Den kalde vinteren i Europa og USA førte til stor etterspørsel etter oljeprodukter, noe som medførte reduserte lagre av både olje og bensin. Fra desember til april resulterte dette i en økning i bensinprisene på vel 40 øre per liter. Fra mars til april var prisøkningen ca. 20 øre per liter, en økning på 2,8 prosent. Økte bensinpriser bidrog til en tredjedel av økningen i konsumprisindeksen fra mars til april.
Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks steg med 0,3 prosent fra mars til april. Hovedårsaken til økningen var klimatiske forhold i vinter som gav utslag i økte priser på energivarene bensin og elektrisitet. Fra april i fjor til april i år (tolvmånedersveksten) steg prisene med 1,0 prosent, mot 0,7 prosent i mars. Totalindeksen for april var 262,2 (1979=100).
Prisene på elektrisitet viste en økning på 1,2 prosent fra mars til april. Årsaken til oppgangen var den svært nedbørfattige vinteren i Sør-Norge, som har gitt energiverkene lite vann i magasinene. Fra mars til april i fjor falt derimot elektrisitetsprisene med nærmere 1,2 prosent.
Dyrere klær
Prisene på klær økte i gjennomsnitt med 1,5 prosent fra mars til april.
Tradisjonelt er klesprisene uendret fra mars til april. I år ble sesongsalget
på klær forlenget inn i februar og også noe inn i mars. Prisoppgangen etter
salget har derfor kommet noe senere enn vanlig. Likevel var klesprisene i april
5,0 prosent lavere enn for et år siden.
En sesongmessig prisoppgang på enkelte grønnsaker var hovedårsaken til at matvareprisene i gjennomsnitt økte med 0,5 prosent fra mars til april. Prisene på hodekål og gulrøtter økte mest, med hele 15 prosent. Også kålrot og tomater opplevde kraftig prisstigning.
Internasjonale tall
Foreløpige tall for EU-området viser en stigning i konsumprisene på 2,7 prosent
fra mars i fjor til mars i år. Tolvmånedersveksten har vist fallende tendens
siden september i fjor da veksten var 3,2 prosent. Sju av femten EU-land har
redusert veksten gjennom siste halvår i fjor og årets første kvartal. Deriblant
tre av landene i Sør-
Europa; Portugal, Spania og Italia. I mars hadde de en
vekst i konsumprisene på henholdsvis 2,4, 3,4 og 4,5 prosent.
Om statistikken
Konsumprisindeksens prismateriale er faktiske utsalgspriser per den 15. i
måneden. For perioden august 1995 - juli 1996 bygger vektgrunnlaget på
forbruksundersøkelsene for 1992, 1993 og 1994.
Grunnlaget for beregning av konsumprisindeksen er et utvalg på ca. 800 spesifiserte forbruksvarer og tjenesteytelser; representantvarer. Oppgaver til beregning av indeksen innhentes fra et utvalg på ca. 2000 bedrifter. De månedlige beregningene bygger på om lag 50000 prisobservasjoner. Svarprosenten er normalt på ca. 95 hver måned.
Ukens statistikk nr.20-21, 1996