Utenlandske lastebiler dominerer grensetransporten
Publisert:
Lastebiler fraktet 3,6 millioner tonn gods over grensen i 4. kvartal 2020. Det er 4,4 prosent mer enn i tilsvarende kvartal i fjor. Norskregistrerte lastebiler fraktet nær 1,1 millioner tonn av dette, tilsvarende en andel på 30,4 prosent. Det er 0,8 prosentpoeng mindre enn i 4. kvartal 2019.
- Tallene er hentet fra
- Godstransport med lastebil
- Artikkelen er en del av serien
- Godstransport med lastebil (arkiv)
Svenske lastebilers andel gikk ned med 0,5 prosentpoeng, mens polske og baltiske lastebilers andeler økte med henholdsvis 0,7 og 1 prosentpoeng.
I alt ble det importert 2,1 millioner tonn, mens 1,5 millioner tonn ble eksportert, viser nye tall fra statistikken Godstransport med lastebil.
Norske lastebiler tapte markedsandeler i 2020
Lastebiler fraktet 13,9 millioner tonn gods over grensen på vei i hele 2020. Norske lastebiler fraktet 4,2 millioner tonn, en andel på 29,9 prosent av totalen mot 31,1 prosentandel i 2019.
Grensetransporten med utenlandske lastebiler økte med nær 3 prosent fra 2019 til 2020. I 2020 hadde de utenlandske bilene en andel av grensetransporten på vei på 70,1 prosent, mens den var 58,6 prosent i 2011.
Figur 1. Norske og utenlandske lastebilers andel av grensetransporten
Utenlandske lastebiler | Norske lastebiler | |
2011 | 58.6 | 41.4 |
2012 | 58.1 | 41.9 |
2013 | 62.5 | 37.5 |
2014 | 64.4 | 35.6 |
2015 | 66.2 | 33.8 |
2016 | 67.8 | 32.2 |
2017 | 68.6 | 31.4 |
2018 | 68.4 | 31.6 |
2019 | 68.9 | 31.1 |
2020 | 70.1 | 29.9 |
Sverige fortsatt nest størst
De svenskregistrerte lastebilenes andel gikk ned fra 23,1 prosent i 2019 til 22,6 i 2020, men de har fortsatt den desidert største andelen av de utenlandske lastebilene. Danske og finske bilers andel av grensetransporten, henholdsvis 5,3 og 3,2 prosent av totalen, var uforandret fra 2019 til 2020. Størst økning i markedsandeler hadde biler fra Baltikum med 15,5 prosent og Polen med 12,2 prosent.
Figur 2. Import og eksport med lastebil på vei, etter nasjonalitet på bilen
Norge | Sverige | Danmark | Finland | Polen | Tyskland | Baltikum | Andre | |
2011 | 5112735 | 3616216 | 677625 | 543545 | 490236 | 407148 | 631512 | 856646 |
2012 | 5567927 | 3709985 | 740148 | 561714 | 641451 | 438782 | 747523 | 895116 |
2013 | 4800751 | 3667164 | 751007 | 528438 | 851389 | 458017 | 828714 | 931996 |
2014 | 4649593 | 3727665 | 797036 | 510860 | 943392 | 454202 | 960018 | 1022017 |
2015 | 4445098 | 3797437 | 775050 | 463512 | 1013201 | 470446 | 1094851 | 1099197 |
2016 | 4279738 | 3698865 | 795573 | 425988 | 1122879 | 497290 | 1250862 | 1212267 |
2017 | 4339849 | 3761759 | 811146 | 447109 | 1246262 | 500135 | 1440131 | 1255669 |
2018 | 4407624 | 3456877 | 736025 | 506933 | 1335243 | 461292 | 1750177 | 1300761 |
2019 | 4290520 | 3177847 | 732157 | 444260 | 1513218 | 404396 | 1954549 | 1269071 |
2020 | 4164492 | 3147630 | 735670 | 441570 | 1694870 | 372066 | 2164841 | 1215777 |
Norske biler fraktet halvparten av eksporten
De norskregistrerte lastebilene fraktet 47,4 prosent av godset ut av landet i 2020 mot 49,2 i 2019. For importen er bildet annerledes. Av importen hadde norske lastebiler en markedsandel på 18,1 prosent, sammenliknet mot 19,2 prosent i 2019. I 2011 var andelene for import og eksport henholdsvis 27,8 og 62,8 prosent.
Figur 3. Transportmengden fraktet over grensen med norske lastebiler
Eksport | Import | |
2011 | 3020460 | 2092275 |
2012 | 3581364 | 1986563 |
2013 | 2848741 | 1952010 |
2014 | 2906644 | 1742949 |
2015 | 2777755 | 1667343 |
2016 | 2689180 | 1590558 |
2017 | 2686403 | 1653446 |
2018 | 2769643 | 1637981 |
2019 | 2697200 | 1593320 |
2020 | 2654584 | 1509908 |
Faktaside
Kontakt
-
Nataliya Granerud
-
Geir Martin Pilskog
-
SSBs informasjonstjeneste