Salget av fyringsprodukter har i perioden januar-august økt betydelig. Hittil i år er det solgt 582 millioner liter lette fyringsoljer. Det er 18,1 prosent mer enn i samme periode i fjor. Økningen var størst i Aust-Agder, Oslo og Buskerud med henholdsvis 47,8, 38,3 og 29,5 prosent.
Salget av fyringsparafin økte i samme periode med 11,2 prosent og tunge fyringsoljer med 14,8 prosent. Ser vi bort fra bunkerssalg, har salget av tunge fyringsoljer økt med hele 47,6 prosent. Også salget av tungdestillater har steget betydelig, med en økning på 23 prosent. Hittil i år er det solgt 6147 millioner liter petroleumsprodukter, som er 7,6 prosent mer enn i samme periode i fjor. Produkter uten bunkers har steget med 8,3 prosent, mens bunkerssalget viser en tilbakegang på 1,1 prosent.
I siste 12-månedersperiode ble det totalt solgt 9 127 millioner liter petroleumsprodukter. Det er en økning på 5,8 prosent sammenlignet med forrige 12-månedersperiode. Lette fyringsoljer økte med 7,2 prosent og tunge fyringsoljer med 5,2 prosent. Tung fyringsolje uten bunkers viste en oppgang på 23,2 prosent i samme periode. Salget av fyringsparafin gikk opp med 5,1 prosent og tungdestillater med 14 prosent.
Siste månedstall viser at tungoljesalget steg med 26,1 prosent, fyringsparafin med 15,7 prosent og lette fyringsoljer med 11,4 prosent sammenlignet med august i fjor. Det ble til sammen solgt 807 millioner liter petroleumsprodukter denne måneden. Det var 22 utkjøringsdager i august i år mot 23 i august i fjor.
Om statistikken
Statistikken omfatter leveringer i Norge og på norsk kontinentalsokkel,
forsyning av utenlandske skip og fly, selv om faktura er sendt til en kjøper
med adresse i utlandet. Leveranser til norske skip og fly i utlandet er ikke
med. En bør ellers merke seg at tallene i oversikten ikke viser forbruket, men
salget. For å komme fram til forbruket, må en korrigere for lagerendringer hos
brukerne.
Figur 6: Salg av fyringsparafin/lette fyringsoljer. Millioner liter