Nedgang i grensetransporten for norske lastebiler
Publisert:
I 2019 ble det fraktet 13,8 millioner tonn gods over grensen med lastebil på vei. Norske lastebiler fraktet 4,3 millioner tonn, en andel på 31,1 prosent av totalen.
- Tallene er hentet fra
- Godstransport med lastebil
- Artikkelen er en del av serien
- Godstransport med lastebil (arkiv)
Grensetransporten med utenlandske lastebiler gikk svakt ned med 1,2 prosent fra 2018 til 2019, viser nye tall fra Godstransport med lastebil. Samtidig taper norske lastebiler fortsatt markedsandeler. I 2019 hadde de utenlandske bilene en andel av grensetransporten på vei på 68,9 prosent, mens den var 56,1 prosent i 2010.
Figur 1. Norske og utenlandske lastebilers andel av grensetransporten
Utenlandske lastebiler | Norske lastebiler | |
2010 | 56.1 | 43.9 |
2011 | 58.6 | 41.4 |
2012 | 58.1 | 41.9 |
2013 | 62.5 | 37.5 |
2014 | 64.4 | 35.6 |
2015 | 66.2 | 33.8 |
2016 | 67.8 | 32.2 |
2017 | 68.6 | 31.4 |
2018 | 68.4 | 31.6 |
2019 | 68.9 | 31.1 |
Baltiske og polske lastebiler øker markedsandelene
Etter Norge er Sverige fortsatt det største landet på godstransport på vei til og fra Norge med en andel på 23,1 prosent. Men som for norske biler reduseres også de svenske lastebilenes andel gradvis. Nedgangen fra 2018 til 2019 var på 1,7 prosentpoeng, mens den var 5,3 prosentpoeng lavere enn i 2010.
Etter Sverige følger de baltiske landene og Polen med en markedsandel på henholdsvis 14,2 og 11,0 prosent i 2019.
Figur 2. Import og eksport med lastebil på vei, etter nasjonalitet på bilen
Norge | Sverige | Danmark | Finland | Polen | Tyskland | Baltikum | Andre | |
2010 | 5211.39 | 3370.87 | 607.01 | 550.79 | 468.59 | 368.45 | 537.16 | 765.84 |
2011 | 5112.74 | 3616.22 | 677.63 | 543.55 | 490.24 | 407.15 | 631.51 | 856.65 |
2012 | 5567.93 | 3709.99 | 740.15 | 561.71 | 641.45 | 438.78 | 747.52 | 895.12 |
2013 | 4800.75 | 3667.16 | 751.01 | 528.44 | 851.39 | 458.02 | 828.71 | 932.00 |
2014 | 4649.59 | 3727.67 | 797.04 | 510.86 | 943.39 | 454.20 | 960.02 | 1022.02 |
2015 | 4445.10 | 3797.44 | 775.05 | 463.51 | 1013.20 | 470.45 | 1094.85 | 1099.20 |
2016 | 4279.74 | 3698.87 | 795.57 | 425.99 | 1122.88 | 497.29 | 1250.86 | 1212.27 |
2017 | 4339.85 | 3761.76 | 811.15 | 447.11 | 1246.26 | 500.14 | 1440.13 | 1255.67 |
2018 | 4407.62 | 3456.88 | 736.03 | 506.93 | 1335.24 | 461.29 | 1750.18 | 1300.76 |
2019 | 4290.52 | 3177.85 | 732.16 | 444.26 | 1513.22 | 404.40 | 1954.55 | 1269.07 |
Norske biler dominerer fortsatt ved eksport
De norskregistrerte lastebilene fraktet 49,2 prosent av godset ut av landet i 2019. Markedsandelen er redusert med 13,9 prosentpoeng siden 2010. For importen er bildet litt annerledes. Kun 19,2 prosent av godset som i 2019 kom inn til Norge på vei, ble fraktet med norske lastebiler. I 2010 var denne andelen 30,6 prosent.
Figur 3. Transportmengden fraktet over grensen med norske lastebiler
Eksport | Import | |
2010 | 3058.808 | 2152.579 |
2011 | 3020.46 | 2092.275 |
2012 | 3581.364 | 1986.563 |
2013 | 2848.741 | 1952.01 |
2014 | 2906.644 | 1742.949 |
2015 | 2777.755 | 1667.343 |
2016 | 2689.18 | 1590.558 |
2017 | 2686.403 | 1653.446 |
2018 | 2769.643 | 1637.981 |
2019 | 2697.2 | 1593.32 |
Nedgang i 4. kvartal
I 4. kvartal ble det transportert 3,4 millioner tonn gods over grensen med lastebil. Det er 1,5 prosent mindre enn i samme kvartal året før. Norskregistrerte biler fraktet 1,1 millioner tonn av dette, tilsvarende en andel på 31,2 prosent. Det er 0,7 prosentpoeng mindre enn i 4. kvartal 2018.
Faktaside
Kontakt
-
Nataliya Granerud
-
Geir Martin Pilskog
-
SSBs informasjonstjeneste