Salg av asfalt, tung fyringsolje uten bunkers og fyringsparafin økte med henholdsvis 26,6, 42,6 og 22,3 prosent 1. kvartal 1996. Salg av tungolje brukt som bunkers var derimot 5,9 prosent lavere enn samme periode i fjor. Salg av blyholdig bensin gikk tilbake hele 72,6 prosent, men bortsett fra disse to produktene, økte salget av alle andre typer petroleumsprodukter sammenlignet med 1. kvartal i fjor. Veksten var størst innenfor næringene bygg og anlegg og offentlig virksomhet. Det var 21 utkjøringsdager i mars 1996 mot 23 i mars 1995.
Totalt salg av petroleumsprodukter var 2 733 millioner liter de første tre månedene i år viser foreløpige tall. Det er 9,3 prosent mer enn i samme tidsrom i fjor. Størst økning var det i salg av asfalt, tung fyringsolje uten bunkers og fyringsparafin. Salg av blyholdig bensin gikk kraftig ned.
De siste 12 månedene ble det til sammen solgt 8 885 millioner liter petroleumsprodukter. Det er en økning på 4,1 prosent i forhold til tilsvarende periode i fjor. I denne perioden økte salget av marine gassoljer uten bunkers mest, med 28,1 prosent. Salg av asfalt økte med 9,3 prosent og salg av autodiesel med 7,9 prosent.
Salg av fyringsparafin har vist kraftig vekst hittil i år, og i siste 12-månedersperiode økte salget med 12,3 prosent sammenlignet med forrige 12-månedersperiode. Siste måned derimot gikk salget tilbake med 9 prosent sammenlignet med mars i fjor. Denne måneden sank også salget av blyholdig bensin kraftig og var under én million liter.
Om statistikken
Statistikken omfatter leveringer i Norge og på norsk kontinentalsokkel,
forsyning av utenlandske skip og fly, selv om faktura er sendt til en kjøper
med adresse i utlandet. Leveranser til norske skip og fly i utlandet er ikke
med. En bør ellers merke seg at tallene i oversikten ikke viser forbruket, men
salget. For å komme fram til forbruket, må en korrigere for lagerendringer hos
brukerne.
Figur 3: Salg av autodiesel. Millioner liter