14912_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipanut/arkiv
14912
Tonnasjerekord for norske skip
statistikk
2003-08-07T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipanut, Skipsanløp i norske og utenlandske havner (opphørt), norskregistrerte skip, norskkontrollerte skip, havneanløp, skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, tørrlastskip, passasjerfartøy), norske havner, utenlandske havnerSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Skipsanløp i norske og utenlandske havner (opphørt)2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Tonnasjerekord for norske skip

Norskregistrerte skip hadde en betydelig økning av anløpt tonnasje i utlandet i 2002. Økningen var på 4 prosent fra 2001 og 33 prosent fra 1990. Målt i tonnasje har ikke utenlandsanløpene vært større. Det var nesten 67 000 anløp av norskregistrerte og norskkontrollerte uteregistrerte skip ved utenlandske havner i 2002. Dette var færre anløp enn i 1998, men litt flere enn 2001.

Norske skips anløp av utenlandske havner. Verdensdel. 1998, 2001 og 2002

Aktiviteten til den norskkontrollerte uteregistrerte flåten var stabil fra 2001 til 2002 målt i både antall utenlandsanløp og tonnasje. Antall utenlandsanløp av norskregistrerte skip har blitt redusert med 2 prosent i 2002 sammenlignet med 1994, mens landet tonnasje har økt med 13 prosent.

Europa blir et stadig viktigere transportmarked for norskregistrerte og norskkontrollerte uteregistrerte skip. Hele 63 prosent av alle utenlandske skipsanløp i 2002 var til europeiske havner. Både Sør-Amerika og Australia og Oseania har hatt flere anløp av norskkontrollerte og norskregistrerte skip i 2002 enn i 2001. Sør-Amerika har 22 prosent flere anløp i 2002 enn i 2001, mens Australia og Oseania hadde 21 prosent flere og Afrika 8 prosent færre.

Norskkontrollerte og norskregistrerte skip kommer stadig oftere innom Kina. Antall landinger har økt med 31 prosent fra 2001 til 2002 og hele 241 prosent fra 1998. Storbritannia er det hyppigste anløpte landet med 15 prosent av alle norske anløp. USA og Nederland har begge 7 prosent av alle norske anløp. 60 prosent av alle afrikanske landinger går til Nigeria, Algerie, Marokko eller Sør-Afrika.

Skipsanløp. Skipsgrupper

9 av de 10 største havnene for norskregistrerte og norskkontrollerte skip er europeiske

Rotterdam er blitt stadig viktigere for norskregistrerte og norskkontrollerte uteregistrerte skip. Antall norske skip som kom innom Rotterdam, økte med 11 prosent fra 2001 til 2002 og 24 prosent fra 1998. Antall anløp i Immingham i England har gått opp med 38 prosent fra 2001 til 2002. De viktigste havnene utenom Europa er Singapore med henholdsvis 923 anløp i 2002 og Houston med 527.

Av i alt vel 90 000 anløp i 2002 av norskregistrerte og norskkontrollerte uteregistrerte skip gikk 16 499 til og fra norske havner. 35 prosent gikk fra og til regionen Norden og Baltikum.

Bergen er den desidert største norske havnen målt i anløp av norskregistrerte og norskkontrollerte uteregistrerte skip, med 3 101. Havnen er også størst innenfor skipsgrupperingene tørrlastskip, offshorefartøy og spesialskip og hjelpefartøy. I de andre skipsgrupperingene er Mongstad størst på tankskip og Oslo størst på passasjerskip og cruiseskip. Haugesund er den nest største havnen i Norge med 1 832 landinger.

Den norskregistrerte og norskkontrollerte flåten over 1 000 bruttotonn består av 1 461 skip. Tørrlastskip utgjør den største skipsgrupperingen med 650 skip. I tonnasje er derimot tankskipene størst med 46 prosent av total norskregistrert og norskkontrollert flåte. Av 547 norskkontrollerte uteregistrerte skip er 59 prosent tørrlastskip.

Tabeller: