Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Fortsatt nedgang i rentekostnadene
For rederier i innenriks sjøfart falt rentekostnadene 7,6 prosent i 1. kvartal 2014 fra samme kvartal året før. De totale kostnadene økte imidlertid med 2,2 prosent i samme periode.
1. kvartal 2014 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
4. kvartal 2013 - 1. kvartal 2014 | 1. kvartal 2013 - 1. kvartal 2014 | ||
Totalindeks | 117,1 | 0,3 | 2,2 |
Fartøy | |||
Ferger | 117,0 | 0,2 | 1,8 |
Små hurtigbåter | 118,0 | 0,3 | 2,6 |
Store hurtigbåter | 120,2 | 0,2 | 3,3 |
Cruiseskip | 115,4 | 0,6 | 2,2 |
Slep/havnebuksering | 115,6 | 0,2 | 3,3 |
Andre fraktefartøy | 118,2 | 0,3 | 2,3 |
Kostnad | |||
Drivstoff | 158,8 | -1,9 | 1,8 |
Mannskap | 113,5 | 0,5 | 2,4 |
Reparasjon og vedlikehold | 107,3 | -0,6 | 2,2 |
Administrative | 122,8 | 1,6 | 2,3 |
Øvrige | 108,2 | 0,7 | 2,5 |
Kapital - Slit | 106,0 | 0,7 | 2,9 |
Kapital - Rente | 82,1 | 2,5 | -7,6 |
Delindeksen for kostnadsgruppen kapitalrente var på 82,1 i 1. kvartal 2014. Sammenlignet med forrige kvartal var dette en økning på 2,5 prosent, men 7,6 prosent lavere enn i 1. kvartal i 2013.
Delindeksen for rentekostnader er basert på tremåneders nominell NIBOR fra Norges Bank. Gjennomsnittet for tremåneders nominell NIBOR var 1,87 prosent i 1. kvartal 2013 og 1,69 prosent i 1. kvartal 2014.
Kun rentekostnadene som ikke øker
Delindeks for administrasjonskostnader lå på 122,8 i 1. kvartal 2014. Dette er 2,3 prosent over nivået for samme kvartal året før, og 1,6 prosent høyere enn 4. kvartal 2013.
Kostnadsindeksen for drivstoff var på 158,8 og har økt med 1,8 prosent fra samme kvartal året før. Delindeksen viser derimot en nedgang fra 4. kvartal 2013 på 1,9 prosent.
Delindeksen for mannskapskostnader lå på 113,5 i 1. kvartal 2014. Oppgangen var på 2,4 prosent sammenlignet med samme kvartal året før, men delindeksen endret seg lite fra kvartalet før med en økning på 0,5 prosent.
Økning i totalindeksen
Totalkostnadsindeksen for innenriks sjøtransport endte på 117,1 i 1. kvartal 2014. Dette er 2,2 prosent høyere enn i samme kvartal i 2013. Sammenlignet med kvartalet før det en liten økning på 0,3 prosent.
De viktigste komponentene i totalindeksen er mannskap og drivstoff. Størrelsen på disse to kostnadskomponentene varierer mellom fartøygruppene, men for næringen som helhet utgjør de til sammen mer enn 50 prosent av kostnadene.
Størst oppgang for slep/havnebuksering og store hurtigbåter
Kostnadsindeksen for store hurtigbåter lå på 120,2 i 1. kvartal 2014. Dette er en økning på 3,3 prosent fra tilsvarende kvartal i 2013. Sammenlignet med kvartalet før er indeksen nærmest uendret med en økning 0,2 prosent.
Indeksen for slep/havnebuksering på 115,6 i 1. kvartal 2014 økte også med 3,3 prosent fra 1. kvartal 2013, og hadde samme utvikling fra kvartalet før som hurtigbåtene.
Kontakt
-
Sjøtransport
E-post: sjotransport@ssb.no
-
Henrik Eli Almaas
E-post: henrik.almaas@ssb.no
tlf.: 97 78 89 27