Det ble fraktet vel 4,2 millioner tonn gods inn til Norge i fjor, en svak økning fra 1994 (0,3 prosent). Det ble transportert drøyt 3,3 millioner tonn ut av landet. Det er 4,4 prosent mer enn året før. I alt kom nesten 252 000 lastebiler med last til Norge, mens vel 215 000 biler med last passerte grensen på vei ut av landet.
Det ble i alt transportert 7,6 millioner tonn gods til og fra Norge på lastebiler i 1995. Det er en økning på 2 prosent fra rekordnivået i 1994. I alt passerte 467 000 biler med last grensen, 2 prosent flere enn året før. Hver lastebil fraktet i gjennomsnitt 16,2 tonn gods.
Hard konkurranse med
svenskene
De norskregistrerte lastebilene fraktet nesten 53 prosent av alt godset ut av
landet, mot de svenskregistrerte bilenes andel på snaut 32 prosent. Det er en
svak økning for de norske bilene og en tilsvarende svak nedgang for de svenske
bilene. De norskregistrerte lastebilene hadde i 1995 en andel på nesten 42
prosent av innpassert godsmengde, mot knapt 40 prosent året før. De
svenskregistrerte bilenes andel økte fra 40 prosent i 1994 til vel 41 prosent i
fjor.
Nesten halvparten over
Svinesund
Av de 7,6 millioner tonn gods som ble fraktet til og fra landet i fjor,
passerte nesten 47 prosent (3,6 millioner tonn) over Svinesund. Til sammen
passerte nesten 222 000 lastebiler med last dette tollstedet. Svinesund,
Hån/Ørje og Eda er de dominerende grensepasseringsstedene for lastebiler med
last. Hele 83 prosent av alt godset passerte ut av landet, og 70 prosent
passerte inn til landet, via disse tre tollstedene.
Statistikken bygger på månedlige oppgaver fra Tollvesenet, og omfatter bare turer med last.
Figur 7: Godstransport med lastebil over grensen. Innpassert og utpassert transportmengde. 1984-1995