Reduserte bruttofrakter for utenriks sjøfart
Publisert:
Etter en kontinuerlig økning i inntektene i utenriksfarten siden 2009 kom en nedgang fra 2015 til 2016 på 6,1 prosent. Samlede bruttofrakter for utenriks sjøfart utgjorde dermed 140,9 milliarder kroner.
- Tallene er hentet fra
- Driftsundersøkelse for sjøfart
- Artikkelen er en del av serien
- Driftsundersøkelse for sjøfart (arkiv)
Den dramatiske situasjonen i offshoremarkedet, med volatile oljepriser og betydelig overkapasitet av skip, fortsatte i 2016. Dette førte til lavere aktivitet etter at flere skip ble lagt i opplag. Denne situasjonen forklarer blant annet reduserte totale bruttofrakter for utenriks sjøfart dette året. Driftsresultatet for næringen gikk ned med 6,6 milliarder kroner, til 15,4 milliarder i 2016. Driftsmarginen lå på 10,9 prosent i 2016 mot 14,6 prosent året før, viser de siste tallene.
Reisefrakter reduseres mest
Reisefrakter falt fra 31,1 milliarder kroner i 2015 til 22,5 milliarder i 2016. Dette tilsvarer en nedgang på 27,7 prosent. Fraktinntektene fra utleie av skip med mannskap fra utenlandske befraktere gikk ned med 7,5 prosent, til 25,9 milliarder kroner i 2016.
Nedgang for offshoreskipene
Offshoreskipene reduserte sine fraktinntekter mest i næringen med 5,8 milliarder kroner i samme periode, til 24,6 milliarder kroner. Fraktinntektene til stykkgodsskip gikk også ned, fra 36,6 til 32,9 milliarder kroner i 2016.
Reduserte reiseavhengige kostnader
Kostnadene til bunkers og andre reiseavhengige kostnader falt med henholdsvis 21,2 og 14,3 prosent fra 2015 til 2016. Brutto lønnskostnader til skipsmannskap gikk ned med 9,8 prosent, til 17,3 milliarder kroner i 2016. Kostnader til leie av utenlandske skip med mannskap økte derimot med 24,6 prosent, til 19,2 milliarder kroner.
Fortsatt vekst for innenriks sjøfart
Innenriks passasjertransport, som hadde 5,3 milliarder kroner i inntekter i 2016, forklarer veksten for innenriks sjøfart dette året. Til sammenligning var inntektene i 2015 på 3,8 milliarder. For innenriks godstransport med skip har omsetningen holdt seg omtrent uendret fra året før og lå på 3,8 milliarder kroner. Bilferjene reduserte sine inntekter med 18,7 prosent, til 2 milliarder kroner i 2016.
1 Bruttofrakter ekskludert kommisjon og managementhonorarer.
Figur 1. Bruttofrakter, driftskostnader og driftsresultat siste fem år¹
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Sum bruttofrakter | 117.67 | 122.65 | 133.10 | 134.62 | 129.25 |
Sum driftskostnader | 116.07 | 114.26 | 124.77 | 128.19 | 125.57 |
Driftsresultat | 11.22 | 17.51 | 19.86 | 21.91 | 15.35 |
1 SSB Standard for skipstype 2008.
2 Inkluderer 5 - Offshoreskip, 6 - Slep- og redningsfartøy, 8 - Spesialskip og redningsfartøy og 9 - Andre.
Figur 2. Bruttofrakter siste fem år etter skipstype¹
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
1 Tankskip | 26.9 | 31.1 | 26.6 | 30.4 | 33.4 |
2 Bulkskip | 21.5 | 18.4 | 24.4 | 14.2 | 16.6 |
3 Stykkgods-/ andre tørrlastskip | 37.6 | 29.5 | 32.5 | 36.6 | 32.9 |
4 Passasjerfartøy | 5.5 | 5.3 | 5.5 | 5.5 | 6.7 |
5 Øvrige skipstyper² | 24.6 | 34.2 | 38.5 | 33.5 | 27.0 |
Kontakt
-
Natalia Naberezhneva
-
SSBs informasjonstjeneste