Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
1/3 av containerne over Oslo havn
27 469 containere målt i TEU (Twenty feet Equivalent Unit) ble transportert over Oslo havn i 3. kvartal i fjor. Det er nesten en tredel av alle containerne de største havnene håndterte i denne perioden.
Den kvartalsvise havnestatistikken omfatter nasjonalhavnene og havner med samlet godsmengde på om lag 1 million tonn gods. Lokaltrafikk og landing av fisk er ikke med i statistikken. Statistikken fanger ikke opp transport direkte fra norsk oljeinstallasjon til utlandet. Les mer i Om statistikken .
Etter Oslo kom Florø havn, som håndterte 9 671 containere og Borg havn som tok seg av 6 921 containere i 3. kvartal 2002. Ålesund, Stavanger, Larvik og Moss fulgte deretter med nesten samme antall containere, mellom 4 500 og 5 000.
Det ble transportert 9 645 containere av 40 fots størrelse og 7 076 containere av 20 fots størrelse over Oslo havn i 3. kvartal. Av innrapporterte data ser vi at det er Oslo, Larvik, Kristiansand S og Ålesund som transporterer 40 fots containere av betydning.
41,6 millioner tonn gods i 3. kvartal
Det gikk 41,6 millioner tonn gods over de største havnene i 3. kvartal, hvorav 69 prosent var gods til utlandet. Transport av råolje, petroleumsprodukter og malm står for en betydelig del av denne transporten. Over halvparten av total transportert godsmengde er våt bulk. En firedel eller 10,7 millioner tonn av total godsmengde er tørr bulk.
Det ble fraktet 863 000 tonn gods i containere i 3. kvartal. Over de samme havnene ble det til sammenligning transportert 791 000 tonn gods i lastebiler og godstilhengere uten trekkvogn. 83 prosent av gods i containere og 64 prosent av gods i lastebiler og godstilhengere uten trekkvogn gikk til utenlandske havner. Stykkgods ikke fraktet i containere eller i lastebiler og godstilhengere uten trekkvogn utgjorde i 3. kvartal 3,15 millioner tonn, hvorav 32 prosent gikk til utenlandske havner.
Ujevn retningsbalanse i innenriksfart
I innenriksfarten ble over dobbelt så mye gods losset som lastet, henholdsvis 8,9 og 3,9 millioner tonn. Den ujevne retningsbalansen mellom lastet og losset godsmengde skyldes i all hovedsak at transport av råolje og petroleumsprodukter mellom norsk kontinentalsokkel og fastlandet kun blir telt når godset blir losset på fastlandet.
Gods ikke fraktet som våt eller tørr bulk i innenriksfart utgjorde 1,6 millioner tonn. Av dette ble 9 prosent transportert i containere og om lag 75 prosent transportert som lastetype løst og uemballert stykkgods.
Tabeller:
- Tabell 1 Lastet og losset godsmengde i innenriks- og utenriksfart, etter havnedistrikt. 3. kvartal 2002. Tonn
- Tabell 2 Lastet og losset godsmengde i innenriks- og utenriksfart, etter lastetype. 3. kvartal 2002. Tonn
- Tabell 3 Antall lasteenheter lastet og losset innenriks/utenriks. 3. kvartal 2002
- Tabell 4 Lastet og losset godsmengde, etter havnedistrikt og lastetype. 3. kvartal 2002. Tonn
- Tabell 5 Antall containere og godsmende, etter havnedistrikt. 3. kvartal 2002. Tonn
- Tabell 6 Antall containere målt i TEU og godsmende, etter havnedistrikt. 3. kvartal 2002. Tonn
Kontakt
-
Liv Torunn Petersen
E-post: liv.torunn.petersen@ssb.no
tlf.: 40 81 13 82
-
Sjøtransport
E-post: sjotransport@ssb.no
-
Henrik Eli Almaas
E-post: henrik.almaas@ssb.no
tlf.: 97 78 89 27