Ved utgangen av 2. kvartal var 35 skip registrert på Malta mens det ved utgangen av 3. kvartal hadde økt til 45 skip. Tilgangene var i hovedsak kjøle- og fryseskip. Dette er små skip med en gjennomsnittlig dødvekttonnasje på vel 5 200 tonn. Mens tallet på skip hadde økt med 29 prosent, økte dødvekttonnasjen med knapt 9 prosent.
Ved utgangen av 3. kvartal i år var 562 norskkontrollerte skip registrert i utenlandske registre. Dette var hele 32 skip mer enn ved utgangen av 2. kvartal. Bruttotonnasjen økte med 3,9 prosent til 12,3 millioner tonn og dødvekttonnasjen med 5,2 prosent til 19 millioner tonn. Malta hadde flest tilganger av skip.
Den utenlandskregistrerte tørrlastflåten økte med 29 skip fra 2. til 3. kvartal. Det var blant annet registrert ni flere bulkskip, åtte flere kjøle- og fryseskip og tre flere forsyningsskip til oljevirksomheten. Dødvekttonnasjen for tørrlastskipene økte med 512 000 tonn, eller 5,7 prosent. Tankskipene hadde en økning på tre skip i samme periode, alle var gasstankskip. Dødvekttonnasjen for tankskipene økte med 427 000 tonn, eller 4,7 prosent.
Til tross for økningen i antall skip ble både gjennomsnittlig brutto- og dødvekttonnasje noe lavere.
Om statistikken
Bruttotonn (BT): Kapasitetsmål som gir grunnlag for bemanningsregler,
sikkerhetsforskrifter, registreringsavgift og ofte havneavgifter. Blir beregnet
med utgangspunkt i blant annet volum av skipets lukkede rom.
Dødvekttonn (dv.t): Den største vekt skipet kan bære av last og beholdninger. Dødvekttonn er det viktigste kommersielle mål.
Norskkontrollerte skip: Med norskkontrollerte skip menes at den kontrollerende interessen, eller moderselskapet, er norsk. Opplysningene om eierskap bygger på informasjon og vurderinger hentet fra Lloyds Maritime Information Service Limited.