Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Små endringer i sjøtransporten
I løpet av 2. kvartal 2016 ble det lastet og losset 46,0 millioner tonn gods i de største norske havnene i Norge. Det er om lag samme mengde som 2. kvartal 2015.
2. kvartal 2016 | Andel | |
---|---|---|
Alle havner | 46 034 177 | 100,0 |
Oslo | 1 567 170 | 3,4 |
Porsgrunn | 2 676 499 | 5,8 |
Kristiansand | 458 326 | 1,0 |
Stavanger | 474 773 | 1,0 |
Karmsund | 3 156 457 | 6,9 |
Bergen | 10 938 209 | 23,8 |
Ålesund | 449 902 | 1,0 |
Trondheim | 1 273 557 | 2,8 |
Narvik | 5 312 602 | 11,5 |
Tromsø | 256 849 | 0,6 |
Selv om den totale godsmengden har endret seg lite, er det endringer mellom lastetypene. Transport av tørr bulk utgjorde 42 prosent av den totale godsmengden, noe som tilsvarer en økning på 13 prosent. Transporten av våt bulk utgjorde 47 prosent av den totale godsmengden, en nedgang på 12 prosent sammenlignet med 2. kvartal 2015. Det er i hovedsak Narvik havn som har hatt den største økningen i tørrbulk, mens Bergen og omland havnevesen har hatt den største nedgangen innen våtbulk.
Containertransport
Det ble fraktet 1,4 millioner tonn gods i containere i 2. kvartal 2016. Dette var en nedgang på 8 prosent sammenlignet med 2. kvartal 2015. I alt ble det fraktet nær 179 000 TEU-containere med og uten last. Gjennomsnittlig godsmengde pr TEU-container med last var 12,1 tonn.
Færre passasjerer på utenlandsfergene
I alt reiste 1,5 millioner passasjerer med utlandsfergene i 2. kvartal 2016. Det er 75 000, eller 5 prosent, færre passasjerer enn samme kvartal 2015. Oslo og Kristiansand havn hadde en nedgang på til sammen 67 000 reisende. Det ble fraktet 328 000 personbiler, motorsykler og medfølgende tilhengere/campingvogner med fergene til og fra utlandet. Dette er en nedgang på nesten 10 000 enheter.
Sauda havn er med i kvartalsstatistikken fra 1. kvartal 2016.
Færre reiste med Hurtigruten
I løpet av 2. kvartal 2016 reiste 102 000 passasjerer med Hurtigruten. Dette var 4 500, eller 4 prosent, færre enn i samme kvartal 2015, som var et godt kvartal for Hurtigruten.
Justert omfang Åpne og lesLukk
Fra 1. kvartal 2015 er ikke lastetypen ro-ro selvgående enheter (veigående kjøretøy til godstransport og medfølgende tilhengere) mellom norske havner med i statistikken. Dette berørte kun et fåtall havner og påvirker kun i beskjeden grad sammenliknbarheten mot 4. kvartal 2014 og tidligere på totalnivå. Det har noe større betydning for sammenliknbarheten på mer detaljert nivå.
Kontakt
-
Liv Torunn Petersen
E-post: liv.torunn.petersen@ssb.no
tlf.: 40 81 13 82
-
Sjøtransport
E-post: sjotransport@ssb.no
-
Henrik Eli Almaas
E-post: henrik.almaas@ssb.no
tlf.: 97 78 89 27