Fra september til oktober steg prisene på elektrisk kraft til husholdninger med 3,4 prosent. Siden oktober i fjor har elektrisitetsprisene til husholdninger økt med nærmere 14 prosent. Knapt 30 prosent av energiverkene hadde økning i elektrisitetsprisene gjeldende fra 1. oktober i år. Siden
Konsumprisene steg med 0,4 prosent fra september til oktober. Økte priser på energiproduktene elektrisitet, bensin, parafin, fyringsolje og fjernvarme bidrog mest. Fra oktober i fjor til oktober i år steg prisene med 1,7 prosent. Det er en økning fra september da prisveksten var 1,3 prosent. Totalindeksen for oktober var 265,9.
Bensinprisen økte i gjennomsnitt med 3,2 prosent fra september til oktober. Hovedårsaken er normalisering av prisene etter den kraftige priskonkurransen som har funnet sted på Østlandet i høst. Siden oktober i fjor har bensinprisene økt med 1,4 prosent.
Prisene på klær økte med 1,5 prosent fra september til oktober. Dette skyldes en svak prisøkning for en rekke klesplagg i tillegg til at noen typiske sesongvarer økte noe kraftigere i pris.
Importerte varer
Importerte konsumvarer har hatt et prisfall på 2,1 prosent i detaljleddet fra
oktober i fjor til oktober i år. Hovedårsaken er billigere biler etter
avgiftsomleggingen ved årsskiftet. Prisfall på både brune- og hvitevarer, samt
eksotiske frukter og kaffe bidrog også til prisnedgangen. Norskproduserte
konsumvarer utenom jordbruks- og fiskevarer økte med 3,6 prosent i samme
periode.
Internasjonale tall
Foreløpige tall for EU-området viser en stigning i konsumprisene på 2,3 prosent
fra september i fjor til september i år. Tolvmånedersveksten er dermed uendret
fra august. I både juni og juli var veksten 2,5 prosent. De fleste land
innenfor EU-området har hatt stabilt nivå eller svak nedgang i
tolvmånedersveksten siden i sommer.
Om statistikken
Konsumprisindeksens prismateriale er faktiske utsalgspriser per den 15. i
måneden. For perioden august 1996 - juli 1997 bygger vektgrunnlaget på
forbruksundersøkelsene for 1993, 1994 og 1995.
Grunnlaget for beregning av konsumprisindeksen er et utvalg på omtrent 800 spesifiserte forbruksvarer og tjenesteytelser - representantvarer. Oppgaver til beregning av indeksen innhentes fra et utvalg på ca. 2 000 bedrifter. De månedlige beregningene bygger på om lag 50 000 prisobservasjoner. Svarprosenten er normalt på rundt 95 hver måned.