Sterk vekst i kjøringen med elbiler og hybrider
Publisert:
De samlede kjørelengdene for norske elbiler og hybridbiler økte med mer enn 40 prosent fra 2016 til 2017 og sto til sammen for rundt 10 prosent av all kjøring med norske personbiler i fjor.
- Tallene er hentet fra
- Kjørelengder
- Artikkelen er en del av serien
- Kjørelengder (arkiv)
Bestanden av norskregistrerte elbiler og hybridbiler vokste sterkt i 2017 og kjørelengdene som ble tilbakelagt med disse biltypene, økte dermed også markert viser nye tall fra statistikken Kjørelengder.
Kjøringen med elbiler økte med 41 prosent fra 2016 til 2017 og utgjorde rundt 5 prosent av den samlede kjøringen med personbiler i fjor. Personbiler i kategorien «andre drivstoff» (i hovedsak bensin- og dieselhybrider) økte kjøringen med 49 prosent i samme periode, noe som også utgjorde rundt 5 prosent av kjøringen med personbiler i alt. Dette tilsvarer omtrent andelene av personbilbestanden som er registrert i disse drivstoffkategoriene.
1 I hovedsak bensin- og dieselhybrider.
Figur 1. Kjørelengder for personbiler i alt, etter drivstofftype
2015 | 2016 | 2017 | |
Elektrisk | 793.6 | 1173.3 | 1654.7 |
Andre drivstoff¹ | 17.2 | 1274.0 | 1897.1 |
Bensin | 13416.1 | 12110.2 | 11413.8 |
Diesel | 20097.3 | 20420.4 | 20334.9 |
Den samlede kjøringen med tradisjonelle bensin- og dieseldrevne biler falt med henholdsvis 6 og 0,4 prosent fra 2016 til 2017. Kjøringen med bensindrevne personbiler stod dermed for 32 prosent av kjøringen med personbiler i alt i 2017, mens de dieseldrevne personbilene stod for 58 prosent av kjøringen.
Dieseldrevne personbiler kjører lengst
Blant personbilene i alt er det fortsatt dieselbilene som jobber hardest på veien med en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på rundt 15 100 kilometer i 2017. Bestanden av bensindrevne personbiler har en høyere snittalder enn dieselbilene og en lavere gjennomsnittlig kjørelengde på noe over 9 100 kilometer i året.
De beregnede gjennomsnittlige kjørelengdene for personbiler drevet av elektrisitet og av andre drivstoff var henholdsvis 11 800 kilometer og 12 900 kilometer i 2017. For disse personbiltypene er imidlertid gjennomsnittstallene påvirket av den sterke veksten i bestanden av elbiler og hybridbiler i 2017 som medførte at en stor andel av bilene ikke var i bruk gjennom hele året.
To tredeler av kjøringen skjer med diesel
Dieseldrevne godsbiler, busser og personbiler kjørte til sammen rundt 29,9 milliarder kilometer i 2017, omtrent det samme som året før. Dette utgjorde 66 prosent av den samlede kjøringen med norske kjøretøyer i 2017. Bensindrevne kjøretøyer tilbakela samtidig rundt 11,6 milliarder kilometer på veiene og fikk med det redusert sin andel av den samlede kjøringen til 26 prosent.
Figur 2. Kjørelengder for kjøretøy i alt, etter drivstofftype
2017 | |
Elektrisk 4 % | 1683.9 |
Andre drivstoff 4 % | 1956.7 |
Bensin 26 % | 11645.8 |
Diesel 66 % | 29921.4 |
Elektrisk drevne kjøretøyer og kjøretøyer drevet med andre drivstoff økte begge sine andeler av den samlede kjørelengden for norske kjøretøyer fra rundt 3 prosent i 2016 til rundt 4 prosent i i fjor.
Samlet kjøring økte med 0,9 prosent
Norske kjøretøyer tilbakela i alt 45,2 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2017. Det er en økning på 0,9 prosent i den samlede kjøringen med norske personbiler, lastebiler og busser fra året før.
Figur 3. Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Store lastebiler i alt | 2011.7 | 2021.4 | 1888.6 | 1810.8 | 1878.4 | 1938.0 | 1932.9 | 1960.5 | 1964.1 | 1977.7 | 2007.1 |
Små godsbiler i alt | 7385.9 | 7604.9 | 7445.2 | 7390.4 | 7382.2 | 7541.0 | 7466.6 | 7364.4 | 7265.4 | 7275.2 | 7322.7 |
Busser i alt | 721.6 | 694.2 | 644.9 | 622.6 | 611.0 | 596.9 | 583.1 | 572.1 | 564.3 | 570.3 | 577.5 |
Personbiler i alt | 32247.2 | 32713.7 | 32631.1 | 32737.3 | 33032.0 | 33876.2 | 33930.5 | 33841.1 | 34324.1 | 34977.9 | 35300.5 |
Personbiler i alt stod for 78 prosent av kjøringen i 2017, mens varebiler og andre små godsbiler stod for 16 prosent av den samlede kjøringen med norske kjøretøyer. Mer spesialiserte arbeidshester som lastebiler og busser stod for henholdsvis 4 prosent og noe over 1 prosent av kilometerne som ble tilbakelagt av norske kjøretøyer i 2017.
Faktaside
Kontakt
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste