Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Administrasjonskostnadene øker
Administrasjonskostnadene for innenriks sjøfart økte med 4,4 prosent i 3. kvartal 2013 i forhold til samme kvartal året før. Fra 2. til 3. kvartal gikk administrasjonskostnadene opp med 1,3 prosent.
3. kvartal 2013 | Prosent | ||
---|---|---|---|
2. kvartal 2013 - 3. kvartal 2013 | 3. kvartal 2012 - 3. kvartal 2013 | ||
Totalindeks | 116,0 | 1,8 | 1,1 |
Fartøy | |||
Ferger | 116,0 | 1,5 | 0,4 |
Små hurtigbåter | 116,9 | 2,1 | 1,4 |
Store hurtigbåter | 119,0 | 2,8 | 1,8 |
Cruiseskip | 114,2 | 1,3 | 1,8 |
Slep/havnebuksering | 114,6 | 2,1 | 2,3 |
Andre fraktefartøy | 117,0 | 2,2 | 0,6 |
Kostnad | |||
Drivstoff | 159,4 | 7,4 | -1,8 |
Mannskap | 112,3 | 0,5 | 2,3 |
Reparasjon og vedlikehold | 106,8 | 0,7 | 1,1 |
Administrative | 121,2 | 1,3 | 4,4 |
Øvrige | 106,9 | 0,3 | 3,0 |
Kapital - Slit | 104,7 | 0,3 | 2,2 |
Kapital - Rente | 80,1 | -3,1 | -17,2 |
Administrasjonskostnadene er beregnet ved å følge utviklingen i arbeidskraftkostnader innenfor næringer som bedriver faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting. Størrelsene på kostnadskomponenten varierer mellom fartøygruppene, men ligger på litt under 8 prosent for næringen samlet.
Drivstoff opp igjen
Delindeksen for drivstoffkostnader var på 159,4 i 3. kvartal 2013. Denne delindeksen hadde den største kvartalsøkningen med 7,4 prosent fra 2. kvartal 2013. Sammenlignet med samme kvartal i 2012 gikk derimot denne delindeksen ned med 1,8 prosent.
Kostnadsgruppen kapital-rente gikk ned 17,2 prosent sammenlignet med 3. kvartal i fjor. Delindeks for rentekostnader er beregnet ved å gi tremåneders nominell NIBOR (norsk pengemarkedsrente) fra Norges Bank et påslag på 1,5 prosent og så justere for prisendringer. Gjennomsnittet for tremåneders nominell NIBOR var 2,11 prosent i 3. kvartal 2012 og 1,71 prosent i 3. kvartal 2013. Differansen på 0,4 prosentpoeng ville for en låntager gitt et fall i rentekostnader på nesten 20 prosent.
Økning i totalindeksen
Totalkostnadsindeksen for innenriks sjøtransport lå på 116,0 i 3. kvartal 2013. Dette er 1,1 prosent høyere enn i samme kvartal i 2012. Sett i forhold til 2. kvartal 2013 var det en økning på 1,8 prosent. De viktigste komponentene i totalindeksen er mannskap og drivstoff. Størrelsen på disse to kostnadskomponentene varierer mellom fartøygruppene, men for næringen sett under ett utgjør de til sammen mer enn 50 prosent.
Størst økning for slep/havnebuksering
Delindeksen for fartøygruppen slep/havnebuksering lå på 114,6 i 3. kvartal 2013. Dette er 2,3 prosent høyere enn i 3. kvartal 2012. For cruiseskip økte kostnadene med 1,8 prosent i samme periode.
Kontakt
-
Sjøtransport
E-post: sjotransport@ssb.no
-
Henrik Eli Almaas
E-post: henrik.almaas@ssb.no
tlf.: 97 78 89 27