Økt transportarbeid
Publisert:
Det innenlandske transportarbeidet økte med 5,9 prosent i 3. kvartal 2017 sammenliknet med 3. kvartal i 2016. Tilsvarende var det en økning på 9,4 prosent i transportarbeidet i forbindelse med kjøring til og fra utlandet.
- Tallene er hentet fra
- Godstransport med norske lastebiler
- Artikkelen er en del av serien
- Godstransport med norske lastebiler (arkiv)
Det samlede transportarbeidet innenlands med norskregistrerte lastebiler utgjorde 4,9 milliarder tonnkilometer i 3. kvartal i fjor, mens transportarbeidet ved import og eksport utgjorde 0,6 milliarder.
Mindre gods
Det ble fraktet 67,8 millioner tonn gods med norskregistrerte lastebiler i 3. kvartal i fjor. Dette er en nedgang på 2,6 prosent sammenliknet med 3. kvartal 2016. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn gikk opp fra 66 til 72 kilometer fra 3. kvartal 2016 til 3. kvartal 2017. Dette forklarer hvorfor transportarbeidet økte samtidig som transportert godsmengde gikk noe ned. For norskregistrerte biler i utenlandstransport økte transportert godsmengde med 3,9 prosent i denne perioden, og utgjorde 1,2 millioner tonn.
Tre av fire kilometer med leietransport
Av et totalt transportarbeid innenlands på 4,9 milliarder tonnkilometer i 3. kvartal 2017 stod leiebiltransporten for 76,4 prosent, tilsvarende 3,7 milliarder tonnkilometer. Videre fraktet leiebiltransportørene 67 prosent av godsmengden og stod for 69 prosent av samlede kjørte kilometer.
Hver tredje kilometer med tom bil
Trafikkarbeidet ved kjøring innenlands var på 469 millioner kilometer med og uten last i 3. kvartal 2017. Dette er en liten økning sammenliknet med 3. kvartal i 2016. 137 millioner kilometer ble kjørt uten last. Dette gir en tomkjøringsandel på 29,3 prosent, en svak økning sammenliknet med 3. kvartal året før da andelen var 28,8 prosent. Tomkjøringsandelen på utenlandsturene var mindre, og lå på nesten 21 prosent i 3. kvartal i fjor.
Figur 2. Nasjonal transport. Kjøretøykilometer med lastebil
Kjøretøykilometer uten last | Kjøretøykilometer med last | |
3. kvartal 2008 | 119.7 | 351.6 |
3. kvartal 2009 | 118.5 | 309.6 |
3. kvartal 2010 | 120.9 | 338.0 |
3. kvartal 2011 | 105.6 | 334.5 |
3. kvartal 2012 | 127.4 | 322.8 |
3. kvartal 2013 | 121.5 | 355.8 |
3. kvartal 2014 | 134.7 | 358.4 |
3. kvartal 2015 | 121.5 | 370.1 |
3. kvartal 2016 | 134.5 | 331.9 |
3. kvartal 2017 | 137.3 | 331.6 |
Massetransport dominerer
Norske lastebiler fraktet nesten 41,3 millioner tonn grus, sand, jord og lignende på norske veier i 3. kvartal 2017. Dette er en reduksjon i massetransporten på 2,4 prosent fra 3. kvartal 2016. Massetransporten er det dominerende vareslaget innenlands, og stod for hele 61 prosent av all transportert mengde med norske lastebiler. Stykkgods og andre varer dominerer transportarbeidet fordi dette godset i gjennomsnitt transporteres lengre. Andelen var 27 prosent i 3. kvartal i 2017.
Figur 3. Nasjonal transport. Transportert mengde etter vareslag. 3. kvartal 2017
Transportmengde (mill. tonn) | |
Jordbruks-, skogbruks- og fiskeprodukter6.2% | 4.2 |
Nærings- og nytelsesmidler 6.9% | 4.7 |
Kull, koks, olje og kjemiske produkter ( inkl. gjødsel)12.3% | 8.3 |
Malm, stein, grus, sand, leire, salt, sement, kalk, andre mineralske byggematerialer og avfall 61.0% | 41.3 |
Andre bearbeidete varer og stykkgods 13.6% | 9.2 |
Figur 4. Nasjonal transport. Transportarbeid etter vareslag. 3. kvartal 2017
Transportarbeid (mill. tonnkm) | |
Jordbruks-, skogbruks- og fiskeprodukter 10.4% | 508.0 |
Nærings- og nytelsesmidler 20.2% | 984.5 |
Kull, koks, olje og kjemiske produkter ( inkl. gjødsel) 14.7% | 715.3 |
Malm, stein, grus, sand, leire, salt, sement, kalk, andre mineralske byggematerialer og avfall 27.3% | 1333.5 |
Andre bearbeidete varer og stykkgods 27.4% | 1335.7 |
Kontakt
-
Nataliya Granerud
-
SSBs informasjonstjeneste