Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Fortsatt nedgang i antall omkomne
208 mennesker mistet livet i veitrafikkulykker i 2010. Dette var 4 færre enn året før, og det laveste antallet på 57 år.
Det var 190 dødsulykker i 2010. De 208 omkomne fordelte seg på 110 bilførere, 39 bilpassasjerer, 26 motorsyklister, 5 syklister, 22 fotgjengere og 6 i kategorien andre trafikanter. 76 prosent av de omkomne var menn. Ingen mopedister omkom på veiene i 2010.
9 130 personer ble skadd i 6 434 veitrafikkulykker i fjor. Det er 714 færre enn i 2009 og det laveste antall trafikkskadde på 44 år. Til sammenligning viser tallene et årlig gjennomsnitt på 250 omkomne og 11 215 skadde for perioden 2001-2010.
Nedgang også i antall hardt skadde
714 mennesker ble hardt skadd i trafikken i 2010, mot 751 året før. Dette er det laveste tallet på hardt skadde siden 2001. I løpet av de ti siste årene har gjennomsnittlig 930 blitt hardt skadd i trafikken.
Flest omkomne i Nordland og Hordaland
I 2010 omkom 22 personer i veitrafikkulykker i Nordland og 21 personer omkom i Hordaland. Færrest omkom i Finnmark med 3, og Sogn og Fjordane med 4.
Økning i omkomne bilførere, nedgang i omkomne bilpassasjerer
Antall omkomne bilførere økte fra 95 i 2009 til 110 i 2010. Antall omkomne bilpassasjerer gikk ned fra 48 til 39. I 2010 utgjorde omkomne bilførere 53 prosent av alle omkomne, mot 45 prosent i 2009. Bilførere og bilpassasjerer utgjorde hele 72 prosent av alle omkomne i 2010.
To personer omkom på lett motorsykkel i 2010, det laveste tallet siden 2006. Antall omkomne på tung motorsykkel gikk derimot litt opp, fra 19 i 2009 til 24 i 2010. Halvparten av disse var i aldersgruppen 45 år og over. Gjennomsnittet for siste tiårsperiode var 27 omkomne motorsyklister.
Færre sykkelulykker
Totalt ble 5 syklister drept og 557 skadd på norske veier i fjor, sammenliknet med 9 drepte og 626 skadde i året før. 123 av de omkomne og skadde syklistene i 2010 var barn under 15 år. I løpet av de siste ti årene har gjennomsnittlig 9 syklister mistet livet og 699 blitt skadd årlig i trafikken.
Få omkomne barn
Fem barn under 16 år mistet livet i trafikken i 2010, mens 781 kom til skade. 41 ble hardt skadd. Dette er tre færre drept og 66 færre skadde enn i 2009. Gjennomsnittet for perioden 2001-2010 viser 12 omkomne og 1 018 skadde barn. Av de fem barna som omkom i fjor, var to bilpassasjerer, to syklister og en fotgjenger.
39 prosent av de trafikkdrepte i fjor var mellom 16 og 34 år, mot 43 prosent i 2009. Til sammen ble 81 personer i denne aldersgruppen drept på norske veier i 2010, mot 92 året før. Også skadeantallet gikk ned. Til sammen 4 036 personer mellom 16 og 34 år ble skadd i trafikkulykker i 2010. Det er 371 færre enn i 2009.
Til sammen 122 personer mistet livet, og 4 289 kom til skade i aldersgruppen 35 år og over, mot 112 omkomne og 4 562 skadde i 2009.
Vel 40 prosent omkom i møteulykker
86 personer ble drept i 73 møteulykker i 2010, og 69 personer omkom i 66 utforkjøringsulykker. 41 prosent av alle trafikkdrepte i 2010 omkom i møteulykker. 33 prosent omkom i utforkjøringsulykker.
Store konsekvenser ved vogntogulykker
34 mennesker omkom, og 291 ble skadd i 243 vogntogulykker i fjor, mot 23 omkomne og 276 skadde i 214 vogntogulykker året før. 24 omkom i møteulykker, fire som følge av utforkjøringer, to i forbindelse med kryssing av vei, to hvor fotgjenger krysset kjørebanen og to i ulykkesgruppen andre ulykker.
Over 14 prosent av vogntogulykkene i 2010 hadde dødelig utgang, mot 3 prosent av alle ulykker totalt sett på norske veier.
Flest omkomne utenfor tettbebygd strøk
166 personer, eller 80 prosent, av de 208 som ble drept i trafikken i fjor, omkom utenfor tettbebygd strøk. Det var 149 dødsulykker utenfor tettbygd strøk i 2010, som tilsvarer 78 prosent av alle dødsulykkene.
34 mennesker omkom i ulykker i tettbebygd strøk, 14 fotgjengere, 11 bilførere, 1 bilpassasjer, 2 på motorsykkel, 3 på sykkel og 3 i gruppen andre trafikanter.
Tall fra politietStatistikken omfatter bare ulykker som er meldt til politiet. Det medfører at mindre alvorlige ulykker og skader er underrepresentert i skadetallene. Om lag 12 prosent av personene som ble skadd i trafikken i 2010, ble ført opp med ukjent skadegrad i politirapportene. Personer med uoppgitt skadegrad er medregnet i det totale tallet på skadde personer. Mange av disse kan i ettertid vise seg å være uskadde. |
Tabeller:
- Tabell 1 Personer drept eller skadd i veitrafikkulykker, etter trafikantgruppe og måned. 2001-2010
- Tabell 2 Personer drept eller skadd, etter trafikantgruppe og skadegrad. 2001-2010
- Tabell 3 Personer drept eller skadd, etter trafikantgruppe og kjønn. 2001-2010
- Tabell 4 Personer drept eller skadd, etter aldersgruppe og skadegrad. 2001-2010
- Tabell 5 Personer drept eller skadd i veitrafikkulykker, etter skadegrad, kjønn og alder. 2010
- Tabell 6 Personer drept eller skadd, etter trafikantgruppe og alder. 2010
- Tabell 7 Personer drept eller skadd, etter trafikantgruppe. Fylke. 2010
- Tabell 8 Personer drept eller skadd, etter trafikantgruppe og politidistrikt. 2010
- Tabell 9 Personer drept eller skadd, etter alder. Fylke. 2010
- Tabell 10 Personer drept eller skadd, etter alder. Politidistrikt. 2010
- Tabell 11 Personer drept eller skadd i veitrafikkulykker, etter trafikantgruppe og ulykkesgruppe. 2010
- Tabell 12 Vogntogulykker. Trafikkenheter innblandet og personer drept eller skadd. 2007-2010
- Tabell 13 Vogntogulykker. Personer drept eller skadd, etter ulykkesgruppe. 2007-2010
- Tabell 14 Personer drept i nordiske land per 100 000 av folkemengden. 2000-2010
- Tabell 15 Personer drept, etter trafikantgruppe. 1970-2010
- Tabell 16 Drepte og skadde i veitrafikkulykker, eksponeringstall. 1970-2010
- Tabell 17 Personer drept i veitrafikkulykker, etter ulykkesgruppe. 1977-2010
- Tabell 18 Personer drept eller skadd i veitrafikkulykker, etter trafikantgruppe, bostedsstrøk og ulykkesgruppe. 2010
Statistikken publiseres nå sammen med Trafikkulykker med personskade.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42