Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
15 prosent flere godsbiler på 1990-tallet
Siden 1990 har totalt antall godsbiler gått opp med 15 prosent, og ved utgangen av 2000 var det 228 797 registrerte kjøretøyer for godstransport i Norge. I den samme perioden har antall dieseldrevne godsbiler gått opp med nesten 46 prosent, mens bensindrevne godsbiler har gått ned med 33 prosent.
Godsbilenes totale nyttelast (lasteevne) har siden 1990 økt med 9,1 prosent og var i 2000 på 736 101 tonn.
I perioden 1990 til 2000 har den gjennomsnittlige årlige vekstraten i godsbilparken vært på 1,4 prosent. Den tilsvarende vekstraten målt i nyttelast for disse bilene har vært på under 1 prosent, fordi det er de små bilene med lavest nyttelast som har økt mest i antall.
Fra 1990 til 2000 gikk antall bensindrevne varebiler ned med 62,5 prosent. De bensindrevne varebilene utgjorde da 28 prosent av den totale bestanden av varebiler. I 1990 var den tilsvarende andelen på 65,3 prosent.
Størst vekst i antall små lastebiler
Lastebiler med nyttelast under 2 tonn utgjorde i 2000 over 26 prosent av lastebilbestanden. For ti år siden var denne andelen bare på 11,9 prosent. De har hatt en vekst på 109,4 prosent siden 1990, og bestanden var ved utgangen av 2000 på 15 333 biler. De siste fem årene har denne lastebilgruppen hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på nesten 15 prosent. Derimot hadde denne gruppen ved utgangen av 2000 en andel på bare 5,5 prosent av lastebilenes totale nyttelast.
De mellomstore lastebilene har blitt redusert i antall siden 1990. Antallet lastebiler med nyttelast mellom 5,0 og 9,9 tonn gikk tilbake med 37,7 prosent fra 1990 til 2000, mens tallet på lastebiler med nyttelast mellom 10,0 og 13,9 tonn ble redusert med 46,1 prosent. Bestanden for disse to gruppene til sammen er redusert med 6,1 prosent siden 1999.
De store lastebilene (med nyttelast på 14,0 tonn og over) har økt i antall med 171,6 prosent siden 1990, men veksten har avtatt, og i løpet de siste fem årene har denne gruppen økt med mer moderate 26 prosent. Fra 1999 til 2000 økte antallet biler i denne gruppen med bare 0,7 prosent. De store lastebilene utgjør 14,8 prosent av lastebilbestanden, men hele 36,7 prosent av samlet nyttelast for lastebilene i 2000.
Antall trekkvogner for semitrailere har økt med 1,0 prosent siden 1999 og var ved utgangen av 2000 på 76 232 vogner.
Færre kombinerte biler og flere varebiler
Antall kombinerte biler gikk ned med 2,3 prosent fra 1999 til 2000, etter å ha hatt en kraftig vekst hvert år frem til 1999. I 2000 var det registrert 104 868 kombinerte biler i Norge. Varebiler derimot, hadde en liten vekst fra 1999 til 2000, etter å ha vist en synkende tendens de siste ti årene.
Størst vekst i fylker med flest biler
Det var i 2000 registrert flest godsbiler i Akerhus, hvor bestanden var på 25 325 biler. Deretter fulgte Oslo og Hordaland med henholdsvis 22 287 og 21 520 biler. Disse tre fylkene har til sammen over 30 prosent av hele bestanden av godsbiler i Norge, og har alle hatt en vekst siden 1999. Bestanden i Buskerud har også økt, mens det i alle de andre fylkene har vært en reduksjon i bestanden fra 1999 til 2000.
Tabeller:
- Tabell 1 Registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe. 31. desember
- Tabell 2 Nyttelast for registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe. 31. desember. Tonn
- Tabell 3 Registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe og fylke. 31. desember 2000
- Tabell 4 Nyttelast for registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe og fylke. 31. desember 2000. Tonn
Statistikken publiseres nå sammen med Bilparken.