Vi kjører mer i stadig flere biler
Publisert:
I alt tilbakela norske kjøretøy 45 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2016. Den samlede kjørelengden økte med 2,2 prosent i forhold til året før, noe som er lik veksten i antall biler fra 2015 til 2016, viser nye tall fra statistikken Kjørelengder.
- Artikkelen er en del av serien
- Kjørelengder (arkiv)
Figur 1. Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Godsbiler i alt¹ | 8717.3 | 9397.6 | 9626.3 | 9333.8 | 9201.2 | 9260.6 | 9478.9 | 9399.5 | 9325.0 | 9251.0 | 9285.1 |
Busser i alt | 745.5 | 721.6 | 694.2 | 644.9 | 622.6 | 611.0 | 596.9 | 583.1 | 572.1 | 564.4 | 570.3 |
Personbiler i alt | 29879.9 | 32247.2 | 32713.7 | 32631.1 | 32737.3 | 33032.0 | 33876.2 | 33930.5 | 33841.1 | 34434.8 | 35348.1 |
Personbilene står for 78,2 prosent av den totale kjøringen med norske biler. Personbilene inkluderer her drosjebiler, ambulanser og campingbiler, men disse bruksområdene utgjør en svært liten andel av personbiltrafikken. Små godsbiler står for 16,2 prosent av tilbakelagte kilometer, mens store lastebiler, busser og minibusser til sammen utfører en andel på 5,7 prosent av den totale kjørelengden.
Gjennomsnittlig kjørelengde øker for personbilene
Den gjennomsnittlige kjørelengden for alle personbiler var 12 480 kilometer i 2016, mot 12 387 kilometer året før. I fjor tilbakela bussene i gjennomsnitt 32 582 kilometer, og de store lastebilene 35 407 kilometer. Kjøretøygruppen som kjøres lengst, er trekkbiler og snittet for disse i 2016 var 64 940 kilometer.
Figur 2. Gjennomsnittlige årlige kjørelengder, etter kjøretøytype
2011 | 2016 | |
Campingbiler | 7638 | 5893 |
Store kombinerte biler | 10303 | 7971 |
Små lastebiler (nyttelast under 3.5 tonn) | 12478 | 10082 |
Små kombinerte biler | 12601 | 10357 |
Minibusser | 13283 | 11892 |
Lastebiler (totalvekt 12 tonn eller mindre) | 13767 | 11928 |
Personbiler | 12858 | 12390 |
Små varebiler | 15568 | 14356 |
Store varebiler | 16851 | 16512 |
Lastebiler (totalvekt over 12 tonn) | 32482 | 30443 |
Ambulanser | 33603 | 34498 |
Busser | 39677 | 38167 |
Drosjer | 59524 | 58302 |
Trekkbiler | 67271 | 64940 |
Dieselbilene dominerer fortsatt
Dieseldrevne godsbiler, busser og personbiler kjørte til sammen 29,9 milliarder kilometer i 2016. Det er 1,3 prosent mer enn i 2015. Bensindrevne kjøretøy la tilbake 12,3 milliarder kjørte kilometer i 2016, 9,9 prosent mindre enn 2015. Dette skyldes blant annet at bensin-hybridbiler nå er plassert under annet drivstoff.
Figur 3. Kjørelengder, etter drivstofftype
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Bensin | 23360.1 | 22849.6 | 21406.9 | 20005.7 | 18680.7 | 17423.8 | 16346.6 | 15380.8 | 14427.3 | 13735.7 | 12380.4 |
Diesel | 15962.2 | 19494.7 | 21601.9 | 22573.2 | 23847.2 | 25428.0 | 27505.6 | 28370.1 | 28942.3 | 29515.1 | 29902.1 |
Andre drivstoff | 20.3 | 22.1 | 25.4 | 30.8 | 33.1 | 51.7 | 99.8 | 162.2 | 368.6 | 999.4 | 2921.0 |
Figur 4. Gjennomsnittlige årlige kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og alder
0–4 år | 5–9 år | 10–14 år | 15–19 år | 20–24 år | 25 år og eldre | |
Personbiler i alt | 14935 | 14497 | 12155 | 9402 | 7018 | 3440 |
Små godsbiler i alt | 17064 | 16641 | 12421 | 9239 | 7334 | 3718 |
Busser i alt | 46057 | 42542 | 18559 | 10658 | 6252 | 3064 |
Store lastebiler i alt | 57311 | 36417 | 19841 | 10255 | 6352 | 2713 |
Antallet el-biler øker lynraskt
Antall el-biler øker raskt, og i 2016 var det 41 prosent flere el-personbiler på veiene enn året før. Fortsatt utgjør el-bilene likevel kun 3,7 prosent av personbilparken, men enkelte steder er den veldig populær. I 2016 er el-bilenes samlede kjørelengde beregnet til 1,7 milliarder kilometer. Dette gir en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 16 905 kilometer. For el-personbiler er gjennomsnittlig kjørelengde beregnet til 16 840 kilometer.
Biler registrert i Akershus og Oslo kjører mest
Biler som er registrert i Akershus og Oslo tilbakela henholdsvis nesten likt, 6,1 milliarder kilometer, i hvert fylke i 2016. De stod for den største andelen av kjørte kilometer i Norge med henholdsvis 13,5 og 13,4 prosent. Deretter fulgte biler registrert i Hordaland, med en andel på 8,0 prosent.
Figur 5. Kjørelengder, etter hovedkjøretøytype og eierens bostedsfylke¹
Personbiler i alt | Busser i alt | Godsbiler i alt² | |
Akershus | 4567.9 | 63.9 | 1490.1 |
Oslo | 3860.1 | 260.7 | 1929.5 |
Hordaland | 3024.6 | 50.7 | 563.5 |
Rogaland | 2785.5 | 25.2 | 575.6 |
Buskerud | 2188.9 | 7.0 | 541.3 |
Østfold | 2097.6 | 4.5 | 466.1 |
Sør-Trøndelag | 1970.2 | 46.9 | 411.6 |
Møre og Romsdal | 1757.2 | 7.8 | 366.6 |
Hedmark | 1633.9 | 10.7 | 477.1 |
Vestfold | 1697.7 | 5.2 | 336.5 |
Oppland | 1504.4 | 10.5 | 393.5 |
Nordland | 1569.5 | 15.7 | 290.3 |
Telemark | 1204.7 | 8.8 | 284.7 |
Vest-Agder | 1194.9 | 7.8 | 241.3 |
Troms - Romsa | 1104.5 | 15.1 | 234.9 |
Nord-Trøndelag | 1071.2 | 14.9 | 208.6 |
Aust-Agder | 870.3 | 6.1 | 179.0 |
Sogn og Fjordane | 735.4 | 5.7 | 170.0 |
Finnmark - Finnmárku | 506.0 | 3.0 | 124.4 |
Svalbard | 3.7 | 0.0 | 0.0 |
Kontakt
-
Nataliya Granerud
-
SSBs informasjonstjeneste