De fleste bilene er 16 år eller eldre når de vrakes. Rogaland ligger på landstoppen i antall vrakede person- og varebiler, regnet i prosent av bestanden. Av de 90 900 bilene som ble vraket, var 86 050 personbiler og 4 850 varebiler. Dette utgjorde henholdsvis 5,2 og 2,7 prosent av bestanden ved utgangen av mars i år. Til sammenligning ble det vraket 12 900 personbiler og 740 varebiler ved utgangen av 1. kvartal i fjor. Det utgjorde henholdsvis 0,8 og 0,4 prosent av bestanden.
Det ble vraket hele 90 900 person- og varebiler mot pant i 1. kvartal 1996. Det er det høyeste tallet som er registrert, også sammenlignet med årsregistreringer, siden panteordningen ble igangsatt 1. januar 1977. Utviklingen må ses i sammenheng med at satsen for utbetaling av vrakpant i 1996 er forhøyet med 5 000 kroner, til 6 000.
Gjennomsnittsalderen øker fortsatt
Likevel økte gjennomsnittsalderen på bilparken svakt i 1. kvartal. Foreløpige
beregninger tyder på at det ikke ble vraket tilstrekkelig mange gamle biler
eller solgt mange nok nye for at bilparken skulle blitt yngre.
Om lag 62 600 av personbilene var 16 år eller eldre da de ble tatt ut av trafikken, vel 21 000 var mellom 12 og 15 år gamle. Nesten tre firedeler av personbilene som ble vraket, var altså over 15 år gamle og vel 97 prosent var 12 år eller eldre. Disse andelene har imidlertid vært relativt konstante de siste årene.
Gjennomsnittsalderen ved vraking økte svakt, fra 17,3 år i 1. kvartal i fjor til 17,7 år i samme kvartal i år. For varebilene økte gjennomsnittsalderen ved vraking fra 14,3 til 14,7 år i samme periode.
Det ble solgt vel 35 000 nye (inkludert bruktimporterte) personbiler i 1. kvartal i år. Det er nesten 44 prosent flere enn ved utgangen av 1. kvartal i fjor.
Flest vrak i Rogaland
Det ble levert inn flest biler til vraking i Rogaland og Hordaland,
henholdsvis vel 8 800 og 9 000. Målt i prosent av bestanden ble det innlevert
flest person- og varebiler i Rogaland, henholdsvis 6,2 og 4 prosent. Oslo kom
dårligst ut, med bare 3,5 og 1,6 prosent innleverte i forhold til bestanden.
Disse tallene påvirkes imidlertid naturlig nok av hvor mange gamle biler som
finnes i bestanden. Oslo har landets yngste bilpark, med den laveste
gjennomsnittsalderen for både person- og varebiler.
Mange Lada-er vrakes
Ved utgangen av mars i år var det registrert 14 360 Lada personbiler her i
landet. Det ble vraket nesten 2 200, som tilsvarte hele 15 prosent av
bestanden. Til sammenligning ble det vraket bare 700 Mercedes-er, tilsvarende
1,2 prosent av bestanden. Det ble også vraket mange Skoda og Renault
personbiler, henholdsvis 10,9 og 10,3 prosent av bestanden.
Mercedes personbil hadde fortsatt den høyeste gjennomsnittsalderen ved vraking med 21,3 år, tett fulgt av Volvo med 20,3 år. Skoda hadde den laveste gjennomsnittsalderen ved vraking med 13 år. Av varebilene hadde Renault høyest gjennomsnittsalder med 18,7 år.
Om statistikken
Panteordningen for biler omfatter person- og varebiler som var regist-rert 1.
januar 1977 eller som har blitt registrert seinere. Det er ikke gitt tall for
merker som ikke lenger importeres til landet. Ved vurdering av materialet bør
det tas hensyn til fabrikkmerkenes markedsandel over tid. Statistikken er
basert på Kjøretøyregisteret i Vegdirektoratet og vrakpantdata fra Toll- og
avgiftsdirektoratet.
Figur 8: Person- og varebiler vraket mot pant