22883_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/lbunasj/arkiv
22883
Mindre transportmengde på norske lastebiler
statistikk
2002-06-18T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
lbunasj, Godstransport med norske lastebiler, godstransport, lastebiltransport, veitransport, leie- og egentransport, transportlengde, transportmengde, transportarbeid, tomkjøringsprosent, vareslag, transport mellom Norge og utlandet.Landtransport, Transport og reiseliv
false

Godstransport med norske lastebiler1. kvartal 2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Mindre transportmengde på norske lastebiler

Norske lastebiler transporterte i alt 7 prosent mindre gods i 1. kvartal 2002 sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Transportarbeidet økte med 0,8 prosent i samme periode.

Transportmengde 1. kvartal 1995-2002. Millioner tonn

Transportarbeid 1. kvartal 1998-2002. Leietransport og egentransport. Millioner tonnkilometer

I 1. kvartal 2002 ble det fraktet 46,6 millioner tonn gods innenlands med norske lastebiler, mens transportarbeidet utgjorde 2,9 milliarder tonnkilometer.

Større andel leietransport

Biler i leietransport sto for 73 prosent eller 34,1 millioner tonn fraktet godsmengde i 1. kvartal i år, mot 69 prosent i 1. kvartal 2001. Leietransportens andel av transportarbeidet var på 86,4 prosent. Dette er 1,9 prosentpoeng mer enn i samme periode i fjor.

Den samlede kjørelengden var i 1. kvartal på 305,2 millioner kilometer. Dette er to millioner kilometer eller 0,7 prosent mer enn i samme kvartal året før. Andelen kilometer kjørt med last har økt fra 73,7 prosent i 1. kvartal 2001 til 76,3 prosent i samme kvartal i 2002.

Kapasitetsutnyttingen i alt var på 46,3 prosent i 1. kvartal 2002. Dette er en nedgang på 1,1 prosentpoeng siden samme kvartal i fjor. På turer med last var kapasitetsutnyttingen på 60,4 prosent, og korrigert for volumgods var den på 65,5 prosent.

Gjennomsnittlig transportlengde øker

Den gjennomsnittlige transportlengden, målt som kjørte kilometer dividert på tonn transportert, fortsetter å øke. I 1. kvartal var den på 62,2 kilometer mot 57,2 kilometer i fjor. Økningen i gjennomsnittlig transportlengde bidrar til å forklare hvorfor transportarbeidet likevel øker, selv om det fraktes mindre gods.

Tallene fra 1999-2001 er revidert pga. forbedringer i programmene som brukes for å estimere totaltall.

Tabeller: