilometer.
Mest kabotasjekjøring i Norge hadde lastebiler fra baltiske land. Andelen kabotasje av den samlede transportmengden til baltiskregistrerte lastebiler var på 39,7 prosent. De polskregistrerte lastebilene hadde en andel på 15,7 prosent i 2019.
Faktaside
Kontakt
-
Nataliya Granerud
-
Geir Martin Pilskog
-
SSBs informasjonstjeneste