Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Nedgang i rentekostnadene
Rentekostnadene i innenriks sjøfart hadde en nedgang på 9,9 prosent i 4. kvartal 2013 i forhold til samme kvartal året før. Totalindeksen hadde derimot en økning på 2,2 prosent i samme periode.
4. kvartal 2013 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
3. kvartal 2013 - 4. kvartal 2013 | 4. kvartal 2012 - 4. kvartal 2013 | ||
Totalindeks | 116,8 | 0,7 | 2,2 |
Fartøy | |||
Ferger | 116,8 | 0,7 | 1,7 |
Små hurtigbåter | 117,7 | 0,7 | 2,5 |
Store hurtigbåter | 120,0 | 0,8 | 3,1 |
Cruiseskip | 114,7 | 0,4 | 2,2 |
Slep/havnebuksering | 115,4 | 0,7 | 3,5 |
Andre fraktefartøy | 117,9 | 0,8 | 2,2 |
Kostnad | |||
Drivstoff | 161,9 | 1,6 | 3,2 |
Mannskap | 112,9 | 0,5 | 1,9 |
Reparasjon og vedlikehold | 107,9 | 1,0 | 2,3 |
Administrative | 120,9 | -0,3 | 3,3 |
Øvrige | 107,4 | 0,5 | 2,3 |
Kapital - Slit | 105,3 | 0,6 | 2,9 |
Kapital - Rente | 80,1 | 0,0 | -9,9 |
Delindeksen for kostnadsgruppen kapital-rente var på 80,1 i 4. kvartal 2013. Sammenlignet med foregående kvartal var den uendret, mens den var 9,9 prosent lavere enn i 4. kvartal 2012. Delindeksen for rentekostnader er basert på tremåneders nominell NIBOR fra Norges Bank. Gjennomsnittet for tremåneders nominell NIBOR var 1,90 prosent i 4. kvartal 2012 og 1,67 prosent i 4. kvartal 2013.
Drivstoffkostnadene øker fortsatt
Delindeksen for drivstoffkostnader var på 161,9 i 4. kvartal 2013. Dermed steg drivstoffindeksen med 3,2 prosent fra 3. kvartal 2013, og var således den delindeksen som hadde størst økning i perioden.
Administrasjonskostnadene stiger
Delindeksen for administrasjonskostnader utgjorde 120,9 i 4. kvartal 2013. Dette er en oppgang på 3,3 prosent fra 4. kvartal 2012. Sammenlignet med 3. kvartal 2013 var det derimot en nedgang på 0,3 prosent.
Økning i totalindeksen
Totalkostnadsindeksen for innenriks sjøtransport endte på 116,8 i 4. kvartal 2013. Dette er 2,2 prosent høyere enn i samme kvartal i 2012. Sammenlignet med 3. kvartal 2013 var det en økning på 0,7 prosent.
De viktigste komponentene i totalindeksen er mannskap og drivstoff. Størrelsen på disse to kostnadskomponentene varierer mellom fartøygruppene, men for næringen som helhet utgjør de til sammen mer enn 50 prosent av kostnadene.
Størst oppgang for slep/havnebuksering
Delindeksen for fartøygruppen slep/havnebuksering lå på 115,4 i 4. kvartal 2013. Dette er 3,5 prosent mer enn i 4. kvartal 2012. For små hurtigbåter gikk kostnadene opp 2,5 prosent, mens for cruiseskip steg kostnadene med 2,2 prosent i samme periode.
Kontakt
-
Sjøtransport
E-post: sjotransport@ssb.no
-
Henrik Eli Almaas
E-post: henrik.almaas@ssb.no
tlf.: 97 78 89 27