Stadig dyrere kollektivreiser?
Publisert:
Det var 7,5 millioner flere påstigninger i 4. kvartal 2016 enn i samme kvartal året før. Det tilsvarer en samlet passasjervekst på 5,0 prosent. Samtidig økte billettinntektene over dobbelt så mye, hele 10,7 prosent.
- Artikkelen er en del av serien
- Kollektivtransport (arkiv)
Figur 1. Kollektivtransport. Antall passasjerer
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
1. kvartal | 114812 | 119339 | 115660 | 111342 | 128395 | 130023 | 139795 | 142148 | 142599 | 152677 | 151230 | 160953 |
2. kvartal | 107737 | 104278 | 101169 | 108852 | 113636 | 118250 | 123769 | 129295 | 138597 | 138077 | 141223 | 151142 |
3. kvartal | 98664 | 97240 | 101101 | 109454 | 107092 | 112061 | 116943 | 121630 | 125466 | 132728 | 135211 | 144393 |
4. kvartal | 116741 | 113991 | 122509 | 125711 | 124336 | 135111 | 134941 | 141277 | 148358 | 148097 | 150894 | 158484 |
Når billettinntektene øker mer enn antall passasjerer betyr det som oftest høyere priser, men det kan også forklares med lengre reiser, endrede transportmiddelvalg, mindre bruk av periodebilletter eller vesentlige endringer i sonekart og/eller rutetilbud. Statistikken gir ikke noe entydig svar på hvorfor billettinntektene øker mer enn passasjertallet, og mest sannsynligvis er det en kombinasjon av flere årsaker.
Se flere tall i statistikken Kollektivtransport.
Lokomotivførerstreik i NSB
NSB var mesteparten av oktober måned rammet av en omfattende lokomotivførerstreik. Dette er hovedforklaringen på noe så sjeldent som et kvartal med 6,5 prosent nedgang i passasjertrafikken med jernbane sammenlignet med samme periode i 2015. Det er ingen tvil om at deler av reiseøkningen med buss (8,3 prosent) skriver seg fra jernbanepassasjerer som fant seg alternative reisemåter.
Mindre bruk av båt og jernbane, men økte billettinntekter
Både båt og jernbane hadde over 10 prosent økning i billettinntektene i 4. kvartal 2016 på tross av at antall påstigninger falt med over 5 prosent. Båtreiser påvirkes i sterkere grad av vær og vind og dette kan ha ført til færre "billige" korte reiser.
For sporvei og forstadsbane og buss var det noe mer samsvar mellom økte billettinntektene og passasjerutviklingen. For sporvei og forstadsbane økte antall passasjerer med 3,7 prosent mens billettinntektene økte med 7,9 prosent. For buss økte antall passasjerer og billettinntekter med henholdsvis 8,3 og 10,4 prosent.
Kontakt
-
Anders Sønstebø
-
Asbjørn Willy Wethal
-
SSBs informasjonstjeneste