[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr.20-21, 1996

Den norskkontrollerte, utenlandskregistrerte handelsflåten, 1. kvartal 1996:

Mange små skip registrert i Singapore i 1. kvartal


Ved utgangen av 1. kvartal i år var 526 norskkontrollerte skip registrert i utenlandske registre. Det er 24 flere skip enn ved utgangen av 1. kvartal i fjor. Dødvekttonnasjen økte med nær 4 prosent til 18,1 millioner dødvekttonn. Singapore hadde flest tilganger av skip.

De 526 skipene registrert i utlandet hadde pr. 31. mars 1996 en samlet tonnasje på 11,8 millioner bruttotonn (BT) og 18,1 millioner dødvekttonn (dv.t). Bruttotonnasjen hadde en økning på 87 000 tonn, eller 0,7 prosent. Dødvekttonnasjen økte med 197 100 tonn, eller 1,1 prosent, sammenlignet med utgangen av 1995.

Reduksjon i Bahamas og Panama
De dominerende landene var Liberia, Bahamas og Panama med henholdsvis 151, 140 og 48 skip og 8,4, 5,2 og 1,3 millioner dv.t. Sammenlignet med 1. kvartal 1995 hadde Liberia en økning på 14 skip og 0,8 million dv.t. Bahamas hadde derimot en reduksjon på tre skip mens Panama hadde en reduksjon på sju skip. Både Bahamas og Panama hadde en reduksjon i dødvekttonnasjen med 0,3 million dv.t.

Økning i Singapore
Singapore hadde flest tilganger av skip i 1. kvartal 1996. I løpet av dette kvartalet var nettotilgangen til Singapore sju skip på til sammen 25 800 bruttotonn og 42 600 dødvekttonn. Mens økningen i tallet på skip fra utgangen av 1995 var på hele 70 prosent, økte bruttotonnasjen og dødvekttonnasjen med henholdsvis 9 og 10 prosent. Det har således tilkommet mange mindre skip. Det vises også tydelig ved at for eksempel den gjennomsnittlige dødvekttonnasjen pr. skip har avtatt fra knapt 42 000 til
27 000 tonn i løpet at dette kvartalet.

Tankskip
Tankskipene økte med to skip fra utgangen av forrige kvartal. Bruttotonnasjen økte med 142 000 tonn, eller 3 prosent. Dødvekttonnasjen økte med 252 000 tonn, også det opp 3 prosent. Sett i forhold til 1. kvartal 1995 var det en økning i både antall skip, bruttotonnasjen og dødvekttonnasjen på henholdsvis 28 skip, 729 000 bruttotonn og 1 189 000 dødvekttonn.

Tørrlastskipene hadde derimot en reduksjon i bruttotonnasjen på 54 000 tonn mens dødvekttonnasjen ble redusert med 55 000 tonn fra forrige kvartal.

Om statistikken
Statistikken omfatter norskkontrollerte, utenlandskregistrerte handelsskip over 100 BT.

Bruttotonn (BT): Kapasitetsmål som gir grunnlag for bemanningsregler, sikkerhetsforskrifter, registreringsavgift, og ofte havneavgifter. Blir beregnet med utgangspunkt i blant annet volum av skipets lukkede rom.

Dødvekttonn (dv.t): Den største vekt skipet kan bære av last og beholdninger. Dødvekttonn er det viktigste kommersielle mål.

Norskkontrollerte skip: Med norskkontrollerte skip menes at den kontrollerende interessen, eller moderselskapet, er norsk. Opplysningene om eierskap bygger på informasjon og vurderinger hentet fra Lloyd’s Maritime Information Service Limited.

[Figur 5]

Figur 5: Den norskkontrollerte, utenlandsk-registrerte handelsflåten. Antall skip etter registreringsland ved utgangen av året. 1993, 1994, 1995 og 1. kvartal 1996


Ny statistikk

Den norskkontrollerte, utenlandskregistrerte handelsflåten, 1. kv. 1996.
Statistikken utgis i Ukens statistikk og Norges offisielle statistikk (NOS) Sjøfart. Mer informasjon: Anne-Marie Stomperud, tlf. 62 88 54 13, e-post: ams@ssb.no eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07, e-post: jam@ssb.no.

Tabeller

Ukens statistikk nr.20-21, 1996