Antallet norskkontrollerte skip registrert i Panama ble redusert fra 73 til 51 fra utgangen av 1993 til siste måned i fjor. Både bruttotonnasje og dødvekttonnasje ble redusert med 30 prosent på disse to årene.
Under 10 prosent av den norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsflåten var registrert i Panama ved utgangen av 1995. Det er en reduksjon fra 1993, da tilsvarende tall var omtrent
15 prosent. I løpet av fjoråret har det likevel vært en økning i antall skip registrert i andre utenlandske registre.
Flere registrert utenfor Norge
Ved utgangen av 1995 var 524 norskkontrollerte skip registrert i utenlandske
skipsregistre. Sammenlignet med 1994 var dette en økning på 14 skip. Skipene
hadde en samlet tonnasje på 11,7 millioner bruttotonn (BT) og 17,9 millioner
dødvekttonn (dv.t). Den utenlandske flåten hadde en økning i dødvekttonnasjen
på 1 prosent i samme periode. Bruttotonnasjen økte med 3 prosent.
Færre tørrlastskip
I fjor økte antallet tankskip med 29 til 185. Antallet tørrlastskip ble
samtidig redusert med 15 til 339. Reduksjonen skyldtes bulkskipene, mens de
fleste andre typer tørrlastskip økte. Sammenlignet med året før var det en
reduksjon på 20 bulkskip og medregnet 1993 var reduksjonen på 43 skip.
Bulkskipenes samlede bruttotonnasje og dødvekttonnasje ble ikke tilsvarende
redusert. Sammenlignet med 1993 har bulkskipene i gjennomsnitt økt med 15-16
prosent, målt både i bruttotonnasje og dødvekttonnasje.
Malta økte mest
Malta var det land som hadde flest anløp av skip ved utgangen av 1995. Økningen
var på 12 skip eller 52 prosent. Bruttotonnasjen økte fra 55 000 til 305 000 og
dødvekttonnasjen økte fra 90 000 til 546 000. Dette medførte nesten en
firedobling i skipenes gjennomsnittlige brutto- og dødvekttonnasje fra 1994 til
1995.
I fjor var det registrert skip i 32 land, mot 35 i 1994. De dominerende landene var Liberia, Bahamas og Panama med henholdsvis 149, 144 og 51 skip. Sammenlignet med 1994 hadde Liberia en økning på tre skip. Bahamas hadde derimot en reduksjon på et skip, mens Panama hadde en reduksjon på åtte skip. Dødvekttonnasjen på skip registrert i Liberia var 8,3 millioner. Det er en økning på 0,5 million. Både Bahamas og Panama hadde reduksjon i dødvekttonnasjen med henholdsvis 0,4 og 0,2 million dødvekttonn, til henholdsvis 5,1 og 1,4 millioner dødvekttonn.
Gjennomsnittsalder på 14,6 år
Den norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsflåten hadde ved utgangen av
1995 en gjennomsnittsalder på 14,6 år pr. skip. I 1994 var gjennomsnittsalderen
15,3 år.
Definisjoner
Bruttotonn (BT): Kapasitetsmål som gir grunnlag for bemanningsregler,
sikkerhetsforskrifter, registreringsavgift og ofte havneavgifter. Blir beregnet
med utgangspunkt i blant annet volum av skipets lukkede rom. Dødvekttonn
(dv.t): Den største vekt skipet kan bære av last og beholdninger.
Dødvekttonn er det viktigste kommersielle mål. Norskkontrollerte skip:
Med norskkontrollerte skip menes at den kontrollerende interessen, eller
moderselskapet, er norsk. Opplysningene om eierskap bygger på informasjon og
vurderinger hentet fra Lloyds Maritime Information Service Limited.