Sterk økning i kollektivbruken
Publisert:
Persontransporten med jernbane, sporvei og buss økte markert fra 2015 til 2016, mens bruken av personbil viste tegn til å flate ut. Godstransporten med jernbane gikk også opp.
- Tallene er hentet fra
- Innenlandsk transport
- Artikkelen er en del av serien
- Innenlandsk transport (arkiv)
Den sterke veksten i bruk av kollektivtransport fortsatte i 2016, viser nye tall fra statistikken Innenlandske transportytelser. Målt i personkilometer økte transporten med jernbane, sporvei og rutebil med 5 prosent fra 2015 til 2016, ikke minst som følge av at 25 millioner flere passasjerer reiste kollektivt i løpet av året.
Flere tar trikk og bane
Relativt sett er det persontransporten med forstadsbaner og sporveier som har økt mest de siste årene. Siden 2010 har persontransportarbeidet for de skinnegående transportmidlene i byene økt med 42 prosent, fulgt av jernbane med 19 prosent og rutebiler med 11 prosent flere personkilometer i året.
Figur 1. Innenlandsk persontransport¹ på vei og bane, etter type transport. Indeks, 2010 = 100
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Jernbanetransport | 100 | 98 | 99 | 105 | 111 | 115 | 119 |
Forstadsbaner og sporveier | 100 | 102 | 106 | 118 | 121 | 130 | 142 |
Rutebiler | 100 | 98 | 97 | 95 | 98 | 105 | 111 |
Personbiler | 100 | 102 | 103 | 104 | 107 | 109 | 110 |
I absolutte tall er det imidlertid rutebilene som har hatt den største økningen i persontransportarbeid av de kollektive transportmidlene, blant annet som følge av at det var 55 millioner flere busspassasjerer i 2016 enn i 2010. Sporveiene og forstadsbanene fraktet på sin side 46 millioner flere passasjerer i 2016 enn i 2010, mens jernbanene fraktet 16 millioner flere passasjerer.
Personbilbruken flater ut
Til sammenligning viste bruken av personbil tegn til å flate noe ut i 2016, med en økning på 0,4 prosent i antallet personkilometer fra 2015. Den utstrakte bruken av personbil innebærer likevel at selv en beskjeden prosentvis økning kan føre til betydelig økt trafikk.
Målt i antallet personer økte personbilbruken med 17 millioner passasjerer i 2016, et tall som inkluderer både førere og passasjerer i personbilene. Siden 2010 har personbilbruken økt med 411 millioner passasjerer.
Figur 2. Innenlandsk persontransport¹, etter type transport. 2016. Prosent
2016 | |
Sjøtransport 1% | 1 |
Jernbanetransport mv. 6% | 6 |
Veitransport 88% | 88 |
Lufttransport 5% | 5 |
Alt i alt sto veitransporten for 88 prosent av persontransportarbeidet innenlands i Norge i 2016, en andel som har vært stabil de siste årene. Deretter fulgte jernbane og annen skinnegående transport med 6 prosent, lufttransport med 5 prosent og sjøtransport med 1 prosent av det samlede persontransportarbeidet innenlands.
Mer godstransport på skinner
Godstransporten innenlands i Norge skjer hovedsakelig på veiene eller langs kysten når transporten av olje og gass fra den norske kontinentalsokkelen til fastlandet blir holdt utenfor. I 2016 sto veitransporten for 48 prosent av godstransportarbeidet innenlands målt i tonnkilometer, mens sjøtransporten langs kysten sto for 47 prosent og jernbanetransporten 5 prosent. Lufttransportens andel av godstransporten er svært liten.
Figur 3. Innenlandsk godstransport¹ medregnet kabotasje, etter type fastlandstransport². 2016. Prosent
2016 | |
Sjøtransport 47% | 47 |
Jernbanetransport 5% | 5 |
Veitransport 48% | 48 |
Lufttransport 0% | 0 |
På samme måte som for persontransport, har de ulike transportformenes andeler av det samlede godstransportarbeidet vært relativt stabile de siste årene. Fra 2015 til 2016 økte imidlertid godstransportarbeidet med jernbane med 8 prosent, mens tallene for både veitransport og sjøtransport viser en liten nedgang.
Siden 2010 har godstransporten med jernbane økt med 26 prosent målt i tonnkilometer, samtidig som sjøtransporten har økt med 17 prosent og veitransporten har økt med 14 prosent. Tallene for godstransport i denne artikkelen inkluderer kabotasjetransport.
Figur 4. Innenlandsk godstransport¹ medregnet kabotasje, etter type fastlandstransport². Indeks, 2010 = 100
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Jernbanetransport | 100 | 105 | 108 | 111 | 106 | 117 | 126 |
Veitransport | 100 | 99 | 104 | 114 | 117 | 114 | 114 |
Sjøtransport | 100 | 107 | 122 | 112 | 108 | 120 | 117 |
Kontakt
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste