254440_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/lbunasj/kvartal
254440
283 millioner tonn gods på lastebil
statistikk
2016-04-27T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
lbunasj, Godstransport med norske lastebiler, godstransport, lastebiltransport, veitransport, leie- og egentransport, transportlengde, transportmengde, transportarbeid, tomkjøringsprosent, vareslag, transport mellom Norge og utlandet.Landtransport, Transport og reiseliv
false
Statistikken viser aktiviteten til norske godsbiler i Norge og utlandet. I 4. kvartal 2015 transporterte de norske bilene 71,3 millioner tonn innenlands.

Godstransport med norske lastebiler4. kvartal 2015

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

283 millioner tonn gods på lastebil

Norske lastebiler transporterte 283 millioner tonn i Norge og utlandet i 2015. Transportarbeidet var på 23 milliarder tonnkilometer, mens trafikkarbeidet utgjorde 2,2 milliarder kilometer. 88 prosent av transportarbeidet ble utført i forbindelse med kjøring i Norge.

Transportarbeid med norske lastebiler
4. kvartal 2015Endring i prosent
Transportarbeid (mill. tonnkm)Andel4. kvartal 2014 - 4. kvartal 20154. kvartal 2010 - 4. kvartal 2015
Nasjonal og internasjonal transport i alt6 046,7100,09,913,1
Nasjonal leie- og egentransport5 341,688,38,222,8
Nasjonal leietransport4 006,666,37,526,6
Nasjonal egentransport1 335,122,110,212,8
Internasjonal leie- og egentransport705,111,725,3-29,3

De norskregistrerte lastebilene fraktet 279 millioner tonn gods i Norge i 2015, mens 4,7 millioner tonn ble transportert utenlands. Dette er henholdsvis 3,4 og 6,0 prosent mindre enn året før.

Massetransport over korte distanser

Av godset som ble transportert i Norge, utgjorde frakt av grus mv. 165 millioner tonn, eller 59 prosent av all lastebiltransport. Målt i tonnkilometer var andelen 24,6 prosent, som indikerer at massetransporten i stor grad foregår lokalt. Målt i tonnkilometer er transport av stykkgods og andre bearbeidede varer størst, med en andel på 34 prosent.

En fjerdedel med tom bil

Trafikkarbeidet ved kjøring innenlands utgjorde 2 milliarder kilometer i 2015. Tilsvarende kjørte norske lastebiler 169 millioner kilometer utenlands. Om lag en fjerdedel av den tilbakelagte avstanden ved kjøring i Norge var tomkjøring, altså kjøring uten last på bilen. I 2014 var tomkjøringsandelen 26,7 prosent. For biler kjørt i leietransport var tomkjøringsandelen mindre enn for egentransport, 22,5 prosent mot 29,2 prosent. Siden godssammensetningen på utenlandsturene som regel er en annen enn ved kjøring i Norge, er tomkjøringsandelen klart mindre på utenlandsturene. I 2015 var den på 20,3 prosent. 

Vel 7 mil per tonn

I 2015 var gjennomsnittlig transportlengde for gods transportert innenlands 7,4 mil per tonn. Selv om det kan være tilfeldige variasjoner i hvor langt godset fraktes fra år til år, er den langsiktige trenden klar: Godset fraktes i gjennomsnitt stadig lenger. På midten av 90-tallet var den gjennomsnittlige transportlengden snaut 5 mil per tonn.

Mindre transportmengde

Selv om transportert mengde gikk noe ned fra 2014 til 2015, økte transportarbeidet i forbindelse med kjøring i Norge fra 19,1 til 20,5 milliarder tonnkilometer i samme periode. Dette tilsvarer en oppgang på 7,2 prosent. Den økte gjennomsnittlige transportlengden forklarer dette. Den samme tendensen var det for utenlandsturene.

Større transportarbeid i 4. kvartal

Norske lastebiler utførte et samlet transportarbeid på 6,1 milliarder tonnkilometer innenlands og i forbindelse med import og eksport i 4. kvartal 2015. Dette er 9,9 prosent mer enn i samme kvartal i 2014. Transportmengden gikk ned med 2,0 prosent i den samme perioden. 

Ny metode kan påvirke resultatene f.o.m. 3. kvartal 2015Åpne og lesLukk

Fra og med 3. kvartal 2015 er opplegg og metode for lastebilundersøkelsen noe endret og forbedret. Endringene kan ha noe å si for sammenliknbarheten for de internasjonale transportene. Utviklingen innenfor denne delen av statistikken må derfor tolkes med noe varsomhet. Endringene totalt sett er imidlertid ikke større enn at det er mulig å følge hovedtrekkene i utviklingen av lastebilenes transportytelser fra 1963 og fram til i dag.